۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۲۶۸۸۵
به بهانه آغاز تبليغات زود هنگام نامزدهاي انتخابات

اخلاق انتخاباتي در بيانات مقام‌ معظم‌ رهبري

رعايت اخلاق انتخاباتي بايسته اي اساسي در روند برگزاري انتخابات نظام هاي مردمسالار است؛ بايسته اي که بي توجهي به آن فضاي سياسي را از سلامت دور مي دارد و با تضعيف انگيزه هاي مشارکت، به آسيبي چون بي اعتمادي سياسي دامن مي زند.
اخلاق انتخاباتي در بيانات مقام‌ معظم‌ رهبري
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، 37 روز ديگر انتخابات مجلس خبرگان و شوراي اسلامي برگزار مي شود.
پرسشي که امروز به عنوان يکي از دغدغه هاي مهم براي نخبگان و نيز عموم مردم مطرح مي شود توجه به مساله اخلاق انتخاباتي و رعايت اصول اخلاقي در فرايند انتخابات است.

در اين نکته شکي نيست که برگزاري انتخابات پرشور افزون بر انگيزه هاي سازنده مشارکت بيشينه نيازمند رعايت اخلاق و احترام به سليقه هاي متفاوت است.

هر چند نظام هاي مردم سالار فضاي رقابت را براي جريان هاي سياسي مهيا مي کند اما نبايد اين فضاي رقابتي به عرصه بروز بداخلاقي هايي همچون تخريب،تحقير،توهين و بهتان نسبت به رقيب تبديل شود.

انتظار مي‌رود انتخابات و تبليغات انتخاباتي در جمهوري اسلامي ايران به دليل اهميت جايگاه دين و اخلاق در نزد ايرانيان با تمام فضاهاي انتخاباتي دنيا متفاوت باشد.

انتظار مي‌رود انتخابات و تبليغات انتخاباتي در جمهوري اسلامي ايران به دليل اهميت جايگاه دين و اخلاق در نزد ايرانيان با تمام فضاهاي انتخاباتي دنيا متفاوت باشد.
 
هرچه به ايام انتخابات نزديک مي‌شويم تاکيد ناصحان و بزرگان عرصه سياست به پايبندي به اخلاق و ارزش‌هاي ديني از سوي کانديداها و فعالان اين عرصه در ايام منتهي به انتخابات  بيشتر مي‌شود.
 
به همين دليل به بازخواني رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره چگونگي انجام تبليغات، مناظرات فعاليت‌هاي انتخاباتي پرداخته است که ضرورت دارد کانديداهاي انتخابات رياست‌ جمهوري اين بيانات را که به منزله منشور اخلاقي انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌هاي خود قرار دهند.
 
 
مسئولان از توطئه‌ دشمن در كار انتخابات غافل نشوند؛
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي 14 بهمن 1390 درباره ضرورت پرهيز از القاي بحران مي‌فرمايند: مسائل كوچك را نبايد بزرگ كرد. نبايد القاء بحران كرد.
 
مسئولان از توطئه‌ دشمن در كار انتخابات غافل نشوند... كسى آب به آسياب دشمن نريزد؛ در تبليغات، القاء فضاى اختلاف و نااميدى نشود... .
 
 
پرهيز از ايجاد سوال و ابهام در ذهن مردم؛
 
ايشان 16 بهمن ماه 1371 متذکر مي‌شوند اختلاف سياسى مانعى ندارد؛ اختلاف نظر مانعى ندارد؛ مبارزات انتخاباتى به شكل سالم، مانعى ندارد؛ اما خراب كردن يكديگر، خراب كردن چهره‌ى كشور، خراب كردن ذهن مردم و چهره‌ى مسؤولين دلسوز، اشكال دارد.
 
ايجاد سؤال و ابهام در ذهن مردم، اشكال دارد.
 
 
اشاعه روحيه بدبيني و سوءظن به كارگزاران اصلي كشور خيانت‌آميز است؛
 
رهبر معظم انقلاب 13خرداد 1371 مي‌فرمايند: در نظام اسلامى، اگرچه رسم و سنت انتقاد و نصيحت مشفقانه به مسئولين، يكى از مواهب الهى و مفاخر اسلامى و مايه‌ى رشد و ارتقاء و پيشرفت امور و مصداق بارز فريضه‌ى امر به معروف است و بايد در جامعه بماند و توسعه و كيفيت بيابد، ولى مخلوط كردن اين كار مستحسن و لازم با اشاعه‌ى روحيه‌ى بدبينى و سوءظن به كارگزاران اصلى كشور و بدگويى از آنان - كه به تضعيف روحيه، يا تضعيف جايگاه آنان بينجامد - خطايى بزرگ و خيانت‌آميز خواهد بود.
 
 
افشاندن بذر ترديد نسبت به مسئولان بلند پايه كشور؛‌ خيانت به آرمان‌هاي انقلاب؛
 
معظم له در همين روز تصريح مي‌کنند: اگر كسانى با گفتن و نوشتن يا رفتار متعمدانه‌ى خود، بذر شك و ترديد نسبت به مسئولان بلندپايه‌ كشور را در دل‌ها بيفشانند و فضا و افق را تيره و يأس‌آور جلوه دهند، با هيچ توجيه و بيانى نمى‌توان آنها را خدمتگزار و خيرخواه به حساب آورد.
 
