۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۷۵۶۸
بازنشستگان صنایع فولادچشم انتظار حمایت نمایندگان مجلس

ذوب بازنشستگان ذوب آهن در کوره بی‌تدبیری مسئولان

بازنشستگان صنایع فولاد از سال 91 با مشکلاتی برای دریافت حقوق و مزایای خود مواجه هستند و از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی انتظار دارند برای رفع این مشکلات اقدام کنند و اجازه ندهند بیش از این، این انسان‌های شریف و زحمت‌کش شرمنده خانواده‌هایشان شوند.
ذوب بازنشستگان ذوب آهن در کوره بی‌تدبیری مسئولان
به گزارش جهانبین نیوز، نقش صنایع فولاد در توسعه اقتصادی هر کشوری برای هر شخص کاملا مشهود است.

در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس جوانانی در میدان حق علیه باطل صف آرایی کردند و موجب پیروزی انقلاب اسلامی شدند برخی نیز با کارگری در صنایع به چرخه توسعه اقتصادی کشور و آبادانی ایران کمک کردند.

جوانانی که در آن زمان همه هم و غم خود را برای فعالیت در این خاک گذاشته و با طی کردن مسیرهای طولانی و دور از خانواده شبانه روز تلاش کردند تا بتوانند نقش خود را ایفا نموده و در توسعه جامعه اسلامی قدمی بردارند.

اکنون آن جوانان پا به سن گذاشته و دیگر توان فعالیت ندارند و امیدشان به حقوقی است که در بازنشستگی باید دریافت کنند؛  آنچه در چند سال اخیر شاهد آن هستیم ناامید شدن این افراد از صندوق های بازنشستگی و عدم دریافت به موقع حق الزحمه خود در ایام جوانی است آنانی که باید در این سن با آرامش در کنار خانواده خود باشند حال مدام نگران عدم پرداخت به موقع حقوق‌شان هستند و هر روز مجبورند با مراجعه به این صندوق ها پیگیر مطالبات خود شوند.

با تعدادی از این بازنشستگان که صحبت می کنیم همه از دردها و زخم های خود که ناشی از فعالیت زیاد در ایام جوانی است سخن می گویند و از فرزندانی که دیگر بزرگ شده و باید یا به خانه بخت بروند یا مشغول کاری شوند اما نبود حداقل حقوق بازنشستگی در یک خانواده و عدم بازار شغل برای آن ها زندگی را مشکل کرده است.

آن ها از دورانی می گویند که در کوره های آتش مشغول ذوب فلزات بودند، زمانی که همه افتخار دولت مردان به این چرخه ها بود و هنوز هم هست، اما متاسفانه افرادی که روزی با همه وجودشان در این عرصه خدمت کردند امروز پا به سن گذاشته و به فراموشی سپرده شدند.

با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز صحبت کرده و علت را جویا شدیم آنچه از حرف های آنان مسلم است، در سنوات گذشته دولت برای امور غیر بازنشستگان از این صندوق، پول هایی به امانت گرفته که در شرایط کنونی و قفل چرخه اقتصادی و رکود آن دیگر توان بازپرداخت بدهی خود را ندارد و اگر این بدهی پرداخت شود حجم عمده از مشکلات بازنشستگان رفع می گردد.

عدم تامین منابع مالی برای دولت از سوی مجلس نیز یکی دیگر از مشکلات مطرح شده بود و گویا خود مجلسیان نیز دنبال راه حلی هستند که هنوز نمی‌دانند چیست.

از سال 91 روند پرداخت حقوق بازنشستگان بهم ریخته است

جهانبخش نجفی مدیرعامل کانون بازنشستگان صنایع فولاد در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز اظهار کرد: در حال حاضر حقوق مهرماه بازنشستگان پرداخت شده و از حقوق آبان و آذرماه خبری نیست.


نجفی مشکلات صنایع فولاد را از سال 91 عنوان و خاطرنشان کرد: از سال 91 به بعد گاهی بازنشستگان که عمر خود را در این راه گذاشتند حقوق سه ماهه خود را دریافت نمی کردند و یا برخی مواقع حقوق یک ماه را در سه مرحله دریافت می کردند.

