۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۳۳۵۷۱
میزگرد/منطق عقلانی برج‌های دوقلو چیست؟!

دوقلوهای افسانه‌ای و بدهی 170 میلیاردی شهرداری شهرکرد

برخی از منتقدان پروژه برج‌های دوقلو بر این باور بوده و هستند که هزینه موردنیاز برای احداث برج‌های دوقلو بالا بوده و برای شهری مانند شهرکرد وجود چنین ساختمان‌هایی به این شکل نیاز نیست. مدتی است که ادامه کار ساخت و ساز برج‌ها با مشکل مواجه شده و تنها ارمغانی که برای شهرداری و شهر شهرکرد داشته یک پروژه نیمه‌کاره و قرضی است که هر روز بر مقدار آن افزوده می‌شود.
دوقلوهای افسانه‌ای و بدهی 170 میلیاردی شهرداری شهرکرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ چند سال پیش کار ساخت پروژه برج‌های دوقلو در میدان بسیج شهرکرد با وجود انتقادات بسیاری از سوی منتقدان آغاز شد درحالی که خیابانی که برای احداث این برج‌ها درنظر گرفته شده یکی از خیابان‌های پرتردد شهر بوده و از طرفی به دلیل نزدیکی به بیمارستان آیت‌الله کاشانی مشکلات ترافیکی را چه در زمان ساخت و چه بعد از ساخته شدن و بهره‌بردای به مردم تحمیل کرده و خواهد کرد.

این در حالی است که برخی از منتقدان این پروژه بر این باور بوده و هستند که هزینه موردنیاز برای احداث برج‌های دوقلو بالا بوده و برای شهری مانند شهرکرد وجود چنین ساختمان‌هایی به این شکل نیاز نیست.

مدتی است که ادامه کار ساخت و ساز برج‌ها با مشکل مواجه شده و تنها ارمغانی که برای شهرداری و شهر شهرکرد داشته یک پروژه نیمه‌کاره و قرضی است که هر روز بر مقدار آن افزوده می‌شود.


در همین راستا جهانبین نیوز میزگردی با موافقان و مخالفان اجرای این پروژه ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید:

وجود پروژه‌ای مانند برج‌های دوقلو در شهرکرد زیان‌بار است

محمدرضا بیاتی عضو شورای شهر شهرکرد با اشاره به اینکه در ابتدا همه مسائل و موضوعات در خصوص برج‌های دوقلو مطرح شد، در همان مسیر آغازین مخالف‌ها و موافق‌هایی داشت که در روز رای‌گیری با پنج رای موافق و دو رای مخالف قبول شد افزود: آثار وجود این پروژه‌ در شهر بسیار زیان‌آور است چون برای اجرای پروژه‌ای اینچنینی لازم بود نیازسنجی صورت گیرد و در برنامه‌ای مدون از صفر تا صد آن مورد بررسی قرار می‌گرفت.


بیاتی با اشاره به اینکه در اجرای پروژه‌ برج‌های دوقلو بسیاری از توانایی‌های شهر شناسایی نشد تاکید کرد: از شرکت مشاوره‌ای که برای بررسی طرح درنظر گرفته شد هیچ سوابقی در دست نبود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه موردنیاز برای اجرای این پروژه‌ ۱۰۲ میلیارد تومان پیش‌بینی شد، این پروژه در ابتدا برخلاف سایر پروژه‌ها مورد بررسی قرار نگرفت، در فرآیند دریافت مجوز در استانداری به کمیسیون ماده ۵۰ فرستاده نشد و مصوبه‌ تنها به این دلیل صادر شد که بانک مرکزی یک مصوبه می‌خواست.

این عضو شورای شهر شهرکرد یادآور شد: برای پروژه برج‌های دوقلو برخلاف ضوابط دو برابر بودجه سال شهرداری، اوراق به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان فروخته شد و اعلام شد با این مبلغ دو بلوک ۲۶ طبقه تکمیل می‌شود.

بیاتی با تاکید بر اینکه در این راه شهرداری در مسیری قرار گرفت که منافعش تامین نمی‌شد و به جای فراهم کردن بستر برای بخش خصوصی اقدام به برج‌سازی کرد گفت: این یعنی سازمانی که وظیفه ذاتیش خدمات‌رسانی به مردم بود و نه تجربه فنی و نه توان مالی داشت وارد ساخت این پروژه شد.


شرکت‌های مشاوره‌ای تنها خواسته مسئولان را برآورده کردند

وی با اشاره به اینکه بعد از انجام مشاوره اولیه، شرکت مشاور با تحویل دو برگه پولش را گرفت و رفت، اضافه کرد: بعد از آن بود که مشخص شد این شرکت تنها توجیه‌کننده بوده نه شرکت مشاوره و در مرحله بعد شرکت مشاوره دیگر وارد عمل شد که طرح توجیهی بیاورد اما این شرکت درواقع خواسته دوستان را پیاده کرد، این موضوع را خود مشاور گفته که ما می‌دانیم وجود این ساختمان در شهری مانند شهرکرد مشکلاتی را به همراه دارد اما تنها خواست مسئولان را برآورده کردیم.

این عضو شورای شهرکرد تاکید کرد: شهرداری سه سال سود اوراق خود را برای ساخت این پروژه پرداخت کرد و امروز ما ۸۰ میلیارد مدیون بانک شهر هستیم، ۱۵ ماه است اقساط بانک را پرداخت نکردیم و روزانه ۱۷ میلیون تومان جریمه دیرکرد وام می‌دهیم، این درحالی است که هر ماه میزان جریمه بالاتر می‌رود و نمی‌دانیم خاستگاه اینکه شهر به این سمت رفته چیست؟

وی اجرای بزرگ‌ترین کار عمرانی در استان را بدون استفاده از متخصص دانست و بیان داشت: سرمایه‌گذارهای مختلفی از داخل و خارج از کشور برای شرکت در پروژه برج‌های دوقلو آمدند اما چون به یک جمع‌بندی نرسیدیم استفاده از سرمایه‌گذار به نتیجه نرسید.

مخالف پروژه برج‌های دوقلو هستیم، اما کارشکنی نکردیم

بیاتی افزود: ما مخالف طرح هستیم اما کارشکنی نکردیم و همین عدم کارشکنی در پروژه از سوی من بارها مورد انتقاد قرار گرفته درصورتی که من از همان ابتدا مخالف این طرح بودم، متاسفانه برخی از خواسته‌ها دقیقه 90 به شورا می‌آید و ضرب‌العجلی تصویب می‌شود اما با این حال شورای شهر هرگز به دنبال کارشکنی در اجرای پروژه برج‌های دوقلو نبوده و نیست.

۱۷۰ میلیارد تومان بدهی ارمغان برج‌های دوقلو برای شهرداری

این عضو شورای شهر شهرکرد با اشاره به بدهی ۱۷۰ میلیارد تومانی شهرداری در بحث برج‌های دوقلو به پیمانکار، بانک و... گفت‌: امروز پروژه‌ای روی دست شهرداری مانده که به هیچ عنوان فعال نیست و متاسفانه روند تامین اعتبار این پروژه به درستی صورت نگرفته و بهترین راه در این راستا تجدیدنظر است.

بیاتی ادامه داد: باید در همان روزهای نخست که گودبرداری طرح صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که پروژه مناسب شهر نیست و توجیه ندارد مورد بازنگری سریع، محاسبات و طراحی مجدد قرار می‌گرفت اما شورای شهر با رای دادن به اجرای آن کلیه ضوابط شهری را زیر پا گذاشته‌، همه افراد موافق و مخالف این طرح باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند.

وی تاکید کرد: امروز ما معتقدیم پروژه باید به هر شکلی جمع شود و اگر شهرداری بودجه دارد پروژه را تکمیل کند و اگر نه با پیش‌فروش طرح اقدام به حل مشکل نماید.

بیاتی خاطرنشان کرد: این پروژه باید در دو فاز: ۱- تکمیل پروژه ۲- پیش‌بینی، ادامه یابد (به ثمره حداقلی برسد).

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌دهیم شهرداری زمین‌هایش را بفروش برساند و خود پروژه را پیش‌فروش کرده، با تزریق پول بدهی‌ها را پرداخت کند گفت: اگر مشتری برای آن وجود ندارد دیگر کار را ادامه ندهد چون با سنگین‌تر شدن پروژه تنها ضرر می‌کنیم.

حرکت پروژه برج‌های دوقلو قانونی اما خلاف صلاح شهر است

کوروش ملک‌پور عضور شورای شهر شهرکرد با بیان اینکه مدیریت کلان در کشور باید در شرایطی که به ضرر شهر است از کارشناسان خبره در هر زمینه‌ای استفاده کند افزود: این کارشناسان با بررسی‌هایی که انجام می‌دهند تعیین می‌کنند که چه کارهایی باید برای اعتلای شهر صورت بگیرد.



وی با اشاره به آرای اعضای شورای شهر برای ادامه فعالیت پروژه‌ برج‌های دوقلو در شهرکرد ادامه داد: متاسفانه در آن زمان شورا به ادامه کار پروژه‌ای رای داد که کاملا به ضرر شهرمان بوده و هست، ادامه این پروژه‌ در چارچوب قانون است اما حرکتش خلاف صلاح شهر و این باز می‌گردد به این موضوع که اعضای شورای شهر معمولا در یک عمل انجام شده قرار می‌گیرند و مجبور به رای دادن به نفع یا ضررر یک پروژه می‌شوند.

