۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۷۳۴

توقفی به رنگ شیشه در ایستگاه مرگ

توقفی به رنگ شیشه در ایستگاه مرگ
 به گزارش جهان بین نیوز، مواد مخدر محرک در استان ما بسیار شناخته شده نیست و در چند سال گذشته شیشه به عنوان یک ماده مخدر شمار بسیاری از جوانان را گرفتار خود کرده که بخشی از این گسترش به ناآگاهی افراد از مسائل و مشکلات این گونه مواد مخدر جدید بر می‌گردد.

تصور بسیاری از مردم ما در مورد اعتیاد هنوز تصوری قدیمی است و فکر می‌کنند به خاطر اینکه شکل و آثار این مواد با مواد پیشین تفاوت دارد و به قول عوام خماری ندارد پس این‌ها ماده مخدر نیستند، اما غافل از آن که زیان‌های این مواد بسیار بیشتر و پایدارتر از مواد قدیمی و درمان آن‌ها نیز مشکل است.

آمفتامین‌ها گروهی از مواد محرک مغزی هستند که از نظر ساختمانی با ناقل‌های عصبی مربوطند و آزادسازی ناقل‌های عصبی را افزایش داده و افزایش ترشح این مواد باعث افزایش انرژی و ایجاد علایم بیماری روانی می‌شود.

این مواد به طور معمول به شکل پودر سفید و گاه متمایل به قهوه‌ای روشن و بلورهای کریستالی شفاف یا مایع زرد و قهوه‌ای دیده می‌شوند و اسامی خیابانی شیشه، کریستال، یخ، شالک، آیس، سرعت، تعقیب اژدها، شابو، سولفات و غیره از جمله نام‌های آن است.

این ماده مخدر جدید به صورت خوراکی، بویایی، انفیه، کشیدن، تزریق و سیگاری استفاده می‌شود که گرچه این روش‌ها نیز بسیار خطرناک و آسیب‌زا هستند، اما شکل تزریقی آن از تمام شیوه‌ها خطرناک‌تر بوده و عوارض زودهنگام‌تری دارد که احتمال ابتلا به هپاتیت و ایدز از جمله خطرات این روش است.

آمفتامین‌ها سریع از راه دهان جذب شده و آثار آن یک تا دو روز طول می‌کشد و مصرف مداوم آن باعث می‌شود که فرد در هر بار دوز مصرف یعنی مقدار مواد مصرفی را افزایش دهد.

از عوارض کوتاه مدت آن می‌توان مشکلات هیجانی، سرخوشی، اضطراب، تحریک‌پذیری، خشم، بی‌قراری، افزایش ناگهانی ضربان قلب، گشادی مردمک، تغییرات فشار خون و خونریزی احتمالی، تعریق و احساس سرما، تهوع یا استفراغ، سرآسیمگی، تپش قلب و درد قفسه سینه را نام برد.

اغتشاش شعور، تشنج، اختلال حرکتی و یا اغما، آشفتگی‌های ادراکی و یا توهم، خشونت، بی‌خوابی و کابوس، گرفتگی فک، پارگی زبان، سرگیجه و ساییدن دندان نیز از جمله عوارض دیگر شیشه در کوتاه‌مدت است.

از عوارض بلندمدت مصرف شیشه می‌توان به افکار خودکشانه، رها کردن دوستان پیشین، آسیب مغزی و کلیوی و کبدی، پرخاشگری، افکار بدبینانه و وسوسه شدید، احساس خستگی، کم‌خونی، ژنیکوماستی یا بزرگ شدن پستان‌ها در آقایان اشاره کرد.

سقط جنین، اختلالات عملکرد جنسی، از بین رفتن حافظه کوتاه‌مدت، افت سریع توانایی‌های شخص برای مدارا و اختلال سریع در عملکرد شغلی و خانوادگی نیز برخی دیگر از عوارض درازمدت مصرف شیشه است.

مصرف آمفتامین اگر با مشروبات الکلی همراه شود موجب می‌شود که فرد اعمالی را مرتکب شده که در حالت عادی به هیچ وجه حاضر به انجام آن نیست و در واقع به علت اختلال در قضاوت شخص احساس شرم و حیا را از دست می‌دهد.

از عوارض روانی مهم مصرف آمفتامین‌ها هذیان است که به شکل شک شدید به دیگران و همسر ظهور کرده و می‌تواند بسیار پر دردسر شده و گاهی با توهم‌های بینایی یا شنوایی همراه شود.

از خطرناک‌ترین عوارض روانی آمفتامین بیماری به‌نام روان‌پریشی مت آمفتامین است که یک حالت روانی شبیه شیزوفرنیا بوده و اثرات آن می‌تواند منجر به خودکشی یا دیگرکشی شود.

آمفتامین‌ها به شدت وابستگی ایجاد می‌کند و بیمار برای ترک باید به کلینیک درمانی مراجعه کند و زیر نظر روان‌پزشک درمان شود و به خاطر احتمال بسیار اقدام به خودکشی، بیمار باید به شدت زیر نظر باشد.

در درمان وابستگی باید به بیماران اطمینان داد که علایم ترک طی چند روز فروکش می‌کند و هنگام درمان آب بسیار بنوشند، غذای کافی بخورند، ورزش‌های آرامش‌بخش انجام داده و در هوای آزاد راه بروند.

استفاده از داروها برای درمان اضطراب، خودزنی و علایم روانی و همچنین درمان روان‌پریشی باید زیر نظر پزشک انجام شود.

هوشیاری و سلامتی تمام جوانان این مرز و بوم را آرزو داریم (منبع:فارس)
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۴۶:۲۸

14 Feb 2020