۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۲۳۹۴۲

ما خبرنگارها...

17مرداد، روز خبرنگار، خبرنگار، سوژه، عکس خبري و ..... همه اينها مفاهيمي هستند که در کنار يکديگر قرار گرفته اند تا رسالتي بزرگ را بر عهده گيرند، رسالتي که تمام بار حقوق ي آن بر دوش خبرنگاراني قرار مي گيرد که فقط براي ايجاد دنيايي آرماني و سراسر صلح و آرامش در زير سايه الطاف الهي قلم فرسايي مي کنند.
ما خبرنگارها...
به گزارش جهانبین نیوز يادداشت روز پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار:

صفحات تقويم ورق خورد و به ۱۷ مرداد رسيد، شهادت محمود صارمي در اين روز هفدهمين روز از مرداد ماه را به عنوان روز خبرنگار در تاريخ ثبت کرده است. گويا قرار است به واسطه اين نام گذاري از قشري که فقط کارش خبررساني است تقدير شود اما...

خبرنگار کيست؟
خبرنگار هر کسي مي تواند باشد، غرض جسارت به ساحت مقدس فعالان عرصه ي خبر و خبر رساني نيست اما اگر کمي از حالت رسمي و کلاسيک خارج شويم هر شخصي در هر سن و با هر جنسيت و تحصيلات و ...اگر واقعه اي را به همان صورتي که به وقوع پيوسته است و با هدف خبر رساني به اطلاع ديگران برساند در نوع خود خبرنگاري تواناست اما اگر از ديدگاه حرفه اي به خبر و خبرنگاري بنگريم خواهيم ديد که خبر و خبرنگاري نه تنها امري پيش پا افتاده نيست که در واقع علمي است که با ترکيب علوم مختلف با هدف اصلاح رفتار ها و رفع نواقص و کمبود ها سعي دارد کارهاي خوب را براي الگو گيري و کارهاي ناشايست را براي عبرت گيري به اطلاع افراد جامعه برساند.

در واقع هر کسي که قلم و کاغذي بدست گرفت يا دوربيني بر گردن آويخت را نمي توان خبرنگار تلقي کرد که هر کسي کهوارد اين حيطه خطير مي گردد بايد در خصوص بسياري از علوم حداقل اطلاعات و دانسته هايي داشته باشد.
يک خبرنگار خوب فردي متعهد، مقيد، آگاه از فنون خبر رساني ، داراي روابط عمومي بالا، آگاه به مسائل روز، آشنا به مشکلات مردم است، يک خبرنگار خوب مي داند که هرکدام از مسئولان چه وظايفي بر عهده دارند و در چه خصوصي بايد پاسخگو باشند.
يک خبرنگار با علم عکاسي، گرافيک، نويسندگي، اصول و قواعد زبان و ....آشناست و هميشه برآن است که بتواند با بهره گيري از ابزار هاي در اختيار فقط و فقط در راه خدمتگزاري به مردم و حرکت در مسير ولايت گام بردارد.

وظيفه خبرنگاران چيست؟
عرصه ي خبر و خبرنگاري يکي از گسترده ترين حيطه هاي مسئوليتي است که افراد وارد شده بدان مي بايست در همه ي آن عرصه ها از دانش و توانايي خود استفاده کنند و براي بهبود، اصلاح و .....آن فعاليت کنند.
خبرنگاران بايد با چشمي باز و همتي بلند در بطن جامعه حضور داشته باشند، خبرنگار شخصي جداي از مردم نيست و در واقع خبرنگاران بايد زبان گويايي مردم باشند.

خبرنگاران البته در برابر مسئولان هم وظايفي دارند که اگر خوب از عهده آن برآيند بازهم توانسته اند رضايت مردم و نه مسئولان را حاصل کنند. همانگونه که از عنوان مسئول بر مي آيد مسئول کسي است که بايد در قبال وظايفي که بر عهده ي وي است از او سوال شود و اين وظيفه خبرنگار است که به درستي و بدور از هرگونه دشمني و عناد و غرض ورزي و يا احتمالا بور از هر گونه هخدف سوء استفاده و رانت خواهي و ......اقدامات مسئولان را اطلاع رساني کند و يا اينکه کارهاي انجام نشده را پيگيري نمايد.

خبر نگاري خيلي گسترده تر از آن چيزي است که در چند سطر اين يادداشت بگنجد و اين مطلب کوتاه هيچگاه نمي تواند حق بلند خبرنگاران اين مرز و بوم را ادا نمايد، خبرنگار گاهي در بطن جنگ ها اطلاع رساني مي کند و گاهي حوادث طبيعي همچون سيل و زلزله را، گاهي شلوغي يک خيابان سوژه ي خبرنگار است و گاهي بيکاري جوانان اما يک خبرنگار همه ي اينها را مي بيند و درد مندانه به ارائه خبر و گزارش در خصوص آن مي پردازد بي آنکه از اين کار ذره اي سهم براي خودش بخواهد.

خبرنگار جه مي خواهد؟
تنها خواته ي خبرنگاران از اين فعايت ۲۴ساعته فقط و فقط احقاق حقوق مردم اصلاح امور و رفع مشکلات است و يک خبرنگار علي رغم مائل و مشکلات بيار پيش رو اما هيچ گاه چيزي را براي خودش نمي خواهد.


انتهاي پيام1020ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۴۲:۱۷

9 Jan 2020