۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۳۸۹۲۷
در پي کاهش بارندگي ها و تداوم خشکسالي:

سولگان خشکيد

تالاب سولگان بر اثر کاهش شديد بارندگي هاي سال آبي اخير کاملا خشک شد.
سولگان خشکيد
به گزارش جهانبین به نقل از کيار بيدار تالاب سولگان واقع در مجاورت جاده ارتباطي ناغان، ايذه و يکي از تالاب هاي مهم استان چهارمحال و بختياري که پس از تالاب هاي گندمان و چغاخور نقش بسزايي در ميزباني از پرندگان مهاجر، جلوگيري از برخواستن ريزگردها و همچنين تامين آب مورد نياز باغات و اراضي کشاورزي ناغان داشت به طور کامل خشک شد.

تالاب سولگان که از جنوب به کلار، از شمال به کوه سوخته از غرب به ناغان و شرق به تالاب چغاخور محدود است در سال هاي با بارندگي نرمال توان ذخيره سازي ۷۰۰ميليون متر مکعب آب را در خود دارد که اين ميزان آب ضمن حفظ محيط زيست اين منطقه مي تواند باغات انگور و اراضي کشاورزي ناغان را سيراب سازد اما اين تالاب زيبا در فصلي که بيشترين بارندگي در آن رخ مي دهد و مي تواند بيشترين آب مورد نياز تالاب را تامين کند کاملا خشک شده است.

رئيس اداره محيط زيست شهرستان کيار در گفتگو با کيار بيدار گفت: کاهش شديد بارندگي ها، ذوب شدن برف کوه هاي مشرف به تالاب در سال هاي گذشته تداوم خشکسالي ها، برداشت بي رويه آب از تالاب دست بدست هم داد تا تالاب هاي چهارمحال و بختياري يکي پس از ديگري خشک شوند که تالاب سولگان از اين بلا دور نماند.

وي افزود: از بين رفتن زندگي گونه هاي جانوري و گياهي، تبديل تالاب سولگان به کانون گرد و غبار کمترين آثاري است که در پي خشکيدن اين تالاب در منطقه ايجاد مي شود و اميدواريم با تغيير روند بارش ها و تغيير روند برداشت روان آب ها،  آب هاي زير زميني بتوانيم تالاب هاي خشک شده را احياء کنيم.

به گزارش کيار بيدار تالاب سولگان در ۸کيلومتري شرق ناغان مرکز بخش ناغان و ۶۰کيلومتري جنوب غرب شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري واقع است.

انتهاي پيام/۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۸:۳۰

27 Dec 2019