۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۳۴۳۱۸
علت باخت‌های پی در پی تیم زاگرس شهرکرد چیست؟

ذبح ورزش حرفه‌ای استان در سایه خواب عمیق مسئولین

بی‌مهری‌ها نسبت به تیم زاگرس شهرکرد که با وجود کمبود امکانات پرتوان و پرقدرت عزم خود را برای صعود از گروه خود جزم کرده تنها گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار ورزش استان ماست که اکنون دچار آفت سیاست‌زدگی شده است و شاید بتوان علت باخت‌های اخیر این تیم را همین کمبودها و نبود امکانات دانست، با این اوصاف و باخت روز گذشته این تیم در مقابل حفاری اهواز کارش برای صعود به لیگ دسته دو سخت شده است.
ذبح ورزش حرفه‌ای استان در سایه خواب عمیق مسئولین
به گزارش جهانبین نیوز؛ یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی در استان‌ها میزان اهمیت آنان به ورزش حرفه‌ای و همچنین شناسایی و حمایت از استعدادهای نهفته ورزش در استان‌ها است.

امروزه ورزش به‌عنوان یک صنعت درآمدزا با سود سالیانه بیش از ۲۵۰ میلیون دلار علاوه‌بر تامین هزینه حیات خود در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها نیز موثر است. در کشورهای توسعه‌یافته ورزش رقیب جدی فعالیت‌های نفتی، صنعتی و علمی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و با ورود صاحبان قدرتمند و پرنفوذ شرکت‌های نفتی و صنابع بزرگ به این بخش، دولت در این کشورها به طور کامل به تصدی‌گری خود در امر ورزش خاتمه داده است.

از سوی دیگر کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی هم مخالف هرگونه دخالت دولت‌ها در امور ورزش کشورها هستند و در صورت دخالت افراد دولتی و سیاسی در ورزش کشورهای متخلف با جرایم سنگینی ازجمله محرومیت از حضور در مسابقات مختلف جهانی و بین‌المللی روبه‌رو خواهند شد و به باشگاه‌هایی که همچنان از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند نیز اجازه فعالیت حرفه‌ای را نمی‌دهند اما از آنجا که اساس ورزش ایران از ابتدا بر جیب دولت بنا شده است و از سوی دیگر دولت‌ها نیز به دلیل بهره‌برداری سیاسی از ورزش، تمایلی به پایان تصدی‌گری خود در این بخش ندارند ورزش ایران همچنان به صورت دولتی اداره می‌شود و بیشتر هزینه‌های آن را نیز دولتمردان پرداخت می‌کنند.

در استان چهارمحال و بختیاری نیز ورزش نه‌تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه به دلایل مختلفی ازجمله وضعیت بد اقتصادی و نبود بخش خصوصی قدرتمند در استان بیش از سایر استان‌ها تحت نفوذ و اختیار مدیