۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۳۳۴۸۲
استاد دانشگاه اقتصاد تهران:

رکود تورمی با سیاست های دولت مهار نمی شود/ فقدان نظام آماری یکپارچه آفت برنامه ریزی است

استاد دانشگاه اقتصاد تهران گفت: دولت پس از ایجاد رکود حاصل از مهار ضربتی تورم سعی کرد با بسته‌های حمایتی رکود را مهار کند و این اشتباه بود زیرا باید رکود تورمی را بخش به بخش مهار کرد.
رکود تورمی با سیاست های دولت مهار نمی شود/ فقدان نظام آماری یکپارچه آفت برنامه ریزی است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد خوش‌چهره در گفتگو با پرستوها اظهار داشت: سیاست‌های دولت در ایجاد تعادل اقتصادی در تناقض بوده و در مسئله مهار بیکاری هم همین سیاست‌های متناقض را شاهد بودیم.

وی بابیان اینکه اهداف اقتصاد و اجتماعی معمولاً در بالاترین اولویت‌های دولت قرار دارد، افزود: دولت در دو سال اول سعی کرد تمام انرژی خود را روی تورم بگذارد که شتاب تورم کم شد اما به بهای اینکه رکود تشدید شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت پس از ایجاد رکود حاصل از مهار ضربتی تورم سعی کرد با بسته‌های حمایتی رکود را مهار کند و این اشتباه بود زیرا باید رکود تورمی را بخش به بخش مهار کرد.

خوش‌چهره بیان داشت: همین درک اشتباه فاقد وجاهت علمی باعث می‌شود که یک گروه ذوق‌زده اعلام کنند که تمام مشکلات اقتصادی مملکت با امضای برجام حل خواهد شد که ناشی از عدم اشراف کافی آن‌ها از شرایط و فضای مذاکره و طرف مقابل در این زمینه است.

وی با اشاره به این‌که با کمک خارجی این اقتصاد درست نخواهد شد، تصریح کرد: تا زمانی که علمی با مشکلات اقتصادی برخورد نکرده و تنها عارضه‌ها را فهرست کنیم و به مردم اعلام کنیم بدون اینکه ریشه‌های درد را بشناسیم، اقتصاد مملکت درست نمی‌شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در این راه تکیه‌بر توان داخلی و بالا بردن تولید ملی بدون خام فروشی نفت، یک‌راه برون‌رفت از مشکلات عدیده فعلی است و باید به کارآفرینان واقعی مملکت و نیروهای خلاق بها داد و از آن‌ها حمایت کرد.

خوش‌چهره بیان داشت: یکی از مشکلات ما که در دانشگاه هم آن را مطرح می‌کنم فقدان نظام آماری یکپارچه است، آمار دولتمردان و منتقدین اختلاف آماری معنی‌داری وجود دارد، حتی در نهادی‌ها جمع‌آوری آمار دولت هم این اختلاف وجود دارد.

وی بابیان اینکه عدم مطالعه و حل مسئله رکود و تورم به‌صورت هم‌زمان ازجمله اشتباهات دولت یازدهم است ادامه داد: دولت دربسته پیشنهادی خود به‌جای رفع موانع تولید ملی به عوارض جانبی پرداخته است، به‌طور مثال به خاطر عدم فروش محصولات ایران‌خودرو به‌عنوان یک عارضه، منابع مالی بسیار تخصیص داده شد.

این اقتصاددان با اشاره به این نکته که اقتصاد ما با کمک و قرض خارجی درست نخواهد شد، افزود: امروز محصولاتی مانند روغن، چای، میوه وسایر مایحتاج را از خارج وارد می‌کنیم و انتظار داریم تولید ملی نیز افزایش یابد که این‌یک آرزوی محال است.

وی کاهش ارتباط بین دانشگاه و صنعت را از دلایل افت اقتصادی دولت دانست و بیان داشت: مشکل از عدم شناخت مبتنی بر مطالعات، تحقیقات و درک صحیح از شرایط ملی و فراملی و فراتر از آن رصد وضعیت آینده است ازاین‌رو یک بررسی عالمانه به‌ویژه درباره فقدان انگیزه ضروری است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۵۲:۳۶

29 Dec 2019