۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۴۳۲۷
يادداشت/

شغل معلمي نشأت گرفته از شأن خداوند

شغل معلمي نشأت گرفته از شأن حضرت حق و شغل پيامبران و رهبران الهي خواهد بود و از اينجاست که مقام و منزلت رهبران مکتب و علمايي همچون مطهري روشن مي شود که با قلم و خون خود هر دو نهال (دين و انسانيت) را آبياري کردند.
شغل معلمي نشأت گرفته از شأن خداوند
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از زنگ خبر در فرهنگ تربيتي اسلام پروردگار به‌عنوان اولين معلم انسان جلوه‌گر است (سوره علق آيه 4و5 ) و تاکيد مي شود که کسي تعليم و تربيت افراد را به عهده مي گيرد بايد خليفه خدا و مظهر او در اين صفت باشد.

به همين جهت پيامبر اسلام که "رحمة للعالمين" ( سوره انبياء آيه 107 ) است به عنوان شايسته ترين معلم براي بشريت، از ناحيه خداوند برگزيده شده است. ( سوره جمعه آيه 2)

خداوند آغاز وحي به رسولش فرمود: بخوان به نام پروردگارت که انسان را از خون بسته اي آفريد بخوان که پروردگارت از همه کريم تر است همانکه بوسيله قلم به انسان آنچه را نمي دانست آموخت. (علق1 تا6)

 و در عروس صحيفه اش چنين فرمود: الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البيان آن مهربان که قرآن را تعليم داد. انسان را آفريد و به او سخن گفتن آموخت. (رحمن1 تا3)

 اين معلم بزرگ عناوين تعليم را 1- آموزش نوشتن 2- آموزش برنامه زندگي 3- آموزش سخن گفتن ميداند.

اولين معلم و مربي انسان، خالق و آفريدگار اوست. خداوندي که آدمي را به خواندن فرا ميخواند و با قلم صنع از يک سو و بيان بليغ از سوي ديگر، بشريت را از وادي جهالت و حيرت به عالم تفکر و معرفت و از حضيض ناسوت به اوج ملکوت برميکشد و پايه و اساس اعتقاد به توحيد را بر مبناي آيات آفاقي و انفسي و مطالعه در آفرينش (تأمل دروني و تدبر بروني) قرار مي دهد:

«سنريهم آياتنا في¬الافاق و في انفسهم حتي يتبين لهم انه الحق».(سوره فصلت- آيه 53)

بنابراين روز معلم روز توجه به حق تعالي و معلم اول انسان و روز بزرگداشت علم، عالم، معلم و متعلم است.

معلم در ارتباط با متعلم قدر و منزلت مي يابد و عنوان پدر معنوي (اَبُ علَّمک) را در کنار پدرنسبي شخص (اَبُ وَلَّدَک) به دست مي آورد.

روز معلم روز توجه به حق تعالي و معلم اول انسان و روز بزرگداشت علم، عالم، معلم و متعلم است، از همين روست معلم پير انقلاب امام راحل ره در شان معلم مي فرمايد: مقام معلم مقام والائي است و مقامي بالاتر از مقام معلم نيست.

در جامعه انساني، اساسي ترين کار، تعليم و تربيت است و کسي که اين رسالت را به دوش مي کشد معلم است و انسانهاي متمدن و غير متمدن بايد به جايگاه معلم ارزش قائل شوند.

رسالت پراجر معلمان آنها را به اين جايگاه کشانده است و معلمان هم بايد براي وجود ارزشمند دانش آموزان هم ارزش قائل باشند و هر چه شغل عظيم باشد، مسئوليت به همان مقدار بزرگ و عظيم است.

شغل معلمي نشأت گرفته از شأن حضرت حق و شغل پيامبران و رهبران الهي خواهد بود و از اينجاست که مقام و منزلت رهبران مکتب و علمايي همچون مطهري روشن مي شود که با قلم و خون خود هر دو نهال (دين و انسانيت) را آبياري کردند.

معلم در قلب و انديشه انسانها نفوذ مي کند و  کار تعليم و تربيت سخت ترين کارهاست، و معلمي پيچيده ترين، دشوارترين و وقت گير ترين شغل است، معلمي با انديشه و عقل و دل گره خورده، براي اينکه انسان درست کند.

عليم و تربيت داراي دو جنبه فردي و اجتماعي است، جنبه هايي که هرکدام از اهميت بسياري برخوردار هستند.

رسالت معلم

دعوت به پاکسازي و تربيت اخلاقي به منظور انسان سازي فردي، دعوت به سوي اصلاح جامعه و تربيت صالح، با هدف تربيت يک جامعه يکپارچه و صالح، دعوت به سوي علم و دانش و تربيت قرآني و همسان با ملاک هاي اعتقادي و ايماني، دعوت به سوي خدا و تربيت الهي و نوراني به منظور تربيت توحيدي و يگانه پرست

عالمان برتر از شهيدانند، در قيامت خون شهيدان را با مرکّب قلم عالمان مي سنجند و ارزش قلم آنان بر شهيدان فزوني خواهد داشت اين ارزش بدان جهت است که در سايه قلم عالمان و تعليم معلمان به راه خدا راه يافته شايسته شهادت شده اند.

البته در علم آموزي بايد اين موضوع را مد نظر داشته باشيم که تحصيل دانش، صرفا فرزانگي نيست، بلکه اين علم و دانش بايد مايه يک بينش درست و الهي شده و در نهايت ايجاد تقوا نمايد. چراکه قدرت هاي مادي و علم فراوان اگر با تقوا همراه نباشه نه تنها باعث سعادت نمي شود، بلکه شقاوت به همراه دارد.

فرا رسيدن 12 ارديبهشت سالروز شهادت استاد شهيد آيت ا... مرتضي مطهري (ره) و روز معلم يادآور جايگاه والاي علم و معرفت و مقام والاي استاد و معلم در تفکر ديني اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است.

عظمت علمي و شخصيت جامع فقهي و سياسي آيت الله مطهري باعث شده است كه هر ساله در سالگرد شهادت او بيشتر توجهات متوجه شخصيت علمي و عملكرد سياسي استاد  در مقاطع مختلف تاريخ انقلاب اسلامي شود.

انديشه‌هاي متفكر شهيد استاد مرتضي مطهري همواره به عنوان اسلام‌شناسي آگاه، عالمي زمان شناس، دانشمندي دردآشنا و فيلسوفي توانا مورد علاقة فرهيختگان و جوانان فكور بوده و مي‌باشد.

امام خميني (ره) در پيام تسليت خويش به مناسبت شهادت استاد فرمودند: «مطهري شخصيتي بود كه عمر شريف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف كرد و با كجروي‌ها و انحرافات مبارزه سرسختانه كرد.»

 اين سخن امام جهت‌گيري اساسي فعاليّت‌هاي شهيد را نمايان مي‌سازد. استاد مطهرى هم در علم كلام و احاطه بر انديشه‌هاى متكلمين اسلامى و هم در فلسفه اسلامى و آگاهى بر نظريات فلسفه اسلامى تبحر خاصى داشت.

وى از اين جهت بسيار عزيزالوجود و كمياب بود و از معدود افرادى بود كه واقعاً فلسفه اسلامى را درك كرده و لذت آن را چشيده و به اهميت اين ميراث گرانبها پى برده بود.  

انتهاي پيام1026ج /520ز
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۲:۱۸

26 Dec 2019