۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۲۶۸۲۲
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری:

در چهارمحال و بختیاری 65 نفر برای 4 کرسی مجلس رقابت می کنند

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در چهارمحال و بختیاری گفت: پس از انجام بررسی توسط هیئت نظارت ۶۵ نفر واجد شرایط برای ورود به رقابت شناخته شدند، ۳۹ نفر احراز صلاحیت نشدند و ۱۶ نفرعدم احراز صلاحیت‌شان مشخص شد.
در چهارمحال و بختیاری 65 نفر برای 4 کرسی مجلس رقابت می کنند
به گزارش جهانبین نیوز، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در چهارمحال و بختیاری با  بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیدا‌های مجلس خبرگان رهبری در استان‌ها صورت نمی‌گیرد چون این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است؛ تصریح کرد: داوطلبان مجلس شورای اسلامی، در استان‌ها تائید می‌شوند.

جعفری  احراز شرایط بر اساس برائت را برای محاکم  دانست و افزود: برای قانون گذار شرایط خاصی تعریف کرده عمل طبق قانون است.

این مسئول اولین تعیین صلاحیت‌ها را برای اولین بار در هیئت‌های اجرایی عنوان و ادامه داد: این هیئت‌ها شامل هشت نفر هستند که برآمده از رای ۳۰ معتمد محلی هستند می‌شوند.

جعفری با اشاره به ماده ۲۸ قانون انتخابات گفت: ورود داوطلبان به عرصه رقابت دارای شرایطی است و بر اساس ماده ۲۹ قانون کسانی که متقاضی حضور در مجلس شورای اسلامی هستند باید از ۶ ماه قبل از مناصب‌شان استعفا داده باشند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در چهارمحال و بختیاری  گفت: وظیفه  هیئت اجرایی در استان‌ها بررسی صلاحیت کاندیداها، تعیین شعب اخذ رای در محلات و انتخاب افراد واجد شرایط برای ایستادن سر صندوق‌های است.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری ۱۴۶ نفر برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را اعلام کردند؛ گفت: از داوطلبان حضور در مجلس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در بررسی هیئت نظارت ۲۶ نفر انصراف داده، یک نفر عدم احراز صلاحیتش تعیین و ۱۲۰ نفر در نهایت تایید شدند.

جعفری تاکید کرد: بعد از انجام  بررسی توسط هیئت نظارت ۶۵ نفر واجد شرایط برای ورود به رقابت شناخته شدند، ۳۹ نفر احراز صلاحیت نشدند و ۱۶ نفرعدم احراز صلاحیت‌شان مشخص شد.

وی با بیان اینکه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان نسبت به دوره‌های قبل بیش از دو برابر شده است، گفت: حجم تائید صلاحت از سوی هیئت‌های اجرایی هم دو برابر بوده است و این یعنی بیش از ۹۹ درصد تائید شده و این امر کار را برای هیئت نظارت دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل تعداد متقاضیان کاندیداتوری حداکثر ۷۰ نفر بوده است خاطرنشان کرد: روند تائید صلاحیت‌ها ۵ مرحله دارد که شامل استعلام از مراجع چهارگاه و استعلام و تحقیقات محلی است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری یادآور شد: وظیفه شورای نگهبان نظارت عام و گسترده است و این شورا ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام است تا اجازه ندهد با آرای مردم بازی شود، حقی ضایع شود و افراد ناصالح وارد مجلس شوند.

جعفری به آمار بالای مشاکرت مردم ایران در عرصه انتخابات اشاره کرد و گفت: میانگین مشارکت مردم دنیا در انتخابات را ۳۵ درصد و در کشور ایران ۶۵ درصد است و در انتخابات سال ۸۸ به ۸۵ درصد رسید که از نرم جهانی بسیار بالاتر بوده و نشان از اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی قانون اساسی را فصل الخطاب همه امور دانست و افزود:  اشکالاتی در قانون انتخابات وجود دارد و باید این اشکالات حتما اصلاح شود و مجلس این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است ولی تا زمانی که این قانون تغییر نکند فصل‌الخطاب است و باید همه از آن اطاعت کنند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری با بیانم اینکه اعتراض به رای هیئت نظارت در استان‌ها چهار روز بعد از اعلام اسامی توسط این هیئت صورت می‌گیرد؛ خاطر نشان کرد: این اعتراض در چهار مرحله اعتراض به هیئت‌های اجرایی، اعتراض به هیئت نظارت استان‌ها، اعتراض به هیئت نظارت مرکزی شورای نگهبان و شکایت به فقهای شورای نگهبان است که انعطا‌ف‌پذیری خوب قانون انتخابات را نشان می‌دهد.

جعفری با بیان اینکه در بررسی صلاحیت‌ها هیچ‌گاه گرایش‌های سیاسی دخیل نبوده و ما در همه مجالس افرادی با گرایش‌های متفاوت داشته‌ایم؛ تاکید کرد: هم قانون و هم شرع اجازه گفتن محتویات پرونده افراد را به ما نمی‌دهد و ما فقط تعداد افراد تایید شده را اعلام می‌کنیم.

جعفری بیان داشت: هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارتی و عوامل دولتی مجموعا نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌هند و نباید اجازه ایجاد دودستگی، فرافکنی و شایعه‌پراکنی را بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۲۱ نامزد ۲۶ نفر انصراف داده و در حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ ۱۹ نفر تائید صلاحیت شده، ۹ نفر واجد شرایط نبوده و سه نفر عدم احراز صلاحشان مشخص شده است.

جعفری نتایج در بقیه حوزه‌ها را به شرح زیر اعلام کرد:

حوزه انتخابیه شهرستان بروجن ۱۷ نفر تائید صلاحیت، ۶ نفر واجد شرایط نبوده و سه نفر عدم احراز صلاحیت.

در حوزه شهرکرد، بن و سامان ۱۲ نفر تائید صلاحیت، ۱۲ نفر واجد شرایط نبوده و ۶ نفر عدم احراز صلاحیت.

در شهرستان لردگان ۱۷ نفر تائید صلاحیت، ۱۲ نفر واجد شرایط نبوده و ۴ منفر عدم احراز صلاحیتش اعلام شده است.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۴۰:۱۹

15 Feb 2020