۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۳۰۶۵۵
مدير کل تبليغات اسلامي چهارمحال و بختياري:

ولايت اميرالمومنين (ع) هديه پيامبر براي بشريت است/مقبوليت توحيد درگرو پذيرش ولايت است

مديرکل تبليغات اسلامي استان گفت: توحيد در صورتي مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذيرش ولايت اهل بيت عليهم السلام باشد.
ولايت اميرالمومنين (ع) هديه پيامبر براي بشريت است/مقبوليت توحيد درگرو پذيرش ولايت است
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت‌الاسلام سيد جعفر مرتضوي در گفتگو با مشکات برين گفت: پيامبر گرامي اسلام دو هديه ي گران بها براي بشر آورد، يکي قرآن و ديگري اميرالمومنين عليه السلام و قرآن در حقيقت توحيد است.

حجت‌الاسلام مرتضوي با اشاره به حديث «سلسه الذهب» افزود: امام رضا عليه السلام فرمود:« کلمه «لا اله الا الله» حصار محکم من است هر کس آن را بگويد، داخل حصار من شده و هر کس داخل شود، از عذاب من در امان است و امّا به شرطي و شروطي که من از شروطش هستم. فرمايش امام به اين معني است که توحيد در صورتي مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذيرش ولايت اهل بيت عليهم السلام باشد».
 
وي ادامه داد: فرمايش امام به اين معني است که توحيد در صورتي مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذيرش ولايت اهل بيت عليهم السلام باشد و خداوند در سوره احزاب آيه ي ۳۶ مي فرمايد:« و هيچ مرد مؤمن و زن مؤمني را نسزد و شرعا جايز نباشد و عقلا روا نبود آن گاه که خدا و رسولش فرماني را  درباره آنها  صادر نمايند براي آنها اختياري در کارشان باشد و هر کس خدا و رسولش را نافرماني کند مسلّما به گمراهي آشکاري درافتاده است.»
 
مدير کل تبليغات اسلامي چهار محال و بختياري افزود: اين آيه اصل و ريشه ي تشيع است و اين آيه را بايد در کنار دو آيه ي ۳ و ۶۷ سوره ي مائده گذاشت و خدا وند در آيه ي ۶۷ فرموده است:« اي فرستاده ما، آنچه را از جانب پروردگارت به سوي تو نازل شده ابلاغ کن، و اگر نکني  گويي هيچ  پيام او را ابلاغ نکرده اي و خداوند تو را از  فتنه و شر  مردم نگه مي دارد، بي ترديد خداوند گروه کافران را هدايت نمي کند.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي گفت: اين آيه در چند مرحله بر قلب نازنين پيامبر نازل شد، اولين مرحله ي آن در عرفات، مشعر و مني نازل شد و جبرئيل امين پيام آورد که «يا اَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ» و پيامبر خدا فرمودند در حال حاضر زمينه اي براي بيان اين مسئله فراهم نيست، چون که تازه مسلمان شده اند  و امام علي عليه السلام در جنگ هاي بسياري همچون  خندق،احد و خيبر بسياري از بزرگان آنان را کشته يا سرکوب کرده است.
 
وي افزود: قسمت دوم آيه در مکه و بعد از مراسم حج روز ۱۷ ذيحجه  نازل شد و جبرئيل به پيامبر ابلاغ کرد که «يا اَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» و باز هم پيامبر شرايط را مهيا نديد و اين مسئله را بيان نکرد.
 
مدير کل تبليغات اسلامي چهار محال و بختياري گفت: در مرحله ي سوم، در محلي به نام غدير خم دوباره جبرئيل بر پيامبر نازل شد و از جانب خداي رحمان فرمود: «اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً به مردم برسان؛ و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده اى؛ خداوند تو را از خطرات احتمالىِ مردم، نگاه مى دارد؛ و خداوند، جمعيت کافرانِ لجوج را هدايت نمى کند. »
 
حجت‌الاسلام مرتضوي بيان کرد: غدير که در ۳ يا ۴ کيلومتري جحفه واقع شده و جحفه يکي از ميقات‌هاي ۵ گانه در ۶۴ کيلومتري مکه قرار دارد، در جحفه راه اهالي مصر، مدينه، عراق و شام از يکديگر جدا مي‌شود و غدير خم به علت وجود آب و چندين درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانيان بود اين سرزمين که گرمايي طاقت فرسا و شديد دارد.
 
