۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۱۸۸۴۹
رادیو بین‌المللی فرانسه:

غربی‌ها به نقش کلیدی ایران در عراق و سوریه واقفند/پادشاهی‌های خلیج فارس از نفوذ ایران میان شیعیان منطقه نگرانند

رادیو بین‌المللی فرانسه طی گزارشی با اشاره به نقش کلیدی ایران در عراق، سوریه و لبنان و پررنگ‌تر شدن احتمال بازگشت ایران به صحنه منطقه‌ از طریق حصول توافق هسته‌ای، از نگرانی کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج فارس نسبت به نفوذ ایران میان شیعیان یمن، بحرین و عربستان سعودی خبر داد.
غربی‌ها به نقش کلیدی ایران در عراق و سوریه واقفند/پادشاهی‌های خلیج فارس از نفوذ ایران میان شیعیان منطقه نگرانند
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از فارس، رادیو بین‌المللی فرانسه طی گزارشی به قلم «نیکلا فالز» گزارشگر این شبکه خبری در تهران نوشت: جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون به یک بازیگر اصلی در عراق، سوریه و به ویژه لبنان بدل شده و این موضوع موجب تحریک رقبای عرب این کشور علی‌الخصوص عربستان سعودی شده است؛ به ویژه آنکه بحث توافق هسته‌ای ایران نیز موضوع بازگشت این کشور به صحنه منطقه‌ای را پررنگ‌تر از قبل کرده است.

رادیو بین‌المللی فرانسه در ادامه گزارش خود با اشاره به نام سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در وصف وی نوشت: قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران یک نام و چهره بسیار شناخته‌شده و مطرح در رسانه‌های ایرانی است. وی همواره به طور منظم در تصاویر منتشره در صحنه‌های عملیات علیه عناصر گروه داعش در عراق که ایران در آنجا در کنار نیروهای عراقی و دولت بغداد حضور نظامی دارد، ظاهر می‌شود.

«سید محسن میرحاجی» جوان عضو نیروهای بسیج دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که «آیا قاسم سلیمانی مظهر حضور نظامی ایران در منطقه درگیر آشفتگی است؟» می‌گوید: «نظر شخصی من این است که وی سرباز ذهن و تفکر ما و تفکر امام خمینی است. ایران تحت تحریم است و ماهواره‌های جاسوسی غربی هر آنچه در منطقه می‌گذرد را تحت نظر دارند؛ اما قاسم سلیمانی سربازی معنوی است که تمامی کسانی را که با ما در منطقه هم‌عقیده و هم‌نظر هستند، تشویق و ترغیب می‌کند.»

اتحاد منطقه‌ای

غربی‌ها خود امروز به اهمیت نقش ایران در بحران عراق واقفند و به آن اذعان دارند. در پایان ماه سپتامبر گذشته، فرانسه مایل به دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس حمایت از عراق علیه داعش در پاریس بود اما با مخالفت آمریکایی‌ها و سعودی‌ها مواجه شد.

عربستان سعودی و ایران متحدان متفاوتی در منطقه دارند. در سوریه ایران در کنار دولت بشار اسد است و این در حالیست که کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج (فارس) از گروه‌های شورشی حمایت می‌کنند؛ علاوه بر این، ایران در لبنان هم یک متحد قدرتمند به نام «حزب‌الله» دارد که در این کشور هم ریاض از جنبشی موسوم به «۱۴ مارس» حمایت می‌کند.

در نتیجه می‌توان گفت که کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج (فارس) از نفوذ ایران میان شیعیان یمن، بحرین یا حتی عربستان سعودی هراس داشته و از این بابت نگرانند.

رادیو بین‌المللی فرانسه در ادامه به نقل از «حمیدرضا ترقی» ازاعضای حزب مؤتلفه اسلامی نوشت: طی سال‌های اخیر، علیرغم فشارهای آمریکا بر ایران، ما موضع استراتژیک خود را تقویت کردیم و ایران هم‌اکنون به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده است و این نتیجه تحریم‌های بین‌المللی و فشارهای آمریکاست.

مذاکرات هسته‌ای

ایران و مخاطبان آن یعنی کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان تا ۲۴ نوامبر برای دستیابی به توافق در خصوص مسئله هسته‌ای ایران فرصت دارند. ایران امیدوار است که در صورت حصول این توافق، تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصاد آن لغو شود و جمهوری اسلامی بار دیگر شاهد به رسمیت شناخته شدن نقش منطقه‌ای خود باشد.

«هرمیداس باوند» دیپلمات سابق ایران و از اساتید دانشگاه این کشور در رشته حقوق و روابط بین‌الملل ۲می‌گوید: «ایران در یک سوی چهارراهی قرار گرفته که سه قدرت به نام‌های چین، روسیه و هند در جهت‌های دیگر در حال تقویت خود هستند. ایران یک منطقه حائل میان این سه کشور است و من فکر می‌کنم که قدرت گرفتن چین، روسیه و هند به عنوان سه قطب در حال ارتقا به مشکلی برای آمریکا بدل شده و منافع آمریکا و اتحادیه اروپا در این است که این منطقه حائل در میان مواضع این سه کشور در حال ارتقا و تحول به اندازه کافی مقاوم باشد.»

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۰۱:۰۲

1 Jan 2020