برای پرداخت حقوق 6 ماه آخر سال دستمان خالی است

وی به تصویب لایحه بیش از 2 هزار میلیاردی در سال  96 اشاره و گفت: تنها نیمی از این مبلغ پرداخت شده و 6 ماه اول سال را با یک هزار 200 میلیارد گذرانیدیم اما در 6 ماه آخر سال دست‌مان برای پرداخت‌ها خالی است.

مدیرعامل کانون بازنشستگان صنایع فولاد در چهارمحال و بختیاری ضمن بیان اینکه 3 هزار بازنشسته صنایع فولادچهارمحالی هستند اظهار کرد: صندوق بازنشستگی دارای 805 هزار عضو بوده و 15 استان درگیر این مشکلات هستند و هیچ مسئولی نسبت به این موضوع همت نکرده و بازنشتگان همچنان با مشکلات پرداخت حقوق دست به گریبان  است.

خریداری برای اموال وزارت رفاه وجود ندارد

وی تصریح کرد: دولت برای پرداخت حقوق 6 ماهه دوم سال تاکید به فروش اموال وزارت رفاه کرده این در صورتی است که نه تنها خریداری برای اموال وجود ندارد بلکه ساختمان خود وزارتخانه نیز استیجاری است و نباید دل به این مسائل خوش کرد.

نجفی به گذراندن عمر بازنشستگان در صنایع اشاره و گفت: بازنشستگان پیرمردانی هستند که عمر خود را با خدمت صادقانه در این راه گذاشتند و در حال حاضر با مشکلات متعدد و بیماری های صعب العلاجی درگیر هستند.

وی به طومارهای امضا شده توسط بازنشستگان اشاره و گفت: تاکنون نامه های متعددی به همراه طومار به دولت مجلس ارسال شده و یک طرح پیشنهادی به مجلس ارائه شد اما متاسفانه با اختلاف یک یا دو رای تصویب نشد.

بازنشستگان شرمنده خانواده‌هایشان هستند

مدیرعامل کانون بازنشستگی در چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بازنشستگان همه امیدشان به آرامش بعد از بازنشستگی و سربلندی در برابر خانواده بوده اما در حال حاضر هر کدام با حداقل با پنج فرزند، شرمنده زن و بچه خود شده و از وضعیت خود ناراحت هستند.

صندوق بازنشستگی حیاط خلوتی برای برخی از مسئولین

نجفی به تبدیل شدن صندوق بازنشستگی به حیاط خلوت برای برخی از مسئولین اشاره و گفت: در آن زمان پولی بابت سرانه بازنشستگی از بازنشستگان دریافت می کشد که سه درصد حقوق کلیه افراد شاغل در جامعه است با همه این شرایط بازشستگان برای رفاه حال خود و خانواده در پرداخت این سرانه مشارکت کردند اما امروز شاهد هستیم هر فردی که بیشتر هزینه کرده بیشتر دچار مشکل شده است.
 
خصوصی‌سازی مشکل عمده صندوق های بازنشستگی

وی به خصوصی سازی در سال 91 اشاره و گفت: مشکلات ما از همین زمان آغاز  و بدون اینکه تکلیفی برای ما تعیین کنند و یا معوقات ما را پرداخت کنند زیرمجموعه صنایع رفاه شدیم و مشکلات‌مان بیشتر شد.

نجفی به پیوستن صنایع و معادن ورشکسته به این صندوق اشاره و تاکید کرد: دولت نباید در سال 91 ما را اینگونه رها می کرد، قبل از این دوران اگر صندوق ورودی هم نداشت باز هم همه مطالبات بازنشستگان به طور کامل و جامع پرداخت می شد اما بعد از آن نه‌تنها حقوق ها به موقع پرداخت نشد بلکه سایر مزایا نیز حذف شد و هیچ گونه سرمایه گذاری نیز برای معوقات بازنشستگان در نظر گرفته نشده است.

