۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۳۳۰۷۷
به بهانه ايام الله دهه فجر

20 بهمن 57 روزي فراموش نشدني در تاريخ انقلاب اسلامي/ حماسه مردم غيور بروجن "شاهپور بختيار" را مجبور به استعفا کرد

"اردشير مقيميان" دانش آموز 17 ساله دوران انقلاب از حماسه مردم انقلابي و غيور شهرستان بروجن در 20 بهمن سال 57 مي گويد که"شاهپور بختيار" را مجبور به استعفا از نخست وزيري کرد.
20 بهمن 57 روزي فراموش نشدني در تاريخ انقلاب اسلامي/ حماسه مردم غيور بروجن "شاهپور بختيار" را مجبور به استعفا کرد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، حرکت انقلابي مردم شهرستان بروجن در ۲۰ بهمن سال ۵۷ و در حالي که "شاهپور بختيار" نخست وزير وقت شاه ملعون مردم چهارمحال و بختياري را پشتيبان و حامي خود مي دانست او را فورا مجبور به استعفا کرد.

آنچه در ادامه مي آيد گفتگوي تفصيلي پايگاه خبري تحليلي کلار با اردشير مقيميان بروجني دانش آموز ۱۷ ساله دوران انقلاب است که با دفتر خاطراتش آن روزها را برايمان روايت مي کند.


کلار: در ابتدا خودتان را معرفي کنيد؟

مقيميان: اردشير مقيميان بروجني ۵۷ ساله باز نشسته سپاه پاسداران که در دوران انقلاب دانش آموزي ۱۷ ساله بودم.

کلار: انگيزه مردم بروجن براي حرکت به سمت تهران چه بود؟

مقيميان: شهرستان بروجن در دوران انقلاب بسيار شاخص و تاثيرگذار بود؛ غيورمردان بختياري شامگاه ۱۹ بهمن براي بيعت با حضرت امام (ره) و اعلام برائت از بختيار تصميم سفر به تهران گرفتند.

مقام معظم رهبري سال گذشته در ديدار اعضاى ستاد کنگره‌ شهداي استان چهارمحال و بختياري فرمودند: "آمدن مردم چهارمحال وبختياري براي اعلام بيزاري از بختيار خيلي مهم است؛ ممکن است مردم شيراز، مشهد، تبريز همه بيايند اعلام بيزاري بکنند خيلي فرق مي کند که مردم بختياري بيايند و از يک فرد سياسي سرشناس و شاخص که در مقابل امام (ره) و انقلاب قرار گرفته ابراز بيزاري کنند؛ اين نکته مهم است و مردمي که توقع دارند روزي شاخص باشد درست است اين واقعا جا دارد."

کلار: شاهپور بختيار اصالت بروجني داشت؟

مقيميان:
بله شاهپور بختيار اصالت بروجني داشت؛ زماني که به عنوان نخست وزير معرفي شد اعلام کرد که شناسنامه من صادره از شهرستان بروجن است و مردم چهارمحال و بختياري از من حمايت مي کنند.


کلار: مردم بروجن چه واکنشي به ادعاي بختيار نشان دادند؟

مقيميان: مردم شهرستان بروجن در واکنش به صحبت هاي بختيار تصميم گرفتند با حضرت امام (ره) بيعت و بيزاري خود را از او اعلام کنند.

کلار: براي بيعت با حضرت امام(ره) چه روزي از بروجن حرکت کرديد؟

مقیمیان: امام خميني (ره) از وقتي که پاي مبارک خود را به ايران گذاشتند همه روزه از شهرهاي دور و نزديک به ديدار ايشان مي آمدند؛ مردم شهرستان بروجن شامگاه پنجشنبه ۱۹ بهمن ۵۷ برابر با ۱۱ ربيع الاول ۱۳۹۹ حدود ۲۸۰ نفر با ۷ دستگاه اتوبوس ۳۰۲ به طرف اقامتگاه موقت آن امام بزرگ در تهران حرکت کردند.

کلار: کجا حضرت امام (ره) را زيارت کرديد؟

مقيميان: ساعت ۵:۳۰ دقيقه صبح دو ماشين به بهشت زهرا رسيدند و بقيه ماشين ها در معصومه قم توقف کرده بودند روز جمعه ۲۰ بهمن ساعت ۹:۳۰ دقيقه همه ماشين ها به هم ملحق شدند؛ ساعت ۱۰ صبح جمعه در اقامتگاه امام بزرگ بوديم و اين شخصيت بزرگ را از نزديک زيارت کرديم.

