۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۳۲۲۴۹

يلدا احياي سنت هاي کهن بختياري در اردل

شب يلدا پرخاطره ترين شب در گفتار مردان و زنان کهن اردلي است.
يلدا احياي سنت هاي کهن بختياري در اردل
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از هفت چشمه، شب يلدا يکي از جشن هاي کهن و باستاني ما ايرانيان است که بعد از اسلام نيز به سبب روحيه مسالمت اسلام با آيين هاي بومي و کهن و همچنين تاکيد اسلام بر بازديد از خويشاوندان و صله رحم نه تنها برچيده نشد بلکه رواج بيشتري پيدا کرد و رنگ بوي بهتري نيز گرفت.

در فرهنگ مردم بختياري به خصوص مردم روستاهاي شهرستان اردل زمستان جايگاه خاصي دارد و افسانه ها و داستان ها و اعتقادات زيادي در بين مردم در مورد اين فصل وجود دارد.

مردم بختياري زمستان را به چند دوره تقسيم مي کنند.

آغاز زمستان با يک دوره چهل روزه است که به آن چله بزرگ مي گويند، آغاز چله بزرگ با شب يلداست که در فرهنگ بختياري به ان شب اول چله مي گويند و اين اعتقاد در فرهنگ ايران باستان نيز وجود داشته است.

شب اول چله ي بزرگ يا شب يلدا شبي است که مردم بختياري خانه بزرگان فاميل خود جمع مي شوند و به گفت و شنود مي پردازند و در اين شب صله ي ارحام را انجام مي دهند که در اسلام بسيار از اين سنت نيکو تجليل شده است.

فارغ از برخي جزئيات آنچه در شب يلدا به عنوان مراسم و آيين برگزار مي شده تا چند سال گذشته و قبل از گسترش تکنولوژي هاي جديد در کشور در همه ي نقاط کشور به يک صورت بوده است. امروزه هم عليرغم برچيده شدن يا کمرنگ شدن بسياري از رسوم هنوز شب يلدا در کنار مناسبت هايي مانند نوروز و سيزده بدر به قوت خود باقي است اگرچه تغييراتي در ظاهر آيين هاي آن انجام شده است.

اگر بخواهيم مقايسه اي ميان شب يلدا در شهرهاي بزرگ و روستاها و شهرهاي کوچک تر انجام دهيم مي بينيم که روح اصلي يلدا اين روزها در روستاها و شهرهاي کوچک بيشتر جريان دارد.

در روستاها و به خصوص روستاهاي چهارمحال و بختياري و شهرستان اردل به سبب اينکه تکنولوژي علي رغم نفوذ نسبي اش نتوانسته است چندان بر روابط افراد چيره بشود هنوز رسوم کهن رنگ و بويي تازه دارند و هنوز مي توان نشانه هايي از گرمي ديروز را در اين روستاها ديد.

در روستاهاي شهرستان اردل به سبب جمعيت کم و زندگي کردن همه اعضاي خانواده (پسر، پدر، پدربزرگ و مادر بزرگ و...) با هم الفت بيشتري ميان افراد وجود دارد، در چنين فضايي است که خانواده هايي که پدربزرگ دارند از او دعوت مي کنند تا مثل قديم ها در اين شب برايشان قصه بگويد و شعر بخواند و تعريف بکند، حالا چه فرقي مي کند که گرم کننده ي مجلس کرسي باشد يا بخاري گازي.

به سبب همين فضاهاست که حتي اگر برخي اعضاي خانواده هم به شهر مهاجرت کرده باشند باز هم اين مغناطيس نيرومند محبت آن ها را به روستا مي کشاند تا شب يلدا را در چنين فضايي بگذرانند.

ديدن منظره قرار گرفتن نوه هاي خردسال امروزي در آغوش پدربزرگ ها و مادربزرگ هاي کهنسال ديروزي منظره اي بسيار زيبا و تکرارنشدني است.

خانواده هايي که از نعمت پدر بزرگ محرومند هم اين فضا را از دست نمي دهند اگرچه کمي کمرنگ تر باشد.

حرف آخر اينکه اگر هنوز دلتان براي حال و هواي گرم و مهربان شب هاي يلداي گذشته تنگ شده است حتماً شب يلدا را در کنار خانواده هايتان -به خصوص اگر در روستاها و به خصوص اگر در روستاهاي چهارمحال و بختياري زندگي مي کنند- باشيد.

شب يلدايتان خوش و خرم و پر از دعاهايی که مستجاب می شود.

انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۲۰:۲۹

24 Jan 2020