۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۰۳۸۵
کدام نهاد پاسخگوست؟؟

چلگرد در چنگال زباله‌هاي غيربهداشتي/از اجساد حیوانات گرفته تا سرنگ و بوي تعفن شديد

شهر چلگرد محل دفن بهداشتي و مکانيزه زباله ندارد، از اين رو در خروجي اين شهر محلي وجود دارد که شهرداري و برخي دهياري‌ها از سال‌هاي قبل اقدام به رها کردن زباله‌هاي خود در اين محل مي‌کنند.
چلگرد در چنگال زباله‌هاي غيربهداشتي/از اجساد حیوانات گرفته تا سرنگ و بوي تعفن شديد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، همت بدري‌فرد فعال رسانه‌اي در ياداشتي نوشت:

از شهر چلگرد به مسير روستاي گردشگري ديمه که حرکت کني در 800 متري شهر چلگرد صحنه‌اي را مي‌بيني که بوي تعفن آن انسان را آزار می‌دهد.

صبح امروز که براي تهيه عکس از اين محل رفته بودم صدها پرنده و چندين سگ ولگرد و حتي چندين الاغ را مشاهده کردم که در حال به هم زدن زباله‌ها برای سير کردن شکم خود بودند و بوي تعفن آن و همچنين دود حاصل از آتش زدن آن تا ده‌ها و صدها متر و حتي چندين کيلومتر اطراف را آلوده کرده بود.

مسير گردشگري ديمه به زباله‌گاه بزرگي تبديل شده که متاسفانه بدون اينکه زباله‌ها تفکيک و دفن شود، همانطور رها مي‌شود و از اين‌رو  بوي حاصل از آن اثرات منفي براي بهداشت و سلامت مردم دارد و همچنين برخي اوقات نيز در اقدامي غيربهداشتي اقدام به آتش زدن زباله‌ها مي‌شود.


در ميان اين زباله‌ها که در ۴۰۰ متري عشاير و در مسير عبور احشام و چوپانان گله ها وجود دارد، اجساد حيوانات، سرنگ‌های بيمارستاني و بسيار ديگر از زباله‌ها یافت می‌شود و  تاکنون بيماري‌هاي زيادي را بوجود آورده است.

يکي از عشاير ساکن اطراف اين زباله در گفت‌وگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: تاکنون هشت راس از گوسفندان خود را بر اثر خوردن پلاستيک‌ها و زباله‌هاي رها شده از دست داده‌ام.

متاسفانه شهردار در چندين مورد قول داد که اين معضل را حل می‌کند اما نه‌تنها اين کار را انجام نداد بلکه در گفت‌وگوي روز جمعه با خبرنگار کوهرنگ خبر، بيان داشت: که وظيفه شهرداري نيست و اين موضوع برعهده و زير نظر فرمانداري است.


حقيقت اين است که افراد در هنگام انتخابات به هر نحو ممکن تلاش دارند رأي مردم را به خود جلب نمايند و سزاوار است وقتي که با رأي مردم به يک مسئوليت گمارده مي‌شوند آنان را فراموش نکرده و مردم را در تمامي امور مورد توجه قرار دهند.
 
يکي از مهمترين مسائلي که مي‌بايد در مجموعه مديريت شهري موردتوجه قرار گيرد اين است که شوراي اسلامي بايد رعايت شهردار را کرده و شهردار نيز هماهنگي لازم را با مجموعه شهرداري داشته باشد چرا که تمامي مشکلات ناشي از ناهماهنگي ميان مسئولين صورت مي‌گيرد.
 
يکي از مشکلاتي که در زمينه مديريت شهري مي‌بايد موردتوجه مسوولين شهرداري قرار گيرد، مديريت پسماند است زيرا دفع غيربهداشتي زباله بيشترين آسيب را به سلامت جامعه و نيز محيط زيست وارد مي‌کند.
 

دفن غيربهداشتي زباله آب‌هاي زيرزميني را آلوده مي‌کند و اين امر سلامت افراد و جامعه را به مخاطره مي‌اندازد.
 
 اصول بهداشت و بهسازي محيط، در هر شهر ايجاب مي‌کند که زباله‌ها در حداقل زمان از منازل و محيط زندگي انسان دور شده و در اسرع وقت دفع گردند.

پيدايش اين ايده (دفع بهداشتي زباله در محيط زيست) در قرن نوزدهم ميلادي مشابه يک دستورالعمل بهداشتي، شهروندان را به رعايت آن ملزوم مي‌ساخت.


اهميت دفع بهداشتي زباله‌ها موقعي بر همه روشن است چراکه خطرات ناشي از آنها به خوبي شناخته شده. 

زباله‌ها نه فقط باعث توليد بيماري، تعفّن و زشتي مناظر مي‌گردند، بلکه مي‌توانند به‌وسيله آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراواني را به بار آورند.

به همان اندازه که ترکيبات زباله مختلف است، خطرات ناشي از مواد تشکيل‌دهنده آنها نيز مي‌تواند متفاوت باشند.

جمع‌آوري، حمل و نقل و آخرين مرحله دفع اين مواد بايستي به طريقي باشد که خطرات ناشي از آنها در سلامتي انسان به حداقل ممکن کاهش يابد.


راجع به خطرات حاصل از زباله‌هاي شهري و صنعتي بايد گفت که در کليه منابع علمي و کتب مربوطه همواره اشاره به ابتلاي انسان‌ها به بيماري‌هاي گوناگون اشاره شده است.

در کتب علمي تعداد باکتري‌هاي مختلف موجود در خاک‌روبه خيابان‌ها از 2 تا 40 ميليون به‌صورت خاص و از 50 هزار تا 10 ميليون بطور عموم در هر گرم برآورده شده است. 


اين تعداد باکتري‌ها مي‌توانند به‌سادگي موجب بروز بيماري‌هاي گوناگوني گردند، مخصوصاً اينکه در اين مواد انواعي از باکتري‌هاي مولد و با، تيفوس و کزاز بطور مسلم و صريح تشخيص داده شده است.

شايان ذکر است که سابقاً فضولات حيواني (پهن گاو و اسب) قسمت عمده‌اي از خاک‌روبه‌هاي خياباني را تشکيل مي‌داد، اين حالت هم‌اکنون نيز در شهر چلگرد مشاهده مي‌شود.
 

 در اين ميان تنها کساني که قرباني ندانم‌کاري و يا از مسئوليت شانه خالي کردن مسئولين مربوطه ضرر مي‌کنند و به انواع بيماري هم دچار مي‌شوند، مردمي هستند که در سايه بيخيالي مسئولين به انواع بيماري دچار مي‌شوند.

 
انتهاي پيام1026ج /610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۵:۵۶

27 Dec 2019