وي در اهميت خطبه ي غدير  گفت: شرائط جغرافيايي غدير که قبل از تقاطع جاده ها در جحفه و پيش از تفرق قبايل بوده است و  همچنين توقف سه روزه در بياباني داغ و شرائط زماني حجة الوداع که پس از ايام حج و عظيم ترين اجتماع مسلمانان تا آن روز بوداز يک طرف و مقام مخاطِب خطبه، و نيز حالت خاص مخاطَبين يعني حاجيان، آن هم پس از اتمام حج و به هنگام بازگشت، و نيز اعلام نزديکي وفات پيامبر (ص) براي مخاطَبين، چه آنکه حضرت ۷۰ روز پس از اين سخنراني از دنيا رحلت نمودند از سوي ديگر و هم چنين خطاب خداوند که: «اي پيامبر ابلاغ کن آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده که اگر ابلاغ نکني رسالت خود را نرسانده اي»، که در هيچ يک از فرامين الهي چنين مطلبي گفته نشد، دليل بر اهميت غدير و واقعه ي غدير غم دارد.
 
مدير کل تبليغات اسلامي چهار محال و بختياري بيان کرد: از مهمترين زيارت هاي ائمه طاهرين از نظر شيعه اماميه زيارت غدير است که براي آن اهميت زيادي قائلند و متأسفانه در عصر حاضر  به آن کمتر توجه مي‌شود و کمتر بيان مي‌شود و  امام هادي (ع) در سالي که معتصم آن حضرت را از مدينه به سرمن رأي آورد، مرقد شريف اميرالمؤمنين (ع) را با اين زيارتنامه زيارت کرد، که از برجسته ترين و بالاترين زيارت هاست، در اين زيارتنامه از فضايل اميرالمؤمنين (ع) و از مشکلات سياسي و اجتماعي آن روزگار که آن حضرت دچار بود  و قسمتي از فرازهاي زيارت را تشکيل مي‏ دهد  سخن گفته است.
 
وي با اشاره به آيه ي ۳ سوره مائده گفت: «اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي و رضيت لکم الاسلام دينا» امروز دين شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به اين که دين شما دين اسلام باشد، راضي شدم و منظور نه هر دين و نه هر اسلامي است منظور از دين دين اسلام و منظور از اسلام، اسلام به همراه امير المومنين علي عليه السلام است.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي افزود: همه ي قرآن در شأن امير المومنين عليه السلام نازل شده، يعني قرآن در شکل انسان يعني امام علي عليه السلام، يعني خداوند قرآن را به وسيله ي جبرئيل امين بر قلب پيامبر نازل کرد و اين قرآن مکتوب است و حضرت علي عليه السلام قران ناطق است و پيامبردر خطبه ي غدير مي فرمايد اين دو از هم جدا نمي شوند تا در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند.
 
وي با بيان اينکه در خطبه ي غدير به تمامي ائمه از امام علي(ع)گرفته تا امام عصر (عج) اشاره مي‌کند، تصريح کرد: در حقيقت اين نيست که بگوييم امير المومنين علي (ع) در روز غدير خم بر امامت نصب شده است، از اول خلقت بشر حضرت آدم بر امامت علي (ع) ايمان داشت و توبه ي حضرت آدم بعد از ۲۰۰سال با واسطه قرار دادن پنج تن آل عبا پذيرفته شد.
 
مدير کل تبليغات اسلامي گفت: در زمان شهادت حضرت حمزه، پيامبر خدا به ايشان گفتند که اگر دو فرشته ي مرگ از امام تو سوال کردند بگو امام من علي عليه السلام است و يا زماني که فاطمه بنت اسد در حال رفتن از دنيا بود پيامبر به امام علي عليه السلام فرمود به مادرت که حکم مادري بر من را نيز دارد، بگو که اگر فرشته ي مرگ از تو در مورد امامت سوال کرد بگويد فرزندم علي امام من بوده است.
 
وي گفت: به فرموده ي پيامبر گرامي اسلام «روز غدير خم، برترين عيدهاي امت من است و آن، روزي است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم، عليّ بن ابي طالب را به‌عنوان عَلَم امّتم منصوب کنم، تا بعد از من، مردم توسط او هدايت شوند و آن، روزي است که خداوند در آن روز دين را تکميل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به‌عنوان دين براي آنان پسنديد.» و مي ‌دانيم که به هيچ چيز هم مانند ولايت سفارش نشده است: «لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ کَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ»؛ به هيچ چيز، مانند ولايت دعوت نشده است.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي در پايان افزود: اعمال در اين روز، فضيلت بي ‌نظيري دارند؛ هر يک از نماز، روزه، افطار و اطعام مؤمن در عيدالله الاکبر غدير، ثواب بي ‌نظيري دارد، در هيچ يک از اعياد ديگر، فضايل و آداب به اندازه عيدالله الاکبر غدير نرسيده است.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۱۶:۱۷

30 Dec 2019