اين كار در كشور ما كه از نظامى اسلامى و انقلابى، و مسئولانى كاملاً مردمى، و ملتى با اخلاص و فداكار، و صميميتى بى‌نظير ميان مردم و مسؤولان، و استعداد و ظرفيتى درخشان براى كار و پيشرفت، و حيثيتى برجسته در جهان و ميان ملت‌هاى عالم برخوردار است، بى‌شك ضربه به آينده‌ى كشور و خيانت به آرمان‌هاى انقلاب محسوب مى‌شود و گناهى نابخشودنى است.
 
 
مردم را نسبت به انتخابات دودل نكنيد؛
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي 19 دي‌ماه 1370 با تاکيد بر اينکه مردم را در انتخابات دودل نکنيد، متذکر مي‌شوند: مبادا كسانى عكس اين عمل كنند.

مبادا در روزنامه يا در رسانه‌يى - به هر نحوش - يا در تبليغاتى، طورى حرف زده بشود كه مردم را نسبت به انتخابات دودل بكنند، البته اين مردم دودل نمى‌شوند.

اين مردم نشان داده‌اند كه در مقابل توطئه‌هاى دشمن، هوشيارانه عمل مى‌كنند؛ مخالفان انقلاب اسلامى هم اين را مى‌دانند؛ اما بالاخره تبليغات و تلاش‌هاى خودشان را مى‌كنند. مبادا كسانى در داخل محدوده‌ى نظام اسلامى پيدا بشوند كه به اين خواسته‌ى دشمن كمك كنند.
 
 
هدف از مسئوليت در نظام اسلامي؛
 
رهبر معظم انقلاب 13 خرداد 1383 با اشاره به آيه «و ما اوتيتم من شي ء فمتاع الحياة الدّنيا و ما عندالله خير و ابقي»  هرچه شما دستاورد دنيوي داريد، بهره ي زندگي نزديکي است که تا چشم به هم بزنيد، مي گذرد؛ ماندني نيست، اين بهره، فقط پول نيست، اين فرصتها، اين مسؤوليت‌ها، اين شأنها و موقعيتهايي که گير من و شما مي آيد، از ديد ارتباط اين مسئوليت‌ها با شخص خود ما، همين طور است.
 
نمايندگي مجلس هم از همين چيزهاست - «ما اوتيتم من شي ء فمتاع الحياة الدّنيا» - اگر در اين کار، هدف خدا باشد، آن وقت «ما عندالله خير و ابقي للّذين امنوا و علي ربّهم يتوکلون».

اگر هدف ما از نمايندگي مجلس و از مسئوليتهاي دولتي و از تکيه زدن بر مناصب و مسندهاي گوناگون - از آن جايي که شما نشسته ايد، تا آن جا که بنده نشسته ام، تا آن جايي که دولت نشسته است، تا آن جايي که مسئولان گوناگون در رده هاي مختلف نشسته اند - همين شأن ظاهري و برخورداري هاي ظاهري باشد (که اين هم پوچ است، باطن اين هم چيزي نيست؛ بظاهر، برخورداري به نظر مي آيد، اما برخوداري واقعي نيست) - بدون شک سرمان کلاه رفته است.
 
 
مسئوليت در نظام اسلامي باري بر دوش انسان؛
 
25 آبان ماه 1379 رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه مسئوليت در نظام اسلامي باري بر دوش انسان است كه بايد آن را به خاطر هدف و نيتي تحمل كند، مي‌فرمايد: برداشت صحيح از دولت اسلامي و مسئوليت اسلامي اين است.
 
ايشان 11 خرداد 1373 درباره توجه به سختي اداره كشور تصريح کردند: اداره كشور، كار دشواري است.
 
 
ارزش مسئوليت به اقامه دين و  عدل است؛
 
ايشان 12 مرداد 1376 درباره مسئوليت‌ها کارگزاران نظام مي‌فرمايند: اين مسئوليت‌ها فقط براي اقامه عدل، اقامه حكم الله و هموار كردن راه خدا در مقابل پاي مردم،‌ ارزش و محدوديت و جاذبه دارد تلاش بايد براي اين باشد.
 
 
حكومت معنايش اين است كه انسان حقّى را احقاق كند؛ عدل را بر پا بدارد؛
 
مقام معظم رهبري 3 شهريور 1372 با طرح اين سوال که حكومت معنايش چيست؟ عنوان مي‌کنند: حكومت معنايش اين است كه انسان حقّى را احقاق كند؛ عدل را بر پا بدارد. اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاةوالسّلام، در آن صحبتى كه معروف است و همه شنيده‌ايد، فرمودند اين حكومت به قدر اين كفش يا بند اين كفش براى من ارزش ندارد. بعد فرمودند: «الّا ان اقيم حقا.» مگر اين‌كه حقّى را اقامه كنم.
 
