۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۳۰۵۷۵
تدبير مسولين براي حفظ درختان لردگان چيست؟!

مرگ خاموش درختان بلوط در سايه بي‌توجهي

تخريب يکپارچه درختان کهنسال بلوط در چند سال اخير باعث شده که مرگي خاموش طبيعت بکر استان چهارفصل چهارمحال و بختياري را فرا بگيرد و باعث صدمات جبران‌ناپذير به اين منطقه شود.
مرگ خاموش درختان بلوط در سايه بي‌توجهي
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سلام لردگان،

رسول اکرم (ص) درباره شکستن شاخه درخت مي‌فرمايند: نزد من شکستن شاخه‌اي از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.

تخريب يکپارچه درختان کهنسال بلوط در چند سال اخير باعث شده که مرگي خاموش طبيعت بکر استان چهارفصل چهارمحال و بختياري را فرا بگيرد و باعث صدمات جبران‌ناپذير به اين منطقه شود.

مرگ خاموش درختان بلوط در سايه بي‌توجهي

ساليان سال است که جنگل‌ها در اين منطقه حيات دارند اما در طول سال‌هاي اخير، درختان بلوط اين شهرستان متاسفانه دچار آفت‌هاي از قبيل: آفت زغالي، قطع بي‌رويه درختان به دلايل مختلف ساخت و ساز، احداث جاده ارتباطي، تعريض زمين‌هاي کشاورزي خانه‌سازي و مهم‌تر از همه ايجاد سنگ‌شکن‌هاي کوهي در دل جنگل اين منطقه بوده که همچون خوره  به جان درختان بلوط افتاده و اين درختان کهنسال را رو به فنا برده است.

نابودي سالانه تعداد زيادي از درختان بلوط به دلايل ذکر شده نمي‌تواند خبر خوبي براي اين استاني باشد که لقب استان چهارفصل را براي خود يدک مي‌کشد و حيات آن وابسته به همين درختان کهنسال است.

در سال‌هاي اخير توسط افراد سودجو، شاهد تخريب اين طلاي سبز بوديم و متاسفانه امسال شدت تخريب زيادتر شده، که مي‌توان دلايل آن را عدم نظارت عنوان کرد.

درخت بلوط كه نماد زاگرس‌نشينان اين منطقه است و هميشه زيبایي خاصي به طبيعت منطقه مي‌دهد  هم‌اكنون در شرف نابودي و تخريب زياد قرار گرفته است.

مي‌طلبد مسئولين به رشد و گسترش و حفاظت پوشش‌هاي گياهي و طبيعي شهرستان توجه و تاکيد داشته باشند و با مجرمين به جديت قاطع برخورد قانوني شود تا درس عبرتي شوند براي ديگر افراد سودجو.

پيشنهاد مي‌شود همه‌ي روستاييان به عنوان «جنگل‌داران افتخاري» منصوب شوند و در هرسال شماري از آنان تشويق و به آنان، جايزه و نشان افتخار هديه شود، چراکه مهم‌ترين راه نگهداري جنگل‌ها و مراتع، خود مردم هستند. مردم بايد به ارزش جنگل و مرتع و نقش حياتي آن واقف شوند!

گفتني است 51 درصد از پوشش جنگلي استان چهارمحال و بختياري در شهرستان لردگان قرار دارد که 88 درصد اين شهرستان را پوشش جنگلي تشکيل مي‌دهد.

شهرستان لردگان داراي بيشترين اراضي جنگلي در سطح استان چهارمحال و بختياري با ۱۵۸۰۰۰ هكتار كه اغلب گونه‌هاي آنرا بلوط و بنه تشكيل داده است و بيشتر در نواحي غربي و جنوبي شهرستان گسترش دارد، وسعت مراتع شهرستان حدود ۱۴۳۶۰۰ هكتار است و بيشترين گونه‌هاي گياهي و دارویي در سطح استان در اين شهرستان است.

انتهاي پیام1026ج /630 ل
مرجع : سایت خبری سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۲۵:۴۲

20 Jan 2020