۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۳۶۸۸۵

آسيب‌هاي مرگبار مخدرهاي صنعتي/معتاد نجات يافته: اعتياد زندگيم را به تباهي کشاند

يک کارشناس روانشناسي ضمن بيان اين که مصرف مواد مخدر مدت هاست از شکل سنتي به صنعتي تعيير کرده که بسيار نگران کننده و فاجعه آميز است، گفت: مهارت‌هاي مقابله با آثار مصرف مواد مخدر را بايد از سن 10 سالگي به فرزندان آموزش داد.
آسيب‌هاي مرگبار مخدرهاي صنعتي/معتاد نجات يافته: اعتياد زندگيم را به تباهي کشاند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، خبرهاي تلخ از عاقبت مصرف مواد مخدر صنعتي مخصوصا در بين قشر جوان گاهي آنچنان ناگوار است که دل هر انساني را مي آزارد؛ جوانان کم سن و سالي که با مصرف شيشه، قرص و... دچار ايست قلبي مي شوند و مادران و پدراني که با هزاران آرزو داغدار اين قصه پرغصه مي شوند؛ همين امسال در شهرستان بروجن خبرهايي از جان باختن افرادي به گوش رسيد که بر اثر سوء مصرف داروهاي مخدر صنعتي (متادون) جان خود را از دست دادند.

"خود کرده را تدبير نيست" شايد اولين نکته اي باشد که به ذهن برخي ها مي رسد اما به راستي آيا کسي دوست دارد خودش را دچار مشکل و ناراحتي کند؟

حميد کريمي کارشناس روانشناسي در گفت‌وگو با کلار، اظهار داشت: برخي اطلاعات غلط باعث روي آوري قشر جوان و نوجوان به مواد مخدر صنعتي شده است.

وي با اشاره به اين که آگاهي نداشتن، تنوع طلبي و حس کنجکاوي باعث روي آوري نوجوانان و جوانان به مصرف موادمخدر مي شود، گفت: متاسفانه امروز ‌سن مصرف مواد پايين آمده و همچنين نوع مواد از سنتي به صنعتي تغيير يافته است.

کريمي به اطلاع رساني و آگاهي بخشي قشرهاي مختلف در اين زمينه تاکيد کرد و گفت: مصرف مواد مخدر مدت هاست از شکل سنتي به صنعتي تعيير کرده که بسيار نگران کننده و فاجعه آميز است.

آموزش مهارت ها از سن ۱۰ سالگي/ وابستگي به مواد مخدر صنعتي کاملا رواني است

وي بر گسترش آگاهي و آموزش براي تمام اقشار به‌ويژه نوجوانان و جوانان تاکيد کرد و گفت: مهارت‌هاي مقابله با آثار مصرف مواد مخدر را بايد از سن ۱۰ سالگي به فرزندان آموزش داد.

اين کارشناس روانشناسي بي اطلاعي و ناآگاهي جوانان را ازجمله دلايل مهم افزايش مصرف مواد مخدرصنعتي در بين جوانان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: خانواده ها، مدارس و دانشگاه ها نقش بسزايي در امر آموزش و آگاهي اين قشر نسبت به عوارض و اثرات مواد مخدر دارند.

کريمي ضمن بيان اين که وابستگي به مواد مخدر صنعتي از جمله شيشه کاملا رواني است، گفت: اختلال رواني، افسردگي شديد، اضطراب دائم، ضعف اراده، توهم، هذيان گويي، اختلالات مغزي و رفتاري از جمله عوارض مصرف مواد مخدر صنعتي است.

وي وضعيت نامناسب اقتصادي و بيکاري را ازجمله دلايل روي آوري جوانان به مصرف مواد مخدر عنوان کرد و گفت: تفريحات سالمي نظير ورزش و رفتن سينما مي تواند جوانان را از گرفتار شدن در دام اعتياد نجات دهد.

اعتياد زندگيم را به تباهي کشاند/فکر نمي کردم روزي معتاد شوم

يک نجات يافته از اعتياد که نخواست نامش در اين خبر ذکر شود در گفت‌وگو با خبرنگار کلار، اظهار داشت: در واقع معتاد فردي بيمار است كه ندانسته و برخلاف ميلش به اين بيماري گرفتار مي شود.

وي مي گويد: متاسفانه خيلي از مردم براساس رفتارهاي معتادگونه يک فرد معتاد كه آن هم تحت تاثير موادمخدر انجام مي‌دهد راجع به او قضاوت مي کنند.

اين فرد عدم آگاهي را دليل اصلي گرايش جوانان به اعتياد دانست و گفت: متاسفانه باورهاي غلط نوجوانان را به سمت مصرف مواد مخدر سوق مي دهد در حالي که اگر شخصي از خسارت ها و آسيب هاي مواد مخدر مطلع باشد آلوده به مواد مخدر نمي شود.

وي نقش خانواده ها و رسانه ها را در آگاه ساختن جوانان نسبت به مضرات و خسارت هاي مواد مخدر بسيار موثر خواند و افزود: اگر آگاه بودم که مواد مخدر زندگيم را تباه مي کند و چه تبعات ناگوراي برايم به دنبال دارد هيچ گاه معتاد نمي شدم.

اين نجات يافته به تلخي ها و سختي هاي ۱۰ سال مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: هيچ وقت فکر نمي کردم روزي معتاد شوم چون با خود مي گفتم هرگاه بخواهم آن را کنار مي گذارم اما کار به جايي رسيد که به خاطر اعتياد همه چيز خودم را کنار گذاشتم.

وي افزود: خدا را سپاس مي گويم از زماني که اعتياد را ترک کرده ام و بهبودي برايم حاصل شده است به روزهاي عادي زندگي برگشته ام و نگاه خانواده و جامعه که زماني نسبت به من منفي شده بود اکنون مثبت شده است.

اين معتاد بهبود يافته گفت: من اکنون سعي در جبران خسارت هاي گذشته دارم و معتقدم خواستن توانستن است براي هر کسي که بخواهد خود را از اهريمن اعتياد نجات دهد زيرا هر شروعي تولدي دوباره براي انسان است.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۲۷:۳۵

28 Dec 2019