۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۳۹۰۰۷
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

تیشه آفت جوانه‌خوار بلوط بر جان جنگل‌های بام ایران

جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری نیز از هجوم آفت جوانه‌خوار بلوط در امان نبوده و بنابر اعلام مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان بسیاری از درختان این جنگل‌ها را مورد حمله قرار داده و آلوده کرده است.
تیشه آفت جوانه‌خوار بلوط بر جان جنگل‌های بام ایران
به گزارش جهانبین نیوز؛ آفت جوانه‌خوار بلوط بگونه‌ای عمل می‌کند که در آن، لاروهای پروانه‌خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را شروع می‌کنند و در همین حال لاروها نیز تغذیه خود را با خوردن برگ‌های باز شده، کامل می‌کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می‌کند.این آفت باعث از بین رفتن برگ های درخت در فصل رویش شده تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود و ادامه این روند در سال‌های پی در پی موجب کاهش تولید چوب و نابودی جنگل می‌شود.

جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری نیز از هجوم این آفت در امان نبوده و بنابر اعلام مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان بسیاری از جنگل‌های بلوط را مورد حمله قرار داده و آلوده کرده است.



حذف طعمه‌خواران از دلایل افزایش و گسترش آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های استان

علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به شیوع گسترده آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‎‎های این استان اشاره کرد و اظهار کرد: طغیان این آفت از سال ۱۳۸۹ در جنگل‌های استان آغاز شده و در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط شهرستان‌های کیار و لردگان را به صورت گسترده آلوده کرده است.

وی با اشاره به اینکه حذف طعمه‌خواران از دلایل افزایش و گسترش این آفت در منطقه شده است افزود: با توجه به وضعیت اقلیمی و همچنین کمبود بارش‌ها و ضعیف شدن درختان، مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمدی مقدم به وجود روش‌های مختلف برای کنترل آفت جوانه‌خوار بلوط اشاره و تأکید کرد: به دلیل اثرات نامطلوب زیست محیطی، از سموم شیمیایی در جنگل استفاده نمی‌شود.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری محلول‌پاشی با استفاده از پودر BT را یکی از روش‌های سالم و منطبق با اصول زیست محیطی برای این مبارزه عنوان و خاطرنشان کرد: در ایام نوروز امسال، همانند سال‌های اخیر عملیات محلول‌پاشی در سطح جنگل‌های بلوط استان انجام شد.

محلول‌پاشی هوایی نیازمند اعتبار و تجهیزات است

محمدی مقدم یادآور شد: در برخی از مناطق صعب‌العبور که امکان تردد وجود ندارد باید از روش محلول‌پاشی هوایی استفاده کرد که به ۵ میلیارد ریال اعتبار و هواپیما‌های مخصوص نیاز دارد.

وی یکی دیگر از روش‌های مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط را نصب تله‌های فرمونی بر روی درختان دانست و ادامه داد: با استفاده از این تله‌ها که دارای صفحات چسبناک هستند می‌توان مقدار قابل توجهی از این آفت را از بین برد.

محمدی‎مقدم ادامه داد: با استفاده از این دو روش می‌توان در کوتاه‌مدت از تجدید حیات و زادآوری این آفت جلوگیری کرد و باعث کاهش خسارت و حفظ شادابی درختان شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به آغاز طرح مطالعاتی به منظور کشف علت از بین رفتن طعمه‌خواران آفت جوانه‌خوار بلوط اشاره کرد و بیان داشت: با اجرای این طرح می‌توان به صورت بلندمدت با این آفت مبارزه کرد و این درحالی است که فعالیت آفت جوانه‌خوار بلوط از اواخر اسفند تا اواخر خرداد ادامه دارد و موجب از بین رفتن جوانه‌ها و بی‌برگی درختان می‌شود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۰۵:۱۲

28 Dec 2019