:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> اقتصاد حلقه فراموش شده حیات روستاها | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۸۷۰۱
یادداشت به قلم مهدی بهزادی تیشنیزی

اقتصاد حلقه فراموش شده حیات روستاها

سال به سال که مي گذرد روستاها خالي و خالي تر مي شوند، آنهايي که مي توانند مي روند و آنهايي که نه، علي رغم ميلشان در روستا مي مانند و حسرت مي خورند که چرا در روستا مانده اند اما تا به حال از خود پرسيده ايد چه بلايي بر سر روستاها آمده است که روستائيان حاضر شده اند خانه و زندگي و سرزمين آبا و اجداديشان را رها کنند و راهي شهرها شوند؟
اقتصاد حلقه فراموش شده حیات روستاها
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کیار بیدار مهدی بهزادی تشنیزی در یادداشتی نوشت:

بي شک هر کسي پاسخي براي اين سوال که "چرا روستائیان تمایلی به ماندن در روستاها ندارند؟" دارد، برخي کمبود امکانات روستا را عنوان مي کنند، برخي شرايط تحصيل فرزندانشان و برخي کار و امرارمعاش را...

همه اين دلايل و پاسخ ها درست است اما اگر به علل مهاجرت از روستاها به شهرها موشکافانه تر نگاه کنيم دليل اصلي کوچ روستائيان به شهرها را در مي يابيم.

امکانات

بي شک تفاوت امکانات شهرها و روستاها بسيار فاحش است. وجود امکانات رفاهي متعدد، دسترسي آسان به نيازهاي آموزشي، بهداشتي و درماني، وسايل ارتباطي و زيرساخت هاي ارتباطي و... در شهرها يکي از عوامل جذب روستائيان به شهرها ست.

دلائل فرهنگي

ضمن عدم تائيد يا رد اين مساله برخي افراد ساکن در روستا با اين تفکر که شهري شدن باعث مترقي شدن و به قول امروزي ها باکلاس شدن مي شود زندگي در شهر را در روستا ترجيح مي دهند.

مشکلات اقتصادي روستاها

شغل يکي از مسائلي است که باعث کوچ روستائيان از روستا به شهر مي شود.

تمرکز مشاغل توليدي، فرهنگي، اقتصادي، خدماتي و... در شهرها و همچنين عدم تناسب درآمد روستائيان با ميزان فعاليت شان در روستا باعث مي شود روستائيان که روزگاري در جبهه اول توليد (حداقل در زمينه مواد اوليه غذايي) فعال بودند دلگرمي خود را از ماندن در روستا از دست بدهند و راهي شهرها شوند تا با انتخاب شغلي ديگر(فارغ از توانايي و علاقه و...) صرفا با هدف کسب درآمد زندگي شان را بگذرانند.

هر چند پول همه چيز زندگي نيست اما بدون پول در هر کجاي دنيا هم که باشيم ديگر امکان زندگي وجود ندارد و فقدان درآمد در روستاها باعث از بين رفتن آنها شده است.

متاسفانه سال هاي سال روستاها علي رغم اينکه به عنوان جبهه اول توليد در کشور محسوب مي شدند اما توجهي بدان ها نشد تا توليد کنندگان روستايي روز بروز از ماندن در روستا بيشتر نااميد شوند و راه شهر را در پيش گيرند و با روستاي خود حداقل در زمان توانايي کارکردن شان خداحافظي کنند.

روستائيان در کنار امکانات به در آمد نيازمندند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۵:۵۴

27 Dec 2019