۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۲۱۱۱۵
مشکات برين گزار ش مي دهد:

مديريت کانون هاي گردشگري استان به بخش خصوصي واگذار مي شود

مديرکل سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان گفت: مديريت کانون هاي گردشگري استان به بخش خصوصي واگذار مي شود و تا کنون مديريت کانون هاي چشمه ديمه و گردشگاه پيرغار به بخش خصوصي واگذار شده است.
مديريت کانون هاي گردشگري استان به بخش خصوصي واگذار مي شود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين، استان چهارمحال وبختياري با مساحت حدود ۱۶۳۳۲ کيلومترمربع که تقريباًيک درصدازمساحت کل کشور راشامل مي‌شود داراي جاذبه هاي متعدد تاريخي و فرهنگي نظير ابنيه تاريخي محوطه ها و آثار باستاني و با دامنه هاي زاگرس گنجينه اي از طبيعت را فراروي گردشگران قرار داده است تا بدانجا که استان را بهشت طبيعت دوستان و گردشگران ناميده اند با توجه به نزديک شدن ايام نوروز و ورود گردشگران به سراغ سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان رفته تا از اقدامات انجام شده در سال جاري و برنامه هاي آينده اين سازمان جويا شويم:

بهمن عسگري سوادجاني، مدير کل سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان در گفتگو با خبرنگار مشکات برين در خصوص سند گردشگري استان عنوان کرد: مطالعات اوليه، مراحل نهايي و تکميلي در اين زمينه انجام شده است.

وي گفت: تدوين برنامه ها، تکميل مطالعات و تصحيح هاي لازم به پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي ارسال شده است و در اين صنعت، چشم انداز توسعه استان ترسيم و پس از تحليل نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهديدها راهبردهاي استراتژيک تدوين شده است.

عسگري در خصوص توسعه زير ساخت هاي توريستي در استان تصريح کرد: اعتبارات زيرساختي استان در سال جاري نسبت به سال هاي گذشته، افزايش چشمگيري داشته است لذا توسعه زيرساخت نيز شتاب بيشتري گرفته است.

مدير کل سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان ادامه داد: در اين زمينه با سطح ايده آل هنوز اختلاف قابل توجهي وجود دارد. انتظار مي رود با تسهيل روند سرمايه گزاري، زمينه سرمايه گزاري بخش خصوصي جهت توسعه زيرساختي نيز شتاب بيشتري بگيرد.

وي در خصوص ساماندهي کانون هاي گردشگري در استان گفت : اکثر کانون هاي گردشگري که زيرساخت آنها توسط اين سازمان انجام شده به متوليان شامل، دهياران و شهرداري ها واگذار شده است و باتوجه به هدف گذاري تعيين شده اين کانون ها به منابع اقتصادي تبديل شده اند.

مديريت کانون هاي گردشگري استان به بخش خصوصي واگذار مي شود

عسگري افزود: اخيرا تلاش بر اين شده که مديريت کانون هاي گردشگري حتي الامکان به بخش خصوصي واگذار شده و تا کنون مديريت کانون هاي چشمه ديمه و گردشگاه پيرغار به بخش خصوصي واگذار شده است.

مدير کل سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان در خصوص مشکل کمبود هتل در استان اشاره کرد: باتوجه به ضريب اشغال هتل ها و با توجه به تعداد افراد اقامت کننده در اين گونه مراکز در حال حاضر کمبود هتل مشکل اصلي محسوب نمي شود.

وي گفت: در افق ۱۴۰۴ که استان براي ميزباني توريسم بين المللي و حدود ۲۵۰ هزار نفر گردشگر داخلي هدف گزاري شده و بايستي تعداد هتل ها و مراکز اقامتي در سطوح مختلف ارزان قيمت و لوکس ايجاد نمود.

عسگري تصريح کرد: ارايه تسهيلات بانکي در زمينه مورد نياز، تخفيف مالياتي و ساير مشوق ها به منظور تشويق بخش خصوصي جهت سرمايه گزاري و ايجاد واحدهاي اقامتي، لحاظ گرديده است.

مدير کل سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص ثبت آثار فرهنگي استان گفت : اين اداره کل به فعال سازي مجدد حوزه، ثبت و حريم برنامه ها و بافت ها و محوطه هاي تاريخي از طريق معاونت ميراث فرهنگي اقدام نموده است و تا کنون نسبت به ثبت چندين پروژه در فهرست آثار ملي ايران اقدام نموده است.