وی به عدم توان بازنشستگان به سرمایه گذاری اشاره و تاکید کرد: بایستی دولت و مجلس برای مطالبات بازنشستگان سرمایه گذاری می کردند و در واقع سود حاصل به خود بازنشسته بازمی‌گشت که نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه حق و حقوق بازنشستگان نیز به موقع پرداخت نشد.


نجفی به عدم همکاری برخی نمایندگان اشاره و گفت: از زحمات نماینده مردم ازدل، کوهرنگ و فارسان تشکر کرده و از سایر نمایندگان انتظار داریم به صورت جدی وارد شده و مشکل را در همین برهه از زمان که بودجه سال97 بسته می شود حل کنند.

رفع مشکل 6 ماهه دوم سال و تعیین تکلیف بودجه 97در ردیف بودجه عمومی درخواست بازنشستگان صنایع فولاد

وی به خواسته‌های بازنشستگان اشاره و گفت: مجلس و دولت بایستی مشکل 6 ماهه امسال ما را حل کرده و تا زمانی که بودجه سال 97 بسته نشده حقوق بازنشستگان صنایع فولاد را نیز در ردیف بودجه عمومی قرار دهند و به این ترتیب مشکلات مردم را رفع کنند، اگر این محقق نشود سال آینده نیز اوضاع به همین روال و حتی بدتر از این خواهد بود.

مدیرعامل کانون بازنشستگان صنایع فولاد در چهارمحال و بختیاری به تصویب مجلس درخصوص پرداخت طلب این صندوق از دولت اشاره و گفت: دولت 3 هزار و 200 میلیارد به این صندوق بدهکار بوده و طبق قانون باید در سه نوبت کل بدهی خود را به بازنشستگان بپردازد اما چرا این امر محقق نمی شود و مدام می گویند از اموال هزینه کنید اموالی که هیچ کسی خریدار آن نیست.


دولت مردان تنهابه صنایع فولاد افتخار می کنند/ کاسه گدایی در دستان بازنشستگان

یکی از بازنشستگان ذوب آهن در گفت و گو با جهانبین نیوز ضمن ابراز ناراحتی و گلایه از دولت مردان و مجلس گفت: تمام افتخار دولت صنایع فولاد است، اما بازنشستگان این صنایع باید کاسه گدایی به دست بگیرند، این وضعیت برای مئسولین، دولتی ها و مجلس خجالت آور است.

وی به داشتن حداقل پنج فرزند هر بازنشسته اشاره و گفت: یک عمر در این راه کار کردیم؛ حتی در بمباران زمان جنگ ذوب آهن نیز دست از خدمت برنداشتیم اما باید الان با این سن شرمنده زن و فرزند خود شویم.

این بازنشسته ذوب آهن گفت: هرجایی سوار تاکسی یا مترو که می شویم از چهره هایمان نیز می فهمند ما ذوب آهنی هستیم و می گویند مشکلاتتان حل شد چرا باید در این سن انگشت نمای همه شویم.

وی به جراحات خود در زمان بمباران اشاره و گفت: من در آن زمان به دنبال بنیاد شهید و ایثارگران نرفتم تا بتوانم خدمتی به جامعه کرده باشم اما در حال حاضر با وجود اینکه بینایی خود را از دست داده ام حقوقم را هم پرداخت نمی‌کنند.
مشکل صندوق بازنشستگی یک مشکل کلان در کشور است

اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد،بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جهانبین نیوز، با بیان اینکه مشکل بازنشستگان مشکل کلان کشوری است، اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و دست اندازی دولت به منابع مالی صندوق بازنشستگان در سنوات گذشته؛ بازشستگان سراسر کشور دچار مشکلات بسیاری شده که بایستی در سطح ملی و باهمکاری دولت و مجلس به آن پرداخته شود.
 

وی قرار گرفتن منابع مالی مربوط به صندوق های بازنشستگی در ردیف هزینه های دولت را یکی از ضعف های بزرگ عنوان و خاطرنشان کرد: این صندوق در واقع اندوخته ای برای بازنشستگان بوده و باید در مجاری اقتصادی مختلف بکارگیری شده تا از این طریق مطالبات به حق بازنشستگان رفع و از این بحران جلوگیری شود.