مردم شهرستان بروجن در حالي که لباس بختياري به تن داشتند شعار مي دادند "ما بختياري ها بيداريم از بختيار بيزاريم".

کلار: پس از ديدار امام (ره) به کجا رفتيد؟

مقيميان: ساعت ۱۰:۱۵ دقيقه از اقامتگاه امام (ره) خارج شديم و ساعت ۱۱:۰۵ به دانشگاه تهران رسيديم و به سخنان وزير جديد "مهندس مهدي بازرگان" گوش فراداديم؛ سپس در حالي که مردم تهران با صداي بلند مي گفتند "درود بر عشاير چهارمحال، درود بر عشاير بروجن" و بچه ها را بر دوش خود حمل مي کردند از دانشگاه تهران خارج شديم؛ ساعت ۱۵:۱۵ دقيقه به بهشت زهرا وارد شديم و در ساعت ۱۶ به طرف قم حرکت کرديم.

کلار: آيا در تهران مورد حمله هم قرار گرفتيد؟

مقيميان: يک نفر در همين حال به ما گفت چماق داران شاه قصد دارند به شما حمله کنند در حالي که در ورزشگاه "امجديه" همايش ديگري قرار بود برگزار شود به ما اعلام کردند سريعا از تهران خارج شويد.

بهشت زهرا که رسيديم شاخه هاي درخت را بريديم سنگ جمع کرديم و در اتوبوس گذاشتيم تا اگر به ما حمله کردند بتوانيم از خودمان دفاع کنيم چون تضميني وجود نداشت ارتش هنوز دست بختيار بود؛ با آن روحيه همه آماده بودند از خودشان دفاع کنند.


کلار: پس از ترک تهران به کجا رفتيد؟

مقيميان: ساعت ۶:۳۰ دقيقه به قم رسيديم در آنجا هم طرفداري خود را از مردم غيور قم اعلام کرديم و تمام شعار هايي که درتهران سر مي داديم در قم هم تکرار کرديم.

کلار: در چه روزي به بروجن بازگشتيد؟

مقيميان: شب ۲۱ بهمن کاروان ما به دو قسمت تقسيم شد و به طرف بروجن حرکت کرديم در راه مطلع شديم در تهران درگيري شده نيروي زميني به همافران حمله کرده است و به خاطر اين که کسي نتواند به ما تعرض کند از قم به راه افتاديم ساعت ۷ صبح روز شنبه به بروجن رسيديم.

کلار: بختيار به حرکت مردم بروجن چه واکنشي نشان داد؟

مقيميان:
شاهپور بختيار پس از حرکت مردم شهرستان بروجن زماني که نااميد و پشتش خالي شد فوري استعفا داد.


کلار: در تهران چه شعارهايي سر مي داديد؟

مقيميان: "نهضت ما حسيني، رهبر ما خميني، هدف ما ايجاد جمهوري اسلاميست، کابينه بختيار يک حيله جديد است قيام ما عليه اين دولت پليد است، بختياري برو ز خوبيت دم مزن مي شناسيم تو را از کودک و مرد و زن، نه موج دريايي، نه مرغ توفاني تو گرگ خونخواري مرگ بر شاه، ما بختياري ها بيداريم از بختيار بيزاريم بختيار تو ننگ بختياري، فرموده خميني براي ما چو جان است نخست وزير محبوب،مهدي بازرگان است، مرگ بربختيار نوکر بي اختيار، نخست وزير ايران منتخب امام است بر او ز جانب ما از جان و دل سلام است، مرگ بر بختيار نوکر بي اختيار" ازجمله شعارهاي مردم شهرستان بروجن در سفر به تهران بود.


کلار: آيا رسانه ها در آن روز حماسه مردم بروجن را پوشش دادند؟

مقيميان: روزنامه کيهان خبر حضور ما را در تهران منتشر کرد و نوشت: پس از پايان سخنراني مهندس بازرگان و به هنگام خروج جمعيت حاضر از دانشگاه، گروهي از ايل بختياري (بروجن و چهارمحال) در حالي که عده اي از آنها به لباس محلي ملبس بودند و پلاکاردهايي در حمايت از امام خميني(ره) و دولت بازرگان حمل مي کردند به سمت مسجد دانشگاه حرکت کردند. اين گروه با شعار درود بر بازرگان نخست وزير ايران حرکت مي کردند و مردم در جواب آنها شعار مي دادند درود بر عشاير بختيار.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۹:۱۳

28 Dec 2019