وي مهمترين آثار ثبتي استان در حيطه بناها و بافت ها را ثبت بافت تاريخي ياسه چاي و ثبت مقبره کدخداحسين فرخشهر دانست و افزود: از آثار ثبت معنوي مي توان به ثبت فنون تهيه چوقا در فرهنگ بختياري و تهيه مشبک اشاره کرد.

عسگري دلايل ثبت اين آثار در حيطه ثبت غير منقول را حفاظت مستمر و صيانت از بناها و بافت هاي ارزشمند استان به عنوان هويت ملي دانست و گفت: در حوزه ثبت معنوي مي توان به حفاظت از آيين ها و فرهنگ ها در اين حوزه نيز اشاره کرد.

وي در پاسخ به سوال واگذار نمودن مکان هاي تاريخي به بخش خصوصي گفت: در خصوص مرمت بناها و بافت ها اين اداره کل نسبت به تامين و تخصيص اعتبارات ملي و استاني بصورت مطلوب از اعتبارات سال ۹۳ اقدام شده است که پروژه هايي موفق از اعتبارات استاني ۲۰ پروژه در کل شهرستان ها مي باشد و نيز انعقاد قرارداد با پروژه هاي يادشده از طريق دفتر فني اداره کل منعقد که تا کنون حدود ۳۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارند و اعتبارات ملي نيز در حال انعقاد قرارداد با پيمانکار مي باشد.

مدير کل سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان در خصوص اخذ حق ورود در مبادي گردشگري در سطح استان هم اضافه کرد: تاکنون دريافت وجه بر اساس تصميم مقامات محلي صورت پذيرفته است ولي بر اساس تصميمات کارگروه گردشگري به منظور ساماندهي مبالغي که در ورودي برخي کانون ها اخذ مي شود مقرر شد کميته اي ويژه بر اساس ثبت خدمات ارايه شده نسبت به تعيين نرخ ها و يکپارچه نمودن مبالغ، اقدام نمايند و انتظار مي رود که از ابتداي سال ۹۴ نرخ هاي مطلوب اين کميته ملاک اول قرار گيرد.

* ظرفيت اکولوژيک بعضي مناطق گردشگري با حجم گردشگر ورودي منطبق نيست

عسگري در خصوص نبود خدمات دهي مطلوب به گردشگران در بعضي نقاط استان گفت: دلايل مختلفي براي اين موضوع مي توان عنوان کرد. در درجه اول ظرفيت اکولوژيک بعضي مناطق گردشگري با حجم گردشگر ورودي منطبق نيست که توسعه مقاصد گردشگري را ايجاب مي کند و عدم وجود نيروهاي آموزش ديده، ضعف زيرساختي، چندگانگي سيستم هاي تصميم گيري، عدم رعايت اصول گردشگري پايدار توسط برخي گردشگران و عوامل ذيربط را مي توان بعنوان دلايل بعدي ضعف خدمات برشمرد.

وي در مورد برنامه اين سازمان در ايام نوروز و برطرف کردن مشکلاتي همچون سال هاي گذشته گفت: نقاط قوت و ضعف برنامه هاي نوروز سال گذشته توسط کميته نظارت، تدوين و پس از بررسي هاي کارشناسي به ستاد اجرايي خدمات سفر استان ارايه شدکه درحال حاضر ۹ کميته تخصصي، حدود ۷۰ هزار نفر عوامل اجرايي با شرح وظايف مدون، مسوليت خدمات سفرهاي استان را بر عهده دارند.

مدير کل سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان در خصوص چگونگي ارزيابي اين سازمان از ميزان ورود گردشگر به استان گفت: در حال حاضر سيستم جامعي جهت سرشماري گردشگران و مسافرين ورودي به استان وجود ندارد. ولي ملاک شمارش گردشگران، اقامت در مراکز اقامتي استان لحاظ مي شود و همچنين ملاک تعداد مسافرين ورودي آمار بدست آمده از تردد شمارهاي سازمان حمل و نقل و پايانه ها در مبادي ورودي استان مي باشد.

