۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۲۹۷۶۵
استاد دانشگاه:

اشتغال زنان بايد متناسب با ويژگي هاي جسمي و روحي و در شأن آنان باشد

اشتغال در مکان‌هايي که به شخصيت زن و خلقيات او آسيب مي‌رساند با همه درآمدهاي مالي، آسيب‌هايي به بار مي‌آورد که با هيچ بودجه مادي جبران نمي‌شود.
اشتغال زنان بايد متناسب با ويژگي هاي جسمي و روحي و در شأن آنان باشد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  مشکات برين امروزه شاغل بودن زنان، يکي از مسائلي است که در اجتماع مطرح است و زنان به علل گوناگون به کار روي مي آورند و حتي مجبور گشته اند علاوه بر مسئوليت هاي خود در خانه و تربيت فرزندان، مسئوليت هاي اجتماعي را نيز پذيرا گردند. در اينجاست که ما با قشري به عنوان «زنان شاغل» روبه رو مي شويم. افرادي که در دو جبهه مهم يعني جامعه و خانواده مشغول خدمت و انجام وظيفه مي باشند.

در گذشته، زن، غالبا نقش مادر و همسر را به عهده داشت و به انجام امور خانه مي پرداخت. اگر هم در اموري مانند کشاورزي و دامداري و امثال آن شرکت داشت، دامنه چنين مشارکت هايي در حدي بسيار محدود و منحصر به تأمين نيازهاي خانواده بود اما با تغيير شرايط اقتصادي و اجتماعي و پيچيده تر شدن تقسيم کار، امروزه زنان علاوه بر ايفاي نقش هاي فوق، پذيراي مسئوليت هاي عمده تر نظير اشتغال در بيرون از خانه مي باشند.

امروزه اشتغال زنان، يکي از مسائل مطرح در جامعه‌ي ماست از آن جا که زن در خانواده نقشي حساس و محوري دارد؛ اشتغال وي مي‏تواند تأثيري مستقيم بر نهاد خانواده داشته باشد از اين رو اين مسئله مورد توجه جامعه ‏شناسان و تحليل‏گران قرار گرفته است و از ابعاد گوناگون به بررسي اين مسئله مي‏پردازند.

جدا از برخي مشاغل که حضور زنان در آن‌ها ضروري مي‌باشد؛ گرايش روز افزون خانم‏ها به اشتغال اين سؤال را به ذهن متبادر مي‏سازد که دليل اشتياق زنان براي حضور در بازار کار چيست و چرا برخي از خانم‏ها حتي بدون نياز مالي به سراغ مشاغل بيرون از منزل مي‏روند؟

در حال حاضر شاهد اشتغال تعداد کثيري از زنان و فروشندگي در مغازه‌هاي مختلف هستيم که اين امر ممکن است به دليل مشکل اقتصادي و يا بهانه حضور در عرصه فعاليت‌هاي اجتماعي باشد.

برخي عقيده دارند که حضور فروشنده زن در فروشگاه‌ها ضروري است و باعث فروش بيشتر مي‌شود که بسياري از اين تفکرات مغاير با قوانين اجتماعي و فرهنگ ايراني است.

اشتغال در مکان‌هايي که به شخصيت زن و خلقيات او آسيب مي‌رساند با همه درآمدهاي مالي، آسيب‌هايي به بار مي‌آورد که با هيچ بودجه مادي جبران نمي‌شود.



 
زنان و کودکان از اقشار آسيب‌پذير جامعه هستند که در مواجهه با مشاغل کاذب، دچار مشکلات عديده‌اي مي‌شوند. متأسفانه بسياري از زنان جامعه‌ي ما در جرگه‌ي اين گونه مشاغل کاذب قرار دارند و با فعاليت‌هايي همچون دست‌فروشي، تکدي‌گري، فال‌گيري و رمالي و... امرار معاش مي‌کنند. با توجه به آسيب‌پذيري زنان در جامعه، اين مسئله مشکلات اجتماعي فراواني را براي آن‌ها به وجود مي‌آورد.

 
اگر زنان را در مشاغلي گمارده شوند که با شئونات زنانه و در حقيقت با طبيعت و فطرت آنها سازگار باشد قطعاً ‌آثار منفي کمتري شامل آنها و خانواده شان خواهد شد.
 
همچنين بکارگيري زنان در مشاغل مورد علاقه، نتايج بهتري را از جهت شغلي عايد آنها خواهد کرد چرا که بين علاقه به شغل و ارزيابي از وضعيت جسمي و روحي شاغلين رابطه معناداري وجود دارد.
 
علاوه بر راه کارهاي ارائه شده، نهادهاي دولتي و رسانه ها نيز مي توانند در اين زمينه نقش داشته باشند و با اتخاذ تدابير صحيح و به موقع به مشارکت بهتر زنان در جامعه کمک کنند. به عنوان نمونه اين نهادها مي توانند با اصطلاحات فرهنگي به برجسته شدن و کارآمدي نقش خانه داري و مادري زن کمک کنند و دولت با وضع قوانين و سياست گذاري شفاف در قانون کار به اشتغال بهتر زنان کمک کند.