دولت در شرایط فعلی امکان بازپرداخت بدهی به صندوق را ندارد

نوریان با بیان اینکه متاسفانه دولت در شرایط فعلی امکان تامین منابع برداشت شده را ندارد تاکید کرد: بر اساس گزارشات ارائه شده به مجلس شورای اسلامی صندوق فولاد به لحاظ نداشتن پشتوانه مالی توانایی لازم برای تامین اعتبارات را ندارد.

وی با بیان اینکه آرای مخالف برخی نمایندگان برای لایحه مشکل بازنشستگان به دلیل عدم تامین منابع مالی برای دولت است؛ گفت: مجلس شورای اسلامی برای هر تکلیفی که برای دولت تعیین می کند باید بار مالی آن را نیز در نظر گرفته و ردیف های مربوط به منابع درآمدی آن را تعیین کند.

مشکل بازنشستگان یک ابرچالش اقتصادی در کشور است

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت خود با این لایحه، تصریح کرد: مشکل بازنشستگان به یک ابر چالش اقتصادی در کشور تبدیل شده که بخشی از آن مرتبط با صنایع فولاد است.

وی نسبت پرداخت کنندگان حقوق بیمه با دریافت کنندگان مزایای صندوق در تامین اجتماعی را نابرابر دانست و افزود: به ازای هر 9 نفر پرداخت کننده بیمه یک نفر تامین مالی می کند که بنابه اعلام تامین اجتماعی این نسبت به 6 در مقابل 5 رسیده است.

نوریان با عنوان اینکه این مشکل با همکاری و هم‌فکری دولت و مجلس باید حل شود گفت: اگر دولت بودجه 96 را به صورت کامل برای صندوق تخصیص نداده اما امیدواریم با توجه به اینکه در 6 ماهه دوم منابع مالیاتی و وصول خزانه افزایش می یابد بتوانیم مشکل این دوره را رفع کنیم.

دولت منابع مالی برداشت  شده را باید بازگرداند

وی تاکید کرد: من معقتد هستم دولت باید منابع مالی که از صندوق برداشت کرده و صرف امور غیر بازنشستگان شده را برگرداند چون با پرداخت این بدهی بخش عظیمی از این مشکلات کاسته خواهد شد.

از حقوق بازنشستگان دفاع می کنم

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان با بیان اینکه از حقوق بازنشستگان دفاع خواهیم نمود؛ اظهار کرد: مردم مقصر این ماجرا نیستند یک عمر کارکرده و بیمه پرداخت کردند تا در بازنشستگی راحت باشند نباید بی تفاوت از کنار آن ها رد شد و امیدواریم بعد از برپایی کمسیون تلفیق بتوانیم بودجه 97 را برای بازنشستگان تامین نموده و مشکلات آنان را بکاهیم.

دولت باید برای حل مشکلات بازنشستگان راه حلی پیدا کند

محمد خالدی سردشتی نماینده مردم شهرستان لردگان در گفت و گو با جهانبین نیوز، با بیان اینکه مبلغ بدهی دولت به صندوق بازنشستگان بسیار بالاست؛ گفت: میانگین سن در کشور ما بالا رفته و آمار بازنشستگان افزایش یافته است و تامین منابع آن ها مشکلاتی به همراه دارد.

خالدی با بیان اینکه برخی از صندوق های مستقل به دلیل عدم محاسبات دقیق در گذشته عملا پولی در صندوق ندارند گفت: دولت نسبت به جامعه ای که نایب آن است متعهد بوده و باید راهی برای حل آن پیدا کند.

واگذاری به بورس و فروش دارایی ها راه حل خروج صندوق ها از وضعیت بحران

وی واگذاری به بورس و یا استفاده از دارایی ها را یکی از راه حل های رفع این مشکل عنوان و بیان کرد: مطالبات بازنشستگان به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی دولت تنها روی کاغذ اجرایی بوده و عملا پرداخت نمی شود.

