۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۳۶۲۴۵

مدرسه حسيني، دفاع عاشورايي

چه تقارن قشنگي، آغاز محرم، آغاز هفته دفاع مقدس و آغاز مهر، سه واقعه اي که هر کدام به تنهايي بنيانگذار تحولات ژرف فرهنگی و اجتماعي هستند و اکنون آغاز اين سه واقعه همزمان شده است.
مدرسه حسيني، دفاع عاشورايي
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از کیار بیدار روزهاي پاياني تابستان است و پاييز با همه اتفاقات و رويداهاي خاص خودش در راه است، پايان تابستان و آغاز پاييز هميشه تداعي کننده دو اتفاق بسيار مهم فرهنگي در کشورمان است که اولي آغاز هشت سال دفاع مقدس در سال ۱۳۵۹ در پي حمله ددمنشانه رژيم بعث عراق به مرزهاي کشورمان است و دومي بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي و جنگ و جهاد علمي و فرهنگي است.

اما امسال آغاز پاييز همراه با مناسبتي ويژه و خاص است که آن را خاص تر و ويژه تر نموده است و آن آغاز ايام عزاي حسيني همزمان با آغاز مهر و هفته دفاع مقدس است.

حماسه حسيني که به واسطه حق طلبي، ظلم ستيزي و عدالت خواهي حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش با شهادت طلبي و جانفشاني و ايثار و احياء فرهنگ اصيل شهادت در تاريخ بشر ثبت و ضبط شد آغازگر و مويد فرهنگي جديد و سبک زندگي جديدي در طول حيات انسان ها در زمين شد که براي دفاع از عقيده راستين و ارزش هاي والاي انساني و ديني حتي از جان و مال و فرزند و ناموس هم مي تواند گذشت اما از راه مستقيم و اهداف والا به هيچ عنوان نبايد عدول نمود.

واقعه عاشورا به همان اندازه که اوج شکوه و عظمت شخصيت امام حسين (ع) و يارانش را نمايان مي سازد و بيانگر اوج شقاوت لشکر کفر است به همان اندازه حاوي مضامين عميق فرهنگي و اعتقادي است که لازم است در طول ساليان و در همه زمان ها اين مضامين تشريح و تبيين شود.

مبارزه با ظلم ستيزي، انسان دوستي، شهادت طلبي، ارزش هاي والاي انساني، اهميت دفاع از دين، ايثار، جوانمردي، اهميت آشکار نمومدن چهره واقعي دشمنان و کفار و... ازجمله نکاتي است که شهادت امام حسين (ع) و يارانش در تاريخ جاودانه نمودند و دشمني که مي خواست با دشمني هايش راه و نام و ياد امام حسين (ع) را محو و نابود سازد پس از وقوع واقعه کربلا ناتوان تر از هميشه و مستاصل تر از قبل شد.

شهادت امام حسين (ع) و يارانش در واقعه عاشورا نه تنها چهره ي دين اسلام را کمرنگ تر نکرد که باعث پر فروغتر شدن چهره دين و شهداي عاشورا شد کما اينکه روشنگري هاي حضرت زينب (س) و حضرت امام سجاد (ع) در احياء فرهنگ عاشورا نقش بسزايي ايفا نمود.

اينکه اين تاريخ انسان سالز و واقعه عظيم نسل به نسل و سينه به سينه در طول تاريخ منتقل شده است و به نسل کنوني رسيده است و اکنون مائيم که بايد در عرصه هاي مختلف تداوم بخش راه امام حسين (ع) و يارانش و احياء گر فرهنگ عاشورايي باشيم.

بي شک خلق حماسه دفاع مقدس در هشت سال دفاع از کشور در برابر لشکر از بن تا دندان مسلح بعث عراق بدون کمترين تجهيزات و پشتيباني هاي لجستيکي آن هم با نيروهايي که تنها اسلحه شان ايمان به خدا بود، فقط و فقط تداوم راه عاشوراست و بايد اين دفاعي که خون هزاران جوان گلگون کفن و رهبري مرجع عالي‌قدر حضرت امام خيمني رضئوان الله تعالي عليه برگرفته از مضامين عميق ديني و انساني مقدس شد را همواره زنده و جاودان نگهداريم و در سخت ترين شرايط آن را الگوي اقدام و عمل مان نمائيم.

اما آنچه باعث مي شود همه رشادت ها و ارزش هاي عاشورايي و در ادامه آن دفاع مقدس حفظ و حراست شود اقداماتي فرهنگي است که در طول آن انجام مي شود و لازم است همه دستگاه هاي فرهنگي و در صدر همه آموزش و پرورش احياءگر و تداوم بخش فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس باشد.

مهرماه در حال شروع است و کم کم شاهد رونق مدارس از حضور دانش آموزان بر سر کلاس هاي درس هستيم و بار ديگر عرصه تعليم و تربيت گاه مبارزه با بي سوادي و بي فرهنگي مي شود.

علم آموزي، آشنايي با مضامين عميق فرهنگي، آشنايي با تاريخ کهن و پر از درس ايران اسلامي بسيار مهم و ارزشمند است ولي انتظار مي رود مدارس در کنار همه محتوايي که در قالب هاي مختلف جهت استفاده دانش آموزان ارائه مي دهند از بيان اهميت دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا غافل نمانند.

فرهنگ عاشورا و مضامين بلند آن و همچنين هشت سال دفاع مقدس که خود برگرفته از حماسه عظيم عاشورا بود خود دو منبع غني و سرشار از ارزش هايي است که اگر آموزش و پرورش به احياء و ترويج آن در بين آينده سازان ايران اسلامي همت گمارد به جرات مي توان مدعي شد که کشور در برابر انحرافات و مجروي ها در سال هاي آينده بيمه و مصون مي شود و با وجود دشمني هاي مختلف که در فضاهاي مختلف چه فضاي مجازي و چه فضاي حقيقي در حال انجام است مي توانيم نسلي خودساخته و مجهز به صلاح دين و فرهنگ را تربيت نمائيم.

عاشورا از آغاز تا پایان همواره مبين نکاتي ارزشمند در سبک و سياق زندگي انسان هاست که اگر هر کدام از آنها را مدعيان پيروي از فرهنگ عاشورا به کار بندند شاهد ايجاد جامعه اي صالح و شايسته خواهيم بود کما اينکه اگر گنج عظيم عاشورا را در اختيار نداشتيم شايد توان دفاع از کشور و دين و ناموس و جان و مال مان را در سال هاي دفاع مقدس نداشتيم.

تقارن مهرماه که آغازش مصادف با بازگشايي مدارس و آغاز هفته دفاع مقدس است با ايام شهادت سرور و سالار شهيدان شايد تلنگري بر اين موضوع است که براي احياء راه امام حسين (ع) و يادان باوفايش بايد زمينه گسترش و تبيين فرهنگ عاشورا را ايجاد کنيم و اين مهم محقق نمي شود جز با تبديل مدارس‌مان به مدارسي حسيني براي رقم زدن دفاعي عاشورايي.

مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۰۷:۵۲

1 Jan 2020