۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۲۸۸۶۵
مديران يا والدين:

مسئول پر کردن اوقات فراغت جوانان کيست؟

باتوجه به اينکه دستگاه تعليم و تربيت کشور در ايام تابستان تعطيل است و اوقات فراغت فرزندان از دغدغه هاي مهم خانواده است در اين زمينه لازم است همه مسئولين توجه ويژه داشته باشند چرا که بي‌توجهي به اوقات فراغت جوانان سبب تشديد انحرافات و آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود.
مسئول پر کردن اوقات فراغت جوانان کيست؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، جوانان و پرکردن اوقات فراغت آنان خصوصا در تابستان موضوعي حياتي است که بايد بيش از پيش مورد توجه مسئولين قرار گيرد اما آنچه که در حال حاضر جاي خالي آن بيشتر رخ مي نماياند وضعيت فرهنگي جامعه است.

غني سازي و پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان از ضرورت هاي مهم زندگي است که بايد بزرگترين و مهمترين دغدغه مسئولين باشد چرا که جوانان آينده سازاين مرز و بوم هستند و آينده مملکت به دست اين جوانان سپرده مي شود که اگر جوانان سالم و در محيط سالم رشد نيابند آينده مملکت نيز در خطر خواهد بود.

بحث ساماندهي اوقات فراغت تنها مختص برخي ادارات و سازمان هايي همچون(آموزش و پرورش،بسيج، تبليغات اسلامي و ارشاد اسلامي)نيست بلکه همه دستگاههاي دولتي و نيروهاي نظامي و انتظامي موظفند، ظرفيتهايي که در اختيار دارند را در جهت ساماندهي و غني سازي اوقات فراغت جوانان بکار بگيرند.

وقتي مسئولين عرصه را خالي کنند و ميدان را براي جولان بيگانگان باز بگذارند فرهنگ غربي و آداب و رسوم منحط غربي الگوي جوانان مي شود و آتشي که نبايد آينده جوانان و کشور را بسوزاند روشن مي شود.

کشيده شدن جوانان و پر شدن اوقات فراغت آنان با امکانات فضاي مجازي و مشغول شدن به کارهاي بيهوده و خطراتي که در کمين شان است و هزاران هزار نمونه از مواردي است که اگر مسئولين نقش خودشان و وظايفشان را صحيح انجام مي دادند جا براي فعاليت بيگانگان باز نميشد.

صحبت کردن دختران و پسران جوان کنار پياده روها و داخل پارکها،استفاده از سيگار و قليان توسط جوانان وبه بطالت گذراندن اوقات فراغت توسط آنان مي تواند خطرات جبران ناپذيري بر ذهن و زندگي جوانان داشته باشد.

ساماندهي اوقات فراغت نياز به فرهنگسازي دارد و بايد اين فرهنگسازي ابتدا از مسئولين آغاز شود ضعف اطلاع رساني دستگاههاي اجرايي، عدم استفاده بهينه از امکانات و ظرفيتهاي موجود در دستگاهها و سازمانهاي دولتي، وجود نگرش نامطلوب در برخي از مديران، تمرکز منابع فرهنگي و ورزشي در دستگاههاي دولتي و مکان نمايي نادرست اين امکانات، عدم تعامل لازم ميان دستگاههاي اجرايي با تشکل هاي مردم نهاد و وجود موازي کاري در برخي از فعاليتها ، مهمترين چالشهاي پيش رو در حوزه ساماندهي اوقات فراغت هستند.

پايين بودن آگاهي برخي از مديران نسبت به موضوع مهم اوقات فراغت ، وجود رويکرد بخشي نگري در اين موضوع ، عدم نگاه مطلوب جوانان نسبت به اوقات فراغت، مشکلات اقتصادي خانواده ها و استفاده نامناسب جوانان از تکنولوژي هاي جديد مهمترين تهديدات در حوزه اوقات فراغت جوانان هستند.

تشويق نسل جوان به داشتن برنامه اى مفيد و جامع که شامل ورزش و فعاليت هاى فيزيکى، کتابخوانى بر اساس يک سير منظم مطالعاتى، جبران عقب افتادگى هاى احتمالى آموزشى، پرورش ذوق، هنر و سليقه هاى متنوع، آموزش مهارت هاى زندگى اجتماعى، تعليم دوره هاى مختلف زبان و رايانه، تقويت مبانى دينى و اخلاقى، مطالعه زندگى نامه الگوها و پيشوايان الهى و ساير موارد مفيد و ارزنده باشد، آنان را در تحقق زندگى متعادل و بالنده يارى خواهد نمود.

آري اين روز ها هم مسئولين و هم خانواده موظفند براي پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان دغدغه داشته باشند و به جاي دست روي دست گذاشتن و نظاره کردن در عمل کوشا باشند و بايد با توجه به علاقه و انگيزه جوانان در جهت پرکردن اوقات فراغت آنان برنامه‌ريزي کنند و سه اصل مهم اعم از ميل، مصلحت و نياز جوانان در اين راستا مد نظر قرار داد تا اهدافي که دشمنان پليد پشته پرده برا جوانان ما ترسيم کردند به نتيجه نرسد و نقشه هاي شومشان برملا شود.

انتهاي پيام1022ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۱۶:۵۱

30 Dec 2019