در ادامه اين گزارش در خصوص سرمايه گزاري در بخش گردشگري به سراغ حيدر صادقي، معاونت گردشگري اين سازمان اظهار کرد: يکي از فعاليت هاي اخير انجام گرفته اين سازمان پيگيري امور سرمايه گزاران خصوصا در مناطق نمونه گردشگري، تله کابين و ساير واسطه ها مي باشد.

صادقي در خصوص تکميل و بهره برداري پروژه هاي نيمه تمام گفت: اولين هتل چهارستاره استان، هتل بام بروجن که افتتاح شد، مجموعه سرگرمي و تفريحي هفشجان که فاز يک آن نزديک ۷۰% پيشرفت داشته و اميد داريم در سال ۹۴ افتتاح شود.

وي بيان کرد: هتل يک ستاره سياسرد و سه ستاره سياسرد که به ترتيب در سال هاي ۹۴ و ۹۵ براي افتتاح آنها برنامه ريزي شده است وهتل دو ستاره ايلبگي در حاشيه زاينده رود و هتل آپارتمان روستاي صادق آباد از جمله موارد ي است که در اين معاونت در حال پيگيري است.

معاونت گردشگري استان اضافه کرد: ارتفاع سطح کيفي خدمات از برنامه هاي مهمي است که در حال پيگيري است از جمله استانداردسازي واحدها، اقامتگاه ها و آژانس هاي مسافرتي که مي توان به آنها اشاره کرد.

وي آموزش هاي گردشگري بصورت عمده و تخصصي جهت عوامل مرتبط با صنعت گردشگري وهمچنين آموزش متوليان کانون ها، دهياران روستاي هدف، رستوران داران و ... را از ديگر اقدامات برشمرد.

سرپرست معاونت ميراث فرهنگي نيز در اين رابطه فعاليت هاي خود را چنين بيان کرد: جذب اعتبارات استاني و ملي جهت ساماندهي، تعمير، مرمت و احياي بناها و بافت ها و محوطه هاي تاريخي استان، جذب سرمايه گذار جهت واگذاري بناهاي تاريخي استان به بخش خصوصي و کاهش تصدي گري هاي دولتي در امور اقتصادي، راه اندازي مجدد حوزه ثبت، حريم جهت حفاظت از آيين ها، فرهنگ ها، اموال و اشياي تاريخي ، برنامه ريزي جهت ثبت جهاني پرونده کوچ عشاير بختياري و برگزاري جلسات متعدد در اين خصوص و پيگيري از سازمان مرکزي مي باشد.

* فرش، گليم و نمد به ترتيب عمده ترين صادرات
استان چهارمحال و بختياري

مهرداد رئيسي، معاونت صنايع دستي اين سازمان نيز در خصوص برنامه هاي معاونت متبوع خود گفت: برنامه هايي که در صنايع دستي بايد دنبال شود بر افزايش کيفي توليدات صنايع دستي وبرندسازي محصولات استاني اثر گذار است.

وي گفت : هدف اصلي در اين پروسه صادرات است تا توليدات استان در رشته هاي مختلف بتوانند به نقاط مختلف جهان صادر شوند.

رئيسي در رابطه با صادرات صنايع دستي يادآور شد: بعد از فرش، گليم قابليت صادراتي داردکه به خارج از کشور صادر مي شود.

معاونت صنايع دستي استان اشاره کرد: نمد بعد از گليم با توجه به تغييرات و تنوع محصولات در بحث صادرات اين قابليت را دارد که به خارج از کشور صادر شود و در حال حاضر زيرانداز نمدي به خارج صادر مي شود.

وي گفت: اين ها عمده رشته هاي هستند که قابليت صادرات را در استان دارند. منتهي براي صادرات بايد شرايطش را مد نظر قرار داد.

مهرداد رئيسي در پايان ازجمله شرايط را شناخت بازار کشور هدف، سليقه، کيفيت محصول توليدي، بسته بندي مناسب، قيمت مناسب که قابل رقابت با ساير رقبا باشد دانست و گفت: سرمه دوزي هم يکي از ارقام توليدي صادراتي صنايع دستي استان مي باشد و از رشته هاي ديگري که در آينده در بحث صادرات مورد توجه قرار گرفته و صادر شوند مي توان به احجام فلزي، مصنوعات سنگي و برخي از صنايع دستي عشايري نيز اشاره داشت.

انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۲۹:۴۲

3 Feb 2020