۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۴۵۵۵
کمیته مستقل انتخابات عراق:

نتایج انتخابات عراق دوشنبه و کردستان پنجشنبه هفته جاری اعلام می‌شود

رئیس کمیته عالی انتخابات عراق از اعلام نتایج انتخابات در دوشنبه هفته جاری خبر داد.
نتایج انتخابات عراق دوشنبه و کردستان پنجشنبه هفته جاری اعلام می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پایگاه العهد، کمیته عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد: نتایج نهایی انتخابات عراق که در اواخر آوریل گذشته برگزار شد، روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

در نشست خبری روز گذشته سربست مصطفی رئیس کمیته عالی انتخابات، معاون وی کاطع الزوبعی و مقداد الشریفی رئیس اداره انتخابات این کمیته برگزار شد،مصطفی سربست گفت: دوشنبه آینده نتایج انتخابات مجلس عراق اعلام خواهد شد.

وی افزود: انتخابات با حضور نمایندگان همه گروه های سیاسی و ناظران داخلی و بین المللی برگزار شد و همه گزارش های خود را از مشاهدات رای گیری عمومی و ویژه ارائه دادند.کمیته عالی انتخابات با شصت هزار ایستگاه رای گیری و آموزش ۴۰۰ هزار کارمند و دیگر اقدامات عملکرد موفقی داشت.

وی با اشاره به انتخابات شوراهای استانی و انتخابات پارلمانی در سه استان کردنشین اربیل،سلیمانیه و دهوک نتایج این انتخابات در این مناطق را پنجشنبه آینده اعلام کرد.از سوی دیگر مقداد الشریفی رئیس اداره انتخابات اعلام کرد: میزان مشارکت در انتخابات در سراسر عراق ۶۳ درصد بود و ما شواهد اثبات آن را در اختیار داریم.

وی افزود: رای گیری در کمربند امنیتی بغداد بیشترین در مقایسه با دیگر مناطق آن بود و از۹۶ تا۴۰ درصد بود که رقم چشمگیری است.۴۰۰ اتوبوس برای انتقال رای دهندگان به کار گرفته شد که نوعی ریسک محسوب می شد زیرا ممکن بود که این اتوبوس ها در دست گرو های تروریستی بیافتد اما کمیته مستقل انتخابات برای مشارکت بیشتر رای دهندگان این کار را انجام داد.

از سوی دیگر کاطع الزوبعی نیز گفت: از مجموع ۲۰۳۰ شکایت انتخاباتی،۱۰۴۸ زرد،۶۹۱ سبز و۱۰۶ شکایت قرمز بود و ۱۵۰ شکایت باقی مانده بررسی می شود.این درحالی است که بر اساس نتایج غیر رسمی که یک مرکز نظر سنجی ارائه داد ائتلاف دولت قانون و همپیمانان آن حدود نود و شش و نود و هشت کرسی،جریان صدر با فهرست های سه گانه احرار،النخب و الشراکه با ۳۳ تا۳۵ کرسی دوم،ائتلاف المواطن با ۲۸ تا۳۰ کرسی سوم است.

بر اساس این نظر سنجی ائتلاف سه تشکل اصلی شیعه و جریان اصلاح ملی پنج کرسی،حزب فضیلت پنج کرسی و صادقون وابسته به اهل الحق سه کرسی به دست آورده اند.

بر این اساس ائتلاف متحدون به رهبری اسامه النجیفی مهمترین تشکل سنی ۲۱نت۲۳ کرسی،ائتلاف الوطنیه که شامل تشکل ها و شخصیت های لیبرال است ۲۴تا۲۶ کرسی،القائمه العربیه هشت تا ده کرسی،فهرست دیالی هویت ماست پنج کرسی و ائتلاف العراق نیز پنج کرسی به دست آورده اند.

درباره فهرست های کردی حزب دموکرات کردستان ۲۴تا۲۶ کرسی،اتحادیه میهنی۲۰تا۲۱ کرسی،فهرست التغییر هشت تا۹ کرسی به دست آوردند. فهرست های کردی در استان کرکوک مورد مناقشه هشت کرسی و جماعت اسلامی دو تا سه کرسی و فهرست های ترکمن در کرکوک هفت کرسی به دست آوردند.بر این اساس ائتلاف مدنی دموکراتیک با گرایش های لیبرال چپ سه کرسی در بغداد و ائتلاف الوفاء در نجف دو کرسی به دست آورده است.

تعدادی از فهرست های کوچک یک کرسی به دست آوردند که از جمله آنها البدیل مستقل،سازندگی و عدالت،قلعه تکریت،ائتلاف ملی در صلاح الدین،کرامه،عرب کرکوک،العربیه کرکوک.

این درحالی است که منابع آگاه اعلام کردند نتایج نهایی تفاوتی محسوسی با نتایج اعلام شده ندارد و به محض اعلام نتایج نهایی مذاکرات و رایزنی های جدی برای تشکیل کابینه و انتخاب نخست وزیر آغاز خواهد شد و این روند طولانی و وقت گیر خواهد بود.

انتهای پیام/خ ز/
مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۳۶:۴۰

12 Feb 2020