۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۳۵۸۹۵

کارخانه‌‍اي که افتتاح نشده تعطیل شد!

چرخه اقتصاد بسيار بهم متصل است و اين چرخه ها مانند دانه زنجيره هستند،اگر يکي از اين دانه هاي زنجيره ها از هم جدا شود ديگر چرخه اقتصاد نمي چرخد.
کارخانه‌‍اي که افتتاح نشده تعطیل شد!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر؛ رهبر معظم انقلاب چند سالي متوالي را اقتصاد مقاومتي نام نهادند اما بي توجهي دولت تدبير به توان و توليدات داخلي، که حتي تا ميوه شب عيد را از مصر و ترکيه وارد مي کند و محصول باغدار ايراني در انبارها فاسد مي شود، نه تنها به اين تاکيدات رهبري توجهي نشده است بلکه با ايجاد مناطق آزاد بيشتر، آن ها را به دروازه هاي رسمي قاچاق کالا به کشور تبديل کرده اند تا ريشه توليد داخل زده شود.

گرچه کشورمان در زمينه توليد سيم و کابل به دستاوردهاي بزرگي نايل شده است و هم اکنون بخش عظيمي از نياز داخل کشور به اين محصولات از طريق توليدکنندگان ايراني تامين مي شود اما برخي از توليدکنندگان درخصوص واردات سيم و کابل به بازار ايران که عمدتا از نوع چيني است گلايه دارند.

رئيس جمهوري بارها گفته است که مردم پيش از برجام هر روز با يک تحريم جديد مواجه بودند، اما اکنون و بعد از برجام، هر روز يک گشايش در امور حاصل مي شود که اين جاي شکرگزاري دارد!

برخلاف صحبت هاي رئيس محترم جمهور مي توان گفت که بعد از برجام نه تنها گشايشي حاصل نشد، بلکه هر روز شاهد تعطيلي کارخانه ها، واحدهاي توليدي و اخراج کارگران بوده ايم، به طوري که کارخانه هاي معروف و ريشه دار ايران به صورت تعطيل يا نيمه تعطيل درآمده‌اند.

 قاسم علي بيگي يکي از توليدکنندگان سيم برق در شهرستان بن است که سال 93 کارخانه توليد سيم برق را در شهرستان بن افتتاح و براي تعداد 15 نفر اشتغال زايي کرده بود.

اين توليدکننده در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر گفت: بنده در سال 93 با سرمايه گزاري نزديک 700 ميليون تومان اين کارخانه را راه اندازي کردم.


وي هدف خود از ايجاد اين کارخانه را توليد، اشتغال و کمک به چرخه اقتصادي کشور دانست و افزود: در آن سال با سرمايه ای که داشتم در شهرستان و شهر خودم اشتغالي کوچک ايجاد کردم و اگر اين کارخانه به کار بيفتد براي نزديک 15 نفر جوان شغل مستقيم ايجاد مي کند اما اين کارخانه چند مدتي کار کرده و متاسفانه ورشکست شد.

وي با اشاره به مزيت هاي توليد داخل گفت: واردات مواد بي كيفيت چيني كه بازار داخل را تهديد به تعطيلي مي كند از قوانين داخلي و از مضيقه هاي گوناگوني كه متوجه اين صنعت است.

علی بيگي به مشکلات واردات در اين زمينه اشاره و بیان داشت: بزرگ ترين مشكلي كه واردات براي ما ايجاد كرده، سيم و كابل نامرغوبي است كه وارد كشور شده و بازار توليدات داخل را خراب مي كند.    
 
وي بيان کرد: دولت به عنوان بزرگترين خريدار كالا، به تعهداتش به خوبي عمل نکرده، ديرهنگام تسويه حساب مي كرد، مواد اوليه را گران تر و نقد مي خريديم و ارزان تر و نسیه مي فروختيم و  سوددهي در خوشبينانه ترين حالت كمتر از 3 درصد بود.


وي افزود: در اين کارخانه تمامي موارد استاندارد را رعايت کرده و حتي کارشناس مربوط به استاندارد را در کارخانه مستقر کرده بوديم و كابل هايي كه در ايران توليد مي شوند از نظر كيفيت بالا بوده و با استانداردهاي بين المللي ساخته شده اند.
 
علی بیگی گفت: اگر دولت به دستورات و قوانين اقتصاد مقاومتي جامعه عمل مي پوشاند و فقط در حد جلسات اقتصاد مقاومتي را پيگيري نمي کرد ما کمتر شاهد ورشکستگی و تعطيلي کارخانه ها بوديم.


وي با بيان اينکه چرخه اقتصاد بسيار  بهم متصل است تاکید کرد: اين چرخه ها مانند دانه زنجيره بهم متصل هستند، اگر يکي از اين دانه هاي زنجيره ها از هم جدا شود ديگر چرخه اقتصاد نمي چرخد.

علي بيگي اضافه کرد: کارگران روزمزد، استادکارها، بناها، مصالح فروش ها، لوازم برقي ها، کاشي فروش ها، توليدی هاي چوب و... همه و همه وابسته به  ساخت و ساز مسکن هستند وقتي ساخت و ساز مسکن از رونق مي افتد به صورت زنجير وار تمامي اين موارد هم از کار افتاده و بيکار مي شوند و اين فقط  يک نمونه کوچک است که بسيار موارد مشابه ديگر هم وجود دارد.

وي با بيان اينکه ما کارخانه را به گونه اي طراحي کرده بوديم که فاز دوم آن را هم راه اندازي کنيم افزود: ما نه تنها به اين مرحله نرسيديم بلکه در دو مرحله توليد يک بار 10 ميليون تومان و يکبار 15 ميليون تومان ضرر کرده ايم.


 
علي بيگي گفت: درست است که حمايت هاي مالي و وام ها  مي تواند راه گشا و کمک حال ما باشد ولي وقتي بازپرداخت اين وام ها خود مشکلي به مشکلاتت ما اضافه مي کند، چرا بايد سمت آنبرويم، وقتي بنده وامي دريافت مي کنم که درصد بازپرداختش و اقساطش ديگر تواني براي من نمي دهد تا بتوان هم حقوق کارگران را پرداخت کنم و خودم نيز سودي داشته باشم.

وي با اشاره به کارخانه هاي اطراف خود گفت: در اطراف ما هم دوستان که مشغول به کار بودند ورشکست شده و يا در حال ورشکستگي هستند و بعضي ها هم نتوانستند حتي سوله هاي خود را تکميل کنند چه برسد به راه اندازي کارخانه.
 

انتهاي پيام1026ج /520ز
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۳۷:۱۳

1 Jan 2020