در اين راه انسان هر چه بكِشد و هر چه زحمت تحمّل كند و هر چه اضافه كار كند و هر چه شب بى‌خوابى بكشد و هر چه از آن امكاناتى كه به‌طور معمول افراد جامعه دارند، محروم بماند، حقّش است، جا دارد و انسان در اين صورت، ضرر نكرده است.
 
باز از اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاةوالسّلام نقل شده است كه در يكى از خطبه‌ها مى‌فرمايد: حاضرم مضمون اين است در راه اين‌كه اقامه‌ى حقّى كنم و ابطال باطلى كنم، بر روى خارهاى سخت كشانده شوم.

به‌هرحال، اين آن چيزى است كه مبناى كار ماست و بايد به آن توجّه داشته باشيد.
 
 
سمت و منصب در جمهوري اسلامي، نبايد به شكل يک غنيمت نگاه شود؛
 
11 دي‌ماه1371 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاکيد بر اينکه چسبيدن به دنيا و دويدن دنبال دنيا، براي يك مسئول در جمهوري اسلامي، نقص است، يك نقطه منفي است، تصريح مي‌کنند: عكس اين بايد باشد حكومت كردن و سمت و منصب در جمهوري اسلامي، نبايد به شكل يک غنيمت نگاه شود.
 
 
اگر تکليف الهي با خواسته‌هاي شخصي معارض شد، خواسته شخصي را کنار بگذاريد؛
 
معظم له 8 شهريور 1374 به مسئولين نظام جمهوري اسلامي متذکر مي‌شوند: دو نکته همراهي با مردم و حرکت در جهتِ خواست و اراده الهي را فراموش نکيند. مسأله خواست خدا هم امر غير قابل فهم و مبهمي نيست. در هر کاري آنچه را که فکر مي کنيد تکليف الهي است، عمل کنيد. اگر تکليف الهي با خواسته هاي شخصي معارض شد، خواسته شخصي را کنار بگذاريد. اين همان تقواي حقيقي و کاري است که براي مسئولان لازم است.
 
قصدمان اين باشد كه نظام اسلامى و اسلام و ملت ايران را سربلند كنيم؛
 
رهبر انقلاب به کساني که مي‌خواهند به عرصه انتخابات ورود پيدا کنند توصيه مي‌کنند: ما اگر از خدا بخواهيم، وارد بشويم، تك تك ما احساس مسئوليت كنيم، قصدمان اين باشد كه نظام اسلامى و اسلام و ملت ايران را سربلند كنيم، خوشبخت كنيم، سعادت براى دنيا و آخرتمان فراهم كنيم، راه الهى بسته نيست.

ما اگر چنانچه قدم برداريم، خداى متعال راه را باز ميكند؛ عمده اين است كه ما همت كنيم، تصميم بگيريم، بنا بگذاريم.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي 12 آذر 1379 بر ضرورت انديشه منظم و مدون تاکيد مي‌کنند و مي‌فرمايند: وقتي كه مبنا يك تفكر و يك انديشه منظم و مدون نباشد، هدف‌ها هم به همان نسبت تابع حوادث و پيشرفت‌هاي عالم و اميال مردم و گروه‌ها خواهد بود.
 
با گذر زمان کم کم فضاي ايران اسلامي براي برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در7 اسفند ماه جاري فراهم مي شود.
 
نامزدها خود را براي رقابت سالم آماده نموده اند، رقابتي که از نظر شرعي و اسلامي انجام شود بدون مسائل حاشيه اي از جمله توهين و تخريب شخصيت ها.

امسال براي نامزدي انتخابات خوشبختانه  تعدادي ثبت نام نموده اند جاي بسي خوشحالي است که اين عزيزان اداي تکليف نموده اند و خود را براي خدمت گزاري به مردم آماده نموده اند ولي نکته مهمي که حائز اهميت است فضاي تبليغاتي است؛ تبليغات قانوني حق هر نامزد است که در موقع قانوني و با توجه به اصول انتخابات انجام شود.
 
ولي نامزدهاي محترم نبايد به خود اجازه دهند  طرفدارانشان به تخريب از ديگر نامزدها اقدام نمايند و مردم جامعه اسلامي با بيداري و هوشياري اين جريانات را رصد مي کنند علاوه برآن دادگستري آمادگي کامل خود را جهت برخورد با متخلفان اعلام نموده است.
 
پس همه با هم با وحدت و هم دلي و هم زباني خود را براي حضور گسترده در انتخابات 7 اسفند، آماده نموده و هر نامزدي که صلاحيت لازم را دارد با مراجعه به وجدان خود و گرفتن تصميم، تصميمي که  از روي عدل و انصاف و قانون و مسئوليت باشد، فرد موردنظر را براي خدمت به مردم انتخاب نماييم.

قطعا اگر راي ما بر اساس انديشه و فکر و اصول  باشد، آن فردي وارد مجلس خواهد شد که قطعاً مي تواند براي مردم کار انجام دهد و مشکلات مردم را مرتفع نمايد.
 
پس وعده ما 7 اسفند ماه در پاي صندوق هاي راي 

گزارش از همت بدري فرد
 
انتهاي پيام1020ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۱۵:۴۹

2 Jan 2020