شورای شهر شهرکرد در آغاز کارش چاره‌ای جز ادامه کار پروژه برج‌های دوقلو نداشت

حمید فتح‌الهی عضو شورای شهر شهرکرد اظهار کرد: باید بحث برج‌های دوقلو را از مبحث حمایت از افراد کاملا جدا کرد.

وی با بیان اینکه زمانی که شورای شهر کار خود را آغاز کرد با یک پروژه مواجه شد به نام پروژه برج‌های دوقلو اضافه کرد: در زمانی که رسمیت کار شورا آغاز شد چیزی در حدود ۷۰ میلیارد ریال هزینه و گودالی به عمق ۲۵ در ۶ هزار متر احداث شد، همه صاحب‌نظران می‌دانند وقتی گودالی با این عمق و وسعت احداث می‌شود هر آن امکان ریزش دیواره‌هایش وجود دارد، ما نمی‌توانستیم گودال را مجددا با خاک پر کنیم و نهایتا باید تصمیمی برای آن گرفته می‌شد.


وی ادامه داد: در آن زمان ما در برابر یک کار انجام‌شده قرار داشتیم به همین دلیل نمی‌توانستیم برگردیم و ضعف‌های پروژه را مورد بررسی قرار دهیم و اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم باید بدانیم اگر قرار بر این بود که این پروژه از صفر شروع شود یقینا تصمیم‌ها جور دیگری بود و در مواردی شاید تصمیم بر اجرا نشدن آن گرفته می‌شد.

فتح‌الهی با تاکید بر اینکه زمانی که وقتی ما وارد شورا شدیم با یک نقطه اجبار مواجه بودیم و آن نقطه اجبار ما را مکلف می‌کرد تصمیمی را بگیریم که به اشتباه بودن آن واقف بوده، پس بنابراین گریزی نبود جز اینکه کار پروژه برج‌های دوقلو را ادامه دهیم.

این عضو شورای شهر شهرکرد با اشاره به اینکه وقتی در شورا تصمیمی گرفته شود باید ۶ نفر از اعضا برای انجام شدن آن رای دهند و این نشان از گروهی بودن کار شورا دارد بیان داشت: در آن زمان نظر بنده بر این بود که کار فازبندی شود و برای ادامه کار بر داشته‌های خود تکیه کنیم و به این صورت کارمان را به سرانجام برسانیم، اما با این موضوع موافقت نشد و من هم به رای شورا احترام گذاشتم و کار آنگونه پیش رفت که شورا به آن رای داد.

نقاط ضعف و قوت پروژه برج‌های دوقلو باید در کنار هم دیده شود

فتح‌الهی با بیان اینکه این پروژه نقاط ضعف زیادی دارد که من منکر آن نیستم، اما از نقاط قوت آن هم نمی‌توان گذشت تاکید کرد: این موضوع که آیا نقاط ضعف و قوت این طرح با یکدیگر برابر هستند یا نه باید در یک کارگروه تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید دلیل شروع این پروژه از مبدع آن پرسیده شود خاطرنشان کرد: در آغاز کار شورا، پروژه برج‌ها با 3.5 سال تاخیر آغاز شد این درحالی بود که در زمان استارت پروژه اعتباری بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای ادامه کار پیش‌بینی شد، اما زمانی که ما ادامه کار را بدست گرفتیم تورم ۲۰۰ درصدی و در برخی موارد بیشتر به ما تحمیل شد و همین تورم کار را سخت کرده بود.

فتح‌الهی با تاکید بر اینکه اگر انتقادی به این پروژه‌ها وجود دارد باید به مبدع آن انتقاد شود بیان داشت: این را نباید از یاد برد که در آن زمان که شورای شهر کار خود را آغاز کرد با یک پروژه مواجه بود که فقط ۸ هزار میلیون ریال برای طرح مطالعاتی آن هزینه شده بود و همانطور که الان انتقاد هست که چرا کار را ادامه دادیم اگر وارد کار نمی‌شدیم هم انتقادهایی مبنی‌بر اینکه چرا کاری نکردید و پروژه را متوقف کردید وجود می‌‍‌داشت.

۶۰۰ میلیارد ریال از سرمایه شهرکرد در برج‌های دوقلو بلوکه شده است

این عضو شورای شهر شهرکرد ادامه داد: ادامه کار پروژه برج‌های دوقلو تصمیمی بود که آن زمان و با توجه به مقتضیات آن زمان گرفته شد و با تشخیص خود شورا بود، الان اگر بخواهید من می‌توانم تا یک هفته درمورد نقاط ضعف پروژه صحبت کنم اما امروز ما با این واقعیت مواجهیم که ۶۰۰ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده که می‌توانست سود شهر را بالا ببرد اما درحال حاضر در این پروژه بلوکه شده و امروز هرکسی که دلسوز این شهر است باید سعی کند این پروژه را به سرانجام برساند.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۲۸:۴۶

27 Dec 2019