۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۱۴۷۹۹
نقض حقوق بشر در کشور مدعی/

روش‌های اعدام درکشور مدعی حقوق بشر/ از تزریق مواد سمی تا خفگی با گاز

در ایالات متحده آمریکا برای اعدام محکومین به مرگ در ایالت‌های مختلف از پنج روش عمده استفاده می‌شود که عبارتند از : اعدام بوسیله تزریق مواد مرگبار، صندلی الکتریکی، گاز مرگبار، جوخه آتش و طناب دار.
روش‌های اعدام درکشور مدعی حقوق بشر/ از تزریق مواد سمی تا خفگی با گاز
به گزارش جهانبین نیوز، دخالت آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها به وضوح مشخص است بخصوص دخالت در امور داخلی در کشور مستقلی مانند ایران که سال ها است در برابر زیاده خواهی و زورگویی هایی کشور های ابر قدرت ایستادگی کرده است و هیچ وقت اجازه ندانده است در امور داخلی جمهوری اسلامی دخالت کنند.در جدید ترین گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا کشورهای مختلف از جمله ایران را به نقض موازین حقوق بشر متهم کرد.
 
در ابتدای این گزارش ایران به دستکاری در نتیجه انتخابات متهم شده و با مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی آمده است: «فاحش‌ترین مشکلات حقوق بشر در ایران زمانی بود که دولت در فرایند انتخابات دست برد تا حقوق شهروندان برای تغییر صلح‌آمیز دولتشان از طریق انتخابات آزاد و منصفانه را محدود کند.»
 
در ادامه بخش مقدمه این گزارش که حوادث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 را در مرکز توجه قرار داده، ایران به نقض آزادی‌های شهروندی، از جمله آزادی تجمعات، آزادی بیان و رسانه‌ها متهم شده و ادعا شده این کشور با «زندانی و شکنجه کردن و کشتن غیرقانونی و دلبخواهی افراد، حق اختیار انسان‌ها بر جسمشان را نادیده گرفته است
 
 حقوق بشر مجموعه‌ای از قواعد و مقررات حقوقی بین‌المللی است که در همۀ زمان‌ها و مکان‌ها از مقام، منزلت و کرامت انسانی تمام افراد و یا گروه‌ها صرفاً به دلیل اینکه انسانند، در مقابل همۀ دولت‌ها حمایت می‌کند.
 
در صورتی که طبق آمار های موجود ایالات متحده آمریکا در صدر نقض حقوق بشر قرا دارد که به صورت تیتر وار به آنها اشاره می کنیم:نقض حقوق زندانیان،زندان بگرام، نقض گسترده حقوق بشر در زندان های کالیفرنیا ، نقض سازمانیافته حقوق بشر در زندان می. سی. سی پی ، شکنجه و تغذیه اجباری زندانیان، بازداشت خودسرانه و نقض عدالت کیفری، شنود مکالمات تلفنی،  نقض حریم خصوصی در فضای مجازی، نقض حقوق اقلیت‌ها، تبعیض نژادی در نظام قضایی آمریکا و چندین مورد دیگر که چهره واقعی آمریکا را در نقض حقوق بشر نشان می دهد.
 در این گزارش قصد داریم فقط به یکی از این موارد بپردازیم و آن هم روش های که برای اعدام محکومین به مرگ در ایلات متحده آمریکا استفاده می کنند.
 
در ایالات متحده آمریکا برای اعدام محکومین به مرگ در ایالت‌های مختلف از پنج روش عمده استفاده می‌شود که عبارتند از : اعدام بوسیله تزریق مواد مرگبار، صندلی الکتریکی، گاز مرگبار، جوخه آتش و طناب دار.
 
در بعضی ایالت‌ها از چند روش برای اعدام استفاده می‌شود و محکوم به اعدام میتواند از بین روش‌های فوق یکی را انتخاب کند. اعدام بوسیله تزریق مواد مرگبار که روشی راحت و بدون درد است در اکثر ایالات استفاده می‌شود. ایالت نبراسکا تنها ایالتی است که برای اعدام از تنها یک روش استفاده می‌کند و آن اعدام بوسیله صندلی الکتریکی است.
 
در ۱۲ ایالت از ایالت‌های ۵۰ گانه آمریکا مجازات اعدام وجود ندارد (قسمت‌های خاکستری نقشه )
 
 
تزریق مواد مرگبار :
در این روش سه تزریق پیاپی انجام میشود. ابتدا ماده بیهوش کننده ” Sodium thiopental ” به شخص تزریق می‌شود سپس ” pancuronium bromide” که ریه‌ها و دیافراگم را فلج می‌کند و درنهایت تزریق ”potassium chloride” باعث ایست قلبی و مرگ می‌شود.
 
 
در جدیدترین موردی که با واکنش سازمان ملل نیز همراه بود مقامات زندانی در ایالت اوکلاهما برای اعدام کلیتون لاکت که به جرم قتل و تجاوز به عنف به مرگ محکوم شده بود یک داروی کشنده جدید به وی تزریق کردند. لاکت 43 دقیقه پس از تزریق بر اثر حمله شدید قلبی جان باخت و این در حالیست که فرایند اعدام با تزریق دارو معمولا تنها 10 دقیقه به طول می انجامد.
روپرت کولویل سخنگوی کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در این خصوص گفت: «رنجی که کلیتون لاکت روز سه شنبه 29 آوریل به هنگام اعدام کشید بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر می تواند نتیجه رفتار بی رحمانه، غیر انسانی ‌و تحقیر آمیز باشد.»
وی به خبرنگاران گفت: «فرایند طولانی مرگ کلیتون لاکت دومین موردی است که سال 2014 بر اثر تزریق ناموفق مواد سمی در آمریکا صورت گرفت.»
 
مورد دیگر مربوط به اعدام دنیس مک گوئیر در اوهایو و در ماه ژانویه بود که ترکیبی آزمایش نشده از داروها به وی تزریق شده بود.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر مجازات اعدام کماکان در قوانین 32 ایالت از 50 ایالت آمریکا وجود دارد.
 
اعدام بوسیله گاز مرگبار :
 
در این روش محکوم به مرگ،  درون اتاق مخصوص،  به صندلی بسته می‌شود. کف اتاق محفظه ایست که درون آن قرص‌های سیانید پتاسیم (KCN) قرار می‌گیرد. اعدام کننده‌ها سه نفر هستند و هر یک کلیدی را می‌زنند و در نهایت با زدن کلید سوم، اسید سولفوریک از طریق لوله‌ای که به محفظه متصل است، وارد ظرف حاوی قرص‌های سیانید شده و گاز مرگبار سیانید هیدروژن تولید میشود :
2KCN(s) + H2SO4(aq) → 2HCN(g) + K2SO4
 
 
قبل از اعدام به شخص گفته می‌شود که با شروع اعدام چند نفس عمیق کشیده تا سریعتر از هوش برود و درد کمتری را تحمل کند. بعد از تمام شدن اعدام از گاز آمونیاک برای تمیز کردن اتاق گاز استفاده می‌شود : HCN + NH3 → NH4 + CN
 
استفاده از روش های رنجرآور که باعث به طول انجامیدن اعدام این افراد می شود نمونه خیلی روش از نقض حقوق بشر در کشوری که خود را نمونه بارز و مدعی حقوق بشر می داند و کشور های دیگر را ناقض آن می داند.
انتهای پیام/خ ز/
مرجع : دانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۸:۲۷

15 Feb 2020