۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۴۵۸۱

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور


ویژگی منحصر به فرد تالاب ، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا ( کپوردندان ) در این مکان است . درتابستان دیدن عشایر بختیاری و روستا های بختیاری نشین اطراف چغاخور بسیار لذت بخش است . مناسب ترین زمان ها برای بازدید از این تالاب فصل ‌های بهار و تابستان ذکر شده ‌است .

رشته کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب غربی مشرف بر تالاب است که قله آن 3830 متر از سطح دریا ارتفاع دارد . تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته که مساحت آن حدود 700 هکتار برآورد شده است . این مرغزار در ماه‌ های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می‌گذارد ، از این هم وسیع‌ تر می‌ شود . مساحت آبى تالاب از ۱۳۶۰ هکتار قبل از احداث سد بر روى آن تا 2300 هکتارى بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع ۲۵۰۰ هکتار برآورد شده است .
35
تأمین آب :
آب و هواى تالاب چغاخور متاثر از چهار نوع توده هوا شامل توده هاى هواى قطبى و پرفشار از سمت اروپا ، توده هاى هواى مدیترانه اى ، توده هاى هواى قطبى از شمال کشور و توده هاى هواى حاره بحرى است . اعتدال هوا در تابستان یکى از جذابیت هاى تفریحى این ناحیه است . منابع آبى تالاب عمدتاً از طریق نزولات جوى و چشمه هاى حاشیه کوه کلار تامین مى شود . مساحت حوزه تالاب حدود ۱۱ هزار و پانصد دروازه و نیم هکتار است که قسمت اعظم آن را کوه کلار دربرگرفته است .

امکانات و تسهیلات حال و آینده :
راه دسترسی آسفالته ، آب آشامیدنی ، سرویس بهداشتی ، فضای سبز ، سکوی نشیمن ، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی ، پارکینگ از امکانات مناسب برای بازدید کنندگان این موهبت الهی است . مطالعات طرح ساخت ، دهکده سیاحتی چغاخور در فضایی به وسعت 20 هکتار از زمین های حاشیه تالاب سد چغاخور در استان چهار محال و بختیاری پایان یافته است .

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری با اعلام این خبر ، افزود : مطالعات این طرح امسال آغاز شده و برای ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز آن یک میلیارد ریال اختصاص یافته است . این دهکده سیاحتی در 2 بخش عمومی و خصوصی ساخته می شود و در بخش عمومی آن بیش از 13 هکتار فضای سبز ، 2/6 هکتار مسیر های تردد و بیش از 4 هکتار فضای سر پوشیده ایجاد خواهد شد . ساخت رستوران ، چایخانه ، سیاه چادر ، استراحتگاه مسافران ، هتل و زمین ورزشی از جمله امکانات پیش بینی شده در دهکده سیاحتی چغاخور به شمار می رود . در این دهکده 173 واحد مسکونی ساخته می شود که از این تعداد 150 پلاک به صورت ویلایی و 23 پلاک به صورت انبوه سازی خواهد بود تا در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد .

امروزه نیاز شدید به بهره‌برداری از ذخایر زیرزمینی ، منابع آب و انتقال آن ، احداث و پایدار‌سازی فضا های زیرزمینی از جمله تونل را ضروری ساخته است . در این میان تونل‌ های انتقال آب از نواحی پر آب به مناطق خشک و کم آب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . منطقه مورد مطالعه حدود 109 کیلومتری جنوب شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع است .آب جمع آوری شده در محل سد انحرافی سبزکوه پس از ورود به کانال به طول 4500 متر ، از طریق تونل به طول 8 /8574 متر به محل دریاچه سد چغاخور انتقال خواهد یافت . به همین خاطر آب سد بالا آمده و عمق آن افزایش می یابد و شاید باعث عدم مرگ تالاب های زیر دست گردد .

راه های دسترسی :
راه هاى دسترسى به تالاب از طریق جاده آسفالته بروجن ، ناغان و شهرکرد ، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستا هاى حاشیه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امکان پذیر است .

گیاهان منطقه :
پوشش گیاهى تالاب را گونه هاى حاشیه اى ، نم پسند ، شناور و غوطه ور تشکیل مى دهند که از آن جمله مى توان بید ، مرغ جگن ، پتامژتون ، پلى گونیوم ، ساز و غیره را نام برد .

پرندگان و جانوران منطقه :
فضای وسیع و هوای لطیف و چشم اندازهای بدیع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یکی از کانون های مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است . این ناحیه ، آب و هوایی معتدل و زمستان های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهار محال و بختیاری محسوب می‌ شود . از پاییز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سر می‌ برند و تخم‌ گذاری می‌ کنند . از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری که در این تالاب شناسایی شده ‌اند می‌ توان به انواع مرغابی ، غاز و اردک ، آنقوت ، چنگر و انواع حواصیل ، لک لک سفید ، کشیم ، باکلان ، فلامینگو ، شکارى ها ، پلوه ، حواصیل ، اکراس ، قو ، سلیم و کاکایى ها و خروس کولی اشاره کرد .

از دیگر گونه هاى جانورى این منطقه مى توان به خزندگانى چون انواع مار ها ، بزمجه ها ، لاک پشت آبزى و پستاندارانى نظیر گراز ، شغال ، سمورسنگى ، شنگ ، روباه ، خرگوش ، گرگ ، انواع قورباغه اشاره نمود .

ماهیان منطقه :
ماهی های تالاب عبارتند ازماهى گورخرى ، زرده پر ، عروس و ماهیان تحمیل شده به تالاب مانند کپور ، فیتوفاک ، آمور و شیرماهی اشاره کرد . لازم به ذکر است وسعت زیستگاهى بسیار خوب و فقدان یا کم بودن منابع آلاینده ، وجود گونه هاى ماهى در تالاب داراى ارزش ژنتیکى و کنترل بیولوژیکى ، زیستى ، مطالعاتى ، صید ، تجارى و غذایى ، زیست گونه منحصر به فرد ماهى گورخرى ( از خانواده گامبوزیا ) در این تالاب ، نزدیکى به امامزاده هاى حمزه على و دو تالاب شالو و سولقان و همچنین امکان دسترسى به جاده آسفالته درجه یک در کوتاه ترین زمان از جمله ویژگى هاى منحصر به فرد تالاب چغاخور است .
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۶:۱۵

27 Dec 2019