کارشناس حوزه امريکاي لاتين و استاد دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار مشکات برين  اشتغال زنان را يکي از واقعيتها و بعضاً چالشها در جامعه دانست که طرفداران و مخالفاني را دارد.

جعفر اسلامي تاکيد کرد: با نگاهي به آيات قرآن کريم مي‌توان دريافت که اشتغال في‌نفسه براي زنان ممنوع نگرديده ‌است. بسياري از اطلاقات و دلالت‌هاي قرآن کريم نشان مي‌دهد که زنان مي‌توانند در فعاليت‌هاي اقتصادي جامعه مشارکت داشته و با حفظ حدود اسلامي به کسب و کار بپردازند.

اسلامي افزود: البته بانوان بايد وظايفي را برعهده گيرند که با وضعيت جسماني و عاطفي‌شان متناسب باشد و آسايش و آرامش آنها را برهم نزند و روايات ديگري نيز در مورد نحوه حضور زن در اجتماع وجود دارد که آنان را به رعايت عفت و تقوا و عدم اختلاط با مردان دعوت مي‌کند.


وي با اشاره به شعار تساوي حقوق زن و مرد در غرب تصريح کرد: اين شعار کوته فکرانه که بعضاً به نفع زن برداشت مي شود در زمينه اشتغال کاملا به ضرر زنان بوده چرا که تساوي يعني زن و مرد در هر کاري يکسان اند و حقوقشان هم مساوي است و اصلا در اين زمينه ظرافت و لطافت زن در مشاغل سنگين و سخت درنظر گرفته نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه وظيفه اول زن را مادرى و خانه دارى دانست و تاکيد کرد: اشتغال زن نبايد با اين وظيفه مهم مزاحمت داشته باشد و حوزه حضور زنان در فعاليت هاى اجتماعى و اشتغال آنان بايد متناسب با ويژگى هاى جسمى و روحى زنان باشد.

اسلامي اظهار کرد: اشتغال زنان بە مشاغل کاذب کە در شأن آنها نيست يکي از معضلات موجود در جامعه است.

وي گفت: از جمله اين مشاغل مي توان بە کار در بوتيک‌ها و فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي، بستني فروشي ها و ... اشاره کرد کە در جامعه ما مانند قارچ در حال رشد و افزايش است و بيشتر از زنان به جهت جنبه هاي تبليغي و جاذبه جنسي سوء استفاده مي شود.

کارشناس حوزه امريکاي لاتين و استاد دانشگاه تصريح کرد: مشکلات اقتصادي، زناني کە داراي همسران بدسرپرست مي باشند،اعتياد و يا بدرفتاري همسران و شوهراني که از نظرعاطفي هيچ گونه حمايتي از خانواده نمي کنند از ديگر عوامل گرايش به اين مشاغل است.

اسلامي خانه داري را شغلي مقدس و با ارزش دانست و بيان کرد: مسئولين و دولت بايد با ايجاد تمهيدات لازم نظير بيمه و حقوقي براي زنان خانه دار زمينه اشتغال را تنها در مشاغل و رشته هاي نيازمند حضور زنان فراهم کنند.



 
نتيجه اي که از اين مجموعه حاصل شد اين است که پيامدهاي اشتغال زنان با توجه به موقعيت و شرايط فردي و اجتماعي افراد، متغيير و متفاوت است و نمي توان به طور قطعي موضوع اشتغال زنان را خوب يا بد تلقي کرد.
 
به عبارت ديگر اشتغال زنان آثار مثبت و منفي متفاوتي در خانواده ها برجا مي گذارد،به گونه اي که نمي توان فقط آثار مثبت آن را در نظر گرفت و مطلقاً از آن دفاع کرد و يا پيامدهاي منفي را بهانه قرار داد و به طور کلي زنان را از اشتغال برحذر داشت.
 
راه منطقي و منصفانه اين است که آثار منفي اشتغال زنان بر روابط خانوادگيشان به صورت دقيق و علمي مورد بررسي قرار گيرد و راهکارهاي مناسبي براي کاهش اين آثار ارائه شود.
 
به عبارت ديگر اولويت اول براي همه زنان بايد حفظ ارکان خانواده باشد و زنان شاغل هم بايد اين اولويت را در رأس برنامه هاي خود قرار دهند و پس از آن سعي کنند با استفاده از راهکارهاي مناسب آثار منفي حضورشان در بيرون از خانه را به شدت کاهش داده تا فضاي خانواده و اجتماع از اين حضور کمترين آسيب را ببيند.


انتهاي پيام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۱۱:۴۶

26 Jan 2020