نباید برای آبادانی جایی، جایی دیگر نابود شود

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید همه را در کنار هم ببینیم، افزود: باید مراقب باشیم راهی را پیش نبریم که جایی آباد شده و در عوض جایی را تخریب کنیم؛ مجلس و دولت به فکر بوده اما راهکار عملی یافت نشده است.

دولت نباید پاسخگو باشد!

وی با بیان اینکه در این مورد دولت نباید پاسخگو باشد، اظهار کرد: این صندوق ها، صندوق های مستقلی بوده و نباید انتظار پاسخگویی از دولت داشت اما بایستی برای حل این بحران دولت نیز کمک کند.

خالدی این موضوع که صندوق بازنشستگان زیرمجموعهوزارت رفاه قرار گرفت را خواست خود صندوق بازنشستگی دانست و گفت: زمانی که این صندوق ها زیر نظر این وزارت خانه قرار گرفتند، معادل تعداد بازنشستگان موجودی در صندوق ها وجود نداشت و وزارت رفاه در حال رسیدگی به این مشکلات است.

وی اوضاع مالی صندوق ها را نامطلوب ارزیابی و تصریح کرد: باید در این شرایط به وزارت رفاه کمک شود تا با این کمک ها خود وزارتخانه با نظارت دقیق کلیه مشکلات را رفع کند.

خالدی خود را یکی از موافقان لایحه ارائه شده به مجلس عنوان و گفت: من به عنوان نماینده بخشی از مردم، مشکلات آنان را می بینیم و بسیاری از مراجعات ما در همین زمینه بوده و باید راهی پیدا کنیم.

کمسیون اجتماعی باید به موضوع رسیدگی کند

خالدی با بیان اینکه این مساله باید مسیر خود را طی کند خاطرنشان شد: این مسائل در صحن علنی مجلس مطرح نمی شود و باید در کمسیون اجتماعی بررسی گردد، به محض کسب وقت اضطراری این موضوع را در صحن بیان خواهم کرد.

عدم تعیین تکلیف صندوق ها در زمان واگذاری مشکل اساسی بازنشستگان

علی کاظمی نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جهانبین نیوز، مشکل اصلی را عدم تعیین تکلیف صندوق در زمان واگذاری به بخش خصوصی عنوان و اظهار کرد: ایرادات اساسی بین صندوق و دولت وجود دارد که هر یک به نوعی حرف خود را می زنند و عدم تعیین تکلیف وضعیت صندوق در زمان واگذاری به مشکلات این صندوق ها می افزاید.

کاظمی با بیان اینکه از ابتدا و با طرح این مساله سعی در رفع مشکل بازشستگان داشتیم، عنوان کرد: بازنشستگان و خانواده آن ها به عنوان قشر زحمتکش جامعه که تمام عمر خود را صرف خدمت کردند چشم امیدشان به حقوق بازنشستگی است نباید کاری کنیم که آن ها شرمنده فرزندان خود شوند.

دولت، باید بدهی خود به صندوق بازنشستگی را پرداخت کند

نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات عدیده ای در صندوق بازنشستگان لشکری و کشوری وجود دارد، تاکید کرد: سال گذشته افزایش حقوقی را برای بازنشستگان در نظر گرفتیم علی رغم ناچیز بودن آن اما بایستی دولت این مساله را پیش ببرد و بدهی خود را پرداخت کند، در کنار آن نیز مجلس باید به تامین منابع درآمدی برای حل این مشکل راهکار ارائه دهد.

وی با بیان اینکه دولت باید بدهی خود را به صندوق بدهد گفت: چندین پارامتر کنار هم باید قرار بگیرد تا مشکلات حل شوند، تلاش خودمان را برای رفع این مشکل خواهیم کرد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ بازنشستگان از نماینده‌های خود انتظار دارند که از آن‌ها حمایت کرده و دولت را ملزم به پرداخت حق و حقو‌شان کنند.

امیدواریم هر چه سریع‌تر مشکلات بازنشستگان رفع شود و بیش از این این انسان‌های شریف و زحمت‌کش شرمنده زن و بچه خود نشوند.

گزارش: فاطمه احمدی بنی

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۲۰:۲۷

1 Jan 2020