۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۲۲۷۴۵

"پیوست نگار فرهنگی" حلقه مفقوده پروژه های مختلف استان

پیوست فرهنگی ایده ها وبرنامه های فرهنگی است که بایستی درفضای علمی عملی جامعه نهادینه شود وبه نوعی اثرات مثبت ومنفی پروژه ها برواکنش های مختلف را بررسی نموده وخروجی آن را پس از ارزیابی مدیریت نمود.
"پیوست نگار فرهنگی" حلقه مفقوده پروژه های مختلف استان
به گزارش جهانبین نیوز زین العابدین سیفی کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی نوشت:

ایجاد یک نگرش فرهنگی دربین مدیران عرصه های مختلف، آثار وپیامدهای متفاوت مثبت ومنفی پدیده ها را روشن نموده ومدیریت بهره برداری بهتر از پروژه ها فراهم می کند.

هر حرکت وانقلابی که صورت می گیرد اگر مولفه قدرت را داشته باشد ولی از تمدن فرهنگی قوی برخوردار نباشد دوام ندارد. از آن جا که بستر حرکت انقلاب اسلامی فرهنگی است و پشتوانه تمدنی قوی نیزدارد لذا دراندیشه اسلامی"فرهنگ"بستر وعملیات هرکاری است، نه صرفا وجود نهادهای فرهنگی، به بیان شیوای مقام معظم رهبری(مدظله العالی)هرپروژه ای که قراراست عملیاتی شود باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد. دراین گزارش برآنیم تا ضرورت پیوست نگار فرهنگی درفعالیت های مخلف را بررسی کنیم.

پیوست فرهنگی ایده ها وبرنامه های فرهنگی است که بایستی درفضای علمی عملی جامعه نهادینه شود وبه نوعی اثرات مثبت ومنفی پروژه ها برواکنش های مختلف شامل:گفتار، ایده ها ورفتار انسانها برپدیده های اطرافشان را بررسی نموده وخروجی آن را پس از ارزیابی مدیریت نمود. به گونه ای که نقاط ضعف را استخراج وریشه های آن را از بین برده ونقاط قوت را تقویت نموده تا آسیب های فرهنگی آن به حداقل واثرات مثبت فرهنگی آن به حداکثر ممکن خود برسد. دراین صورت است که مدیران ما بر ای کلیه فعالیت های خود اعم از عمرانی، سازندگی و...لزوم احیای حلقه مفقوده"پیوست نگار فرهنگی" را هم احساس می نمایند.

به عنوان مثال خصوصی سازی در کشور اگر دارای یک پیوست نگار فرهنگی بود شاخصه اصلی اقتصاد که همان مردمی بودن آن است عملیاتی می شد ودچار اقتصاد لیبرالی نمی شدیم، چرا که مردم ثابت کرده اند درتمام زمینه ها حضور دارند وموفق عمل می نمایند پس اقتصاد هم باید مردمی بوده ودر انحصار صرف شرکت های سرمایه داری نباشد.

با کمی تأمل درسطح کشور وبویژه استان به این نتیجه می رسیم که موضوع مهم "پیوست نگارفرهنگی" دربین پروژه های مختلف اجرایی، حلقه مفقوده ای است که جادارد کارفرمایان محترم به آن دقت نموده ودرفعالیت ها ازآن بهره ببرند این درصورتی است که هنوز افرادی متخصص رابصورت منسجم برای نوشتن پیوست فرهنگی پروژه ها تربیت نکرده ایم ودرآغاز راه با شکل گیری حرکت هایی توسط اساتید بسیجی درسراسر کشور مواجه ایم که امید است بتواند این نیاز مبرم را پاسخگو باشد.

به طور کلی هر کاری که درجامعه انجام می دهیم یک سری داده وستاده دارد وهر فعالیت سازمان یافته هم آثار مثبت فرهنگی وهم آثار مخرب فرهنگی دارد که دریک پیوست فرهنگی هنرمندانه از فرصت ها استفاده می شود وماهرانه موانع ومحدودیت های فرهنگی نیز شناسایی ومدیریت می شوند.

نکته درخور توجه این است که هر پیوست فرهنگی یک کارفرما می خواهد ومعمولا بدنه دولت به عنوان بازوی اجرایی ودراستان استانداری ومدیران کل استان به عنوان مخاطبان اصلی وکارفرمایان ویژه این موضوع مهم مورد توجه هستند که بایستی با ایجاد نگرش فرهنگی به پدیده ها، وجه فرهنگی اش را تشخیص داده، بدست متخصصان فرهنگی سپرده ومطالعات لازم برای اجرایی نمودن آن را دردستور کار قرار دهند.

این درحالی است که درهفته جاری دراستان شاهد اجرای کارگاه تخصصی پیوست نگاری فرهنگی با بهره گیری از توان اساتید کشوری جهت تربیت اساتید بسیجی استان بودیم و انتظار می رفت با استقبال مدیران ارشد استان، کارخانجات و...مواجه شویم ولی این گونه نبود!



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۲۵:۳۳

29 Dec 2019