۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۳۵۳۲۷
کارشناس مسائل سياسي در فارسان:

سازش اولويتي مهم تر از امنيت، از نگاه روحانی

کارشناس مسائل سياسي در فارسان گفت: دکتر روحاني درواقع دارد مي گويد تلاش براي قدرت منطقه اي شدن خود بخشي از مشکل است نه راه حل. به اين ترتيب، روحاني سازش را اولويتي مهم تر از امنيت دانسته است.
سازش اولويتي مهم تر از امنيت، از نگاه روحانی
به گزارش جهانبین نیوز، سجاد شهراني کارشناس مسائل سياسي در فارسان در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار با اشاره به سخنان دکتر حسن روحاني مبني بر اينکه  "قوي‌ترين کشور در منطقه نبايد به عنوان هدف اول دنبال شود، امروز بايد به فکر منطقه قوي و قوي‌تر باشيم و بايستي رقابت‌هاي مخرب و نابجا را کنار گذاشت." اظهار کرد: دکتر روحاني درواقع تلاش براي قدرت منطقه اي شدن را بخشي از مشکل می‌داند و نه راه حل.

وی ادامه داد: مهم تر از اين، مقصود دکتر روحاني اين است که مي توان درباره مسائل منطقه با دولت ترامپ و شايد حتي اسرائيل مذاکره، و با سعودي‌ها تفاهم کرد، به اين ترتيب، آقای روحاني سازش را اولويتي مهم‌تر از امنيت دانسته است.
 
شهرانی تاکید کرد: رئیس جمهور در اين اظهارات صراحتا تلاش براي قدرتمند شدن در منطقه پرالتهاب و مستعد آشوب خاورميانه را زير سوال برده است.

این کارشناس مسائل سياسي در فارسان بيان داشت: اين رفتار ایشان زماني عجيب و شائبه‌برانگيز مي‌شود که توجه کنيم ايران در شرايط فعلي در حال غلبه کامل بر گروه‌هاي تروريستي در منطقه است.

وی یادآور شد: در چنين شرايطي که ايران و دوستانش در جبهه مقاومت با پاکسازي عراق و سوريه از تروريست‌ها، در حال تبديل شدن به قدرت غالب منطقه‌اي و يک بازيگر اثرگذار و مهم جهاني هستند، این سوال مطرح می‌شود که اين سخن دکتر روحاني که نبايد دنبال قدرت اول شدن در منطقه بود به چه معناي می‌تواند داشته باشد؟
 
اين کارشناس مسائل سياسي در فارسان به آخرين تحولات سياسي عراق اشاره داشت و گفت: شهر موصل در حال آزادي کامل است به جز نقاط محدودي که مشکل نظامي به حساب نمي‌آيد و نمي‌توان مطرح کرد که شهر از نظر نظامي در اختيار داعش است، بلکه مشکل امروز شهر موصل مسائل امنيتي است که افراد، گروه‌ها و دسته‌جات کوچکي باعث خواهند شد تا مشکلات امنيتي بوجود آورند. همانطور که در ساحل شرقي موصل که در گذشته آزاد شد و با مشکلات امنيتي مختلفي مواجه شد در ساحل غربي شهر موصل نيز اين پيش بيني وجود دارد که مشکلات امنيتي بوجود آيد.

شهرانی ادامه داد: نکته ديگري که بايد در رابطه با عمليات موصل مطرح کرد اين است که عمليات موصل يک عمليات سياسي بود، در واقع و در ابتدا قرار بود عمليات از لحاظ نظامي، در مناطق مهم‌تر، مانند؛ هويجه که در وسط عراق قرار دارد و تأثير مستقيم امنيتي بر بغداد و شهرهاي مهم عراق دارد، آغاز شود، اما با فشار آمريکا و تمايلي که دولت عراق نشان داد، عمليات به سمت موصل شروع شد. زيرا آمريکايي‌ها به لحاظ انتخاباتي که پيش رو داشتند، نيازمند عمليات موصل بودند و تصور مي‌کردند که پيروزي سريعي بدست خواهد آمد و اين پيروزي تأثير بسزايي در انتخابات آمريکا خواهد داشت و دموکرات‌ها با تبليغات خود خواهند توانست استفاده لازم را براي يک پيروزي شيرين بدست آورند!

وي وضعيت آينده موصل را اين چنين بيان کرد: با توجه به اينکه اکثريت جمعيت موصل را اهل سنت تشکيل مي‌دهد،‌به طور طبيعي سرنوشت سياسي و مذهبي اين شهر در اختيار اهل تسنن و رهبران آن خواهد بود. اما آنچه که محتمل است اين است که افرادي مثل النجيفي‌ها و ديگر سران اهل سنت که در دوره قبل از داعش در موصل مسئوليت داشته‌اند ديگر مقبوليتي ميان مردم و ساکنان آنجا ندارند؛ چراکه مردم عامل پديد آمدن چنين وضع خسارت‌باري را نتيجه بي لياقتي رهبران خود مي‌دانند. از اين رو در دوره پيش‌روي موصل موضوع مرجع سازي و رهبرسازي مطرح خواهد بود، و گروه هاي مختلف سعي خواهند کرد رهبري و حکمراني خود را بر اين منطقه مهم عراق، به مردم و ساخت سياسي عراق تحميل کنند.

انتهاي پيام1026ج /590پ
 
مرجع : پایگاه خبری تحلیلی پیرغار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۴:۲۰

14 Feb 2020