۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۰۵۵۷
درد و دل بانوان فرهنگي چهارمحال و بختياري در آستانه بازگشایی مدارس

سردرگمي معلمان در پيچ و خم جاده‌ها/ درد کهنه اياب و ذهاب و اقامت معلمان

معلمان زن مشکلات متعددي دارند و مي‌دانيم براي داشتن آينده‌اي روشن بايد به معلمان که تعليم و تربيت آينده‌سازان کشور را برعهده دارند، توجه بيشتري شود و در اين بين آموزش و پرورش بايد به فرهنگيان زن بيشتر توجه کند و در صدد رفع مشکلات آنها باشد.
سردرگمي معلمان در پيچ و خم جاده‌ها/ درد کهنه اياب و ذهاب و اقامت معلمان
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين خداوند اولين معلم بشر است که فطرت انسان را براساس علم و يادگيري خلق کرد. او در تمامي ‌اعصار و دوران پيامبران الهي و اماماني قرار داد تا هادي و معلمان بندگانش باشند، يکي از عوامل اصلي يادگيري، داشتن يک معلم خوب و توانا است. قدر و منزلت معلم آن‌قدر عظيم است که مولاي متقيان، حضرت اميرالمومنين (ع) مي‌فرمايد: "هر کس کلمه‌اي به من بياموزد، مرا بنده خود کرده است. "

بي‌‌شک شغل انبياء حساسيت‌‌هاي خاصي داشته و علاوه‌بر دقت و نظارت بر انتخاب بهترين‌ها براي اين شغل، نياز به حمايت‌هاي ويژه‌اي نيز دارند؛ حمايت‌هايي که وقتي با زني معلم روبه‌رو مي‌شويم، به دليل ويژگي‌هاي خاص جسمي و روحي زنان و نيز وظايف خانگي، پررنگ‌تر خود را نشان مي‌دهد.

 
معلمان زن مشکلات متعددي دارند که همه ما بر آن واقف‌ايم و ميدانيم براي داشتن آينده‌اي روشن بايد به معلمان که تعليم و تربيت آينده‌سازان کشور را برعهده دارند، توجه بيشتري شود و در اين بين آموزش و پرورش بايد به فرهنگيان زن بيشتر توجه کند و در صدد رفع مشکلات آنها باشد.


Image result for ‫مشکلات معلمان زن در مناطق عشاير‬‎
انتقال‌هاي درون‌سازماني به دليل کمبود نيروي انساني در آموزش و پرورش

يکي از مشکلات آموزش‌ و پرورش، کمبود نيروي انساني است که باعث افزايش وظايف معلمان شاغل و خستگي بيشتر آن‌ها مي‌شود. به دنبال اين مشکل انتقال‌هاي درون‌سازماني رخ مي‌دهد که يکي از مهم‌ترين آن، انتقال دبيران ديگر مقاطع به مقطع ابتدايي به‌ويژه در فرهنگيان زن است.

مشکلات اياب و ذهاب و اقامت معلمان زن در مناطق محروم

يکي از فرهنگيان که در مناطق دوردست و محروم لردگان تدريس مي‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار مشکات برين گفت: بسياري از فرهنگيان زن مجبور هستند براي تدريس به مناطق محروم بروند، که  اين مسئله مشکلاتي را به دنبال دارد اول اين‌که ممکن است معلمان بنا به دلايل متعدد از قبيل نبودن امکانات و شرايط نتوانند در منطقه مربوطه اقامت داشته باشند. اين مسئله علاوه‌بر خستگي، باعث بالا رفتن هزينه‌ها و مخارج اين افراد مي‌شود.

وي افزود: همچنين بحث امنيت جاده و خطراتي مانند تصادف و... نيز آن‌ها را تهديد مي‌کند و متأسفانه وزارت‌ آموزش‌وپرورش تسهيلات ويژه‌اي براي فرهنگيان ندارد.

اين فرهنگي تاکيد کرد: اياب‌و‌ذهاب و اقامت دو موضوع اساسي و مهم فرهنگيان زن است که علاوه‌بر تحميل هزينه، ممکن است امنيت آن‌ها را به خطر اندازد، قانون براي اين مسئله پيش‌بيني لازم را نداشته است.

وی ادامه داد: مسئولان بايد در مناطق بدمسير و صعب‌العبور به منظور حفظ امنيت جان و سلامت معلمان، سرويس‌هايي را براي تردد فرهنگيان در نظر بگيرند و فکري به حال هزينه اياب‌وذهاب کنند.


Image result for ‫مشکلات فرهنگيان زن در مناطق محروم‬‎

يک فرهنگي زن که متاهل است و دو فرزند، دختری 3 ساله و پسري 8 ساله دارد مشکلات خود را اينگونه بيان مي‌کند: مسير طولاني از منزل تا محل کار دردسرهاي زيادي به همراه دارد، دو ساعت اين مسير هر روز صبح و دو ساعت نيز بعد از ظهر ها آدم را کلافه مي‌کند، نبود سرويس براي معلم‌ها، تنها گذاشتن کودک سه سال خود، حقوق ناچيز که حتي  کفاف کرايه رفت و برگشت اين مسير را نمي‌دهد، چند سال در شهرستان دورافتاده مشغول به خدمت اما هنوز به راه نزديک محل زندگي منتقلم نکردند.

وي با گلايه از رعايت نشدن ضوابط و قوانين گفت: برخي از معلم‌ها به خاطر آشناهايي که در مجموعه آموزش و پرورش دارند به محلي که خودشان انتخاب کردند براي تدريس مي‌روند و اين ظلم در حق معلم‌هايي است که چندين سال در منطقه دورافتاده در حال خدمتيم.

معلمي ديگر که 14 سال از عمر خدمت خود را در مناطق محروم و عشايري گذرانده است در گفت‌وگو با مشکات برين تاکيد کرد: شايد مهم‌تر از هزينه اياب‌و‌ذهاب، ضرورت آرامش فکري و تمدد اعصاب است که در اثر مشکلات مسافت محل خدمت و محل سکونت هر معلم را رنج مي‌دهد.

وي گفت: خيلي خسته‌ام سه ماه تابستان را به جاي استراحت و تجديد قوا براي سال جديد بايد نگران شروع مدارس و اول مهر باشيم که  هر روز در هواي گرگ‌وميش‌ صبح بايد از منزل خارج شويم تا به سرويس برسيم و برخي از همکاران ما شيفت بعدازظهر هستند و در برگشت با مشکل روبه‌رو هستند.

این معلم فرهنگي که 14 سال در مناطق عشاير خدمت کرده است اظهار کرد: فرهنگي که بيش از 2 ساعت و نيم در مسير رفت و برگشت باشد و در بسياري از موارد دچار آسيب‌هاي جسمي مثل ديسک کمر، آرتروز، استخوان و مفاصل درد و تنگي نخاع سوغات سال‌هاي خدمت ما در مناطق محروم است.

وي گفت: متاسفانه سياست بومي‌گزيني در به گارگيري نيروها اعمال نمي‌شود و فقط در بحث استخدام است در حالي که بايد در موقع انتقالي دادن به نيروها هم اين سياست لحاظ شود.

معلمان زن مشکلات متعددي دارند که در اينجا تنها به چند نمونه از آن‌ها اشاره شد، مشکلاتي که مسئولين مربوطه بر آن واقف‌اند  و مي‌دانند براي داشتن آينده‌اي روشن بايد به معلمان که تعليم و تربيت آينده‌سازان کشور را برعهده دارند، توجه بيشتري شود.

علاوه بر اين، معلمان زن غير از رسالت اجتماعي خود، در خانه و در برابر اعضاي خانواده نيز وظايف و رسالتي دارند که بايد به آن بپردازند. اميد است که با پيگيري‌هاي مسئولين مربوطه مشکلات معلمان زن رفع شود و شاهد اميد و پويايي بيشتر در ميان اين اقشار باشيم.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۸:۰۸

12 Feb 2020