۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۲۹۶۷۶
یادداشت؛

جنگ نرم در حوزه اقتصاد ايجاد حس خود کوچک‌بيني و حقارت نسبت به توليدات داخلي است

بي بي سي انگليسي با هدف حمله نرم به دشمنان آمريکا با توجه به تورم مي‌نويسد که به گفته اقتصاددانان ما ايران بعد از کشورهاي بلاروس، اتيوپي و ونزوئلا در رده چهارم فهرست کشورهايي قرار مي‌گيرد که بدترين وضعيت اقتصادي را دارند.
جنگ نرم در حوزه اقتصاد ايجاد حس خود کوچک‌بيني و حقارت نسبت به توليدات داخلي است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از منطقه آزاد، اسماعيل فدايي کارشناس اقتصاد مقاومتي در يادداشتي نوشت:

جنگ نرم در حوزه اقتصاد ايجاد حس خود کوچک‎‌بيني و حقارت نسبت به توليدات داخلي است. اين پديده باعث مي‌شود افراد موقع خريد کالا و مايحتاج روزمره تمايل خود را نسبت به خريد کالاهاي داخلي از دست داده و بي‌اختيار درپي خريد اجناس خارجي باشند، شايد تصور پيامدهاي اين تفکر چندان دشوار نباشد ولي به طور خلاصه اشاره مي‌کنيم که استيلاي اين تفکر باعث نابودي بنگاه‌ها و کارخانه‌هاي داخلي مي‌گردد چراکه نبود اقبال عمومي و کم شدن تقاضا باعث انباشته شدن کالاها در انبارها و توقف چرخه توليد مي‌شود.

در اين ميان نقش رسانه‌هاي غربي در اين تشديد اين جنگ نرم و کوبيدن اقتصاد ايران خيلي پررنگ بوده و خواهد بود. تا جايي که اين رسانه‌ها با آمارسازي و پروپاگذاري تبليغاتي ايران را مورد حمله قرار مي‌دهند. بي بي سي انگليسي باهدف حمله نرم به دشمنان آمريکا با توجه به تورم مي‌نويسد که به گفته اقتصاددانان ما ايران بعد از کشورهاي بلاروس، اتيوپي و ونزوئلا در رده چهارم فهرست کشورهايي قرار مي‌گيرد که بدترين وضعيت اقتصادي را دارند.

اين وضعيت اقتصادي داخل کشور هم خيلي طرفدار ندارد، بعضي‌ها اين وضعيت را که بخاطر ناکارآمدي دولت قبل مي‌دانند و بعضي‌ها عدم دوستي با آمريکا، ولي در ميان کسي از مسئولين راه‌کار درستي براي اين موضوع ندارد. هر وقت هم دانشجو يا اقتصادداني انتقادي کرده و دست به قلم شده، بي‌شناسنامه و کم‌سواد خطاب شده است.

نزديک به سال ۴۰ سال از طول حيات انقلاب اسلامي ايران مي‌گذرد، علي‌رغم پيشرفت چشمگير در بسياري از عرصه‌هاي سياسي، فرهنگي و علمي هنوز نتوانسته است در زمينه موضوعات و مسائل اقتصادي و اجتماعي گام‌هاي موفقي بردارد، که با گذري در منشور اقتصاد مقاومتي مي‌توان اينجور برداشت نمود که عامل اصلي اين ضعف عدم باور مسئولين کشور به الگوي بومي توسعه کشور و اختلافات ايدئولوژيک در مسير پيشرفت جامعه است. اين گزاره بدان معناست که اختلافات فکري برخي از مسئولين سدي شده‌اند در مسير پيشرفت کشور که به تعبيري دقيق‌تر اين مسئله به مشابه تيم فوتبالي است که هنوز دقيقاً نمي‌داند به کدام دروازه بايد گل بزند و مسئولين مختلف در ادوار مختلف گاهي دروازه حريف را انتخاب مي‌کنند و البته اغلب دروازه خود را.

رهبر معظم انقلاب اسلامي باتوجه به اين مسئله چند سالي است نگاه اصيل انقلاب اسلامي در حوزه مسائل اقتصادي-اجتماعي را ذيل عنوان اقتصاد مقاومتي تعريف کرده و در راستاي گفتمان‌سازي آن بسيار کوشيده‌اند. حجم فعاليت رهبر معظم انقلاب اسلامي و جلسات و سخنراني‌ها و تبيين سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي تقريباً در موضوع ديگري سابقه نداشته است که اين نشان از اهميت حياتي موضوع ايشان دارد. اقتصاد مقاومتي مجموعه‌اي از مولفه‌ها و سياست‌هايي است که مسير پيشرفت کشور را به خوبي شفاف مي کند، از اين رو اعتقاد مسئولين کشور به اقتصاد مقاومتي، شايد اصلي‌ترين نياز امروز انقلاب اسلامي باشد که مسير پيشرفت کشور را ثابت نگاه دارد.

باتوجه به وضع اقتصادي موجود در کشور، مسئولين و از همه مهم‌تر مجلس شوراي اسلامي بايد اساساً به مسير پيشرفت مبتني به نگاه انقلاب اسلامي يا همان الگوي اقتصاد مقاومتي باور داشته و هم و غم‌شان رفع موانع پيشرفت کشور باشد. که اين مهم نيازمند کم کردن شعارهاي تريبوني و پرداختن به انجام اقتصاد مقاومتي است.

ان شاءالله

انتهاي پيام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۷:۲۲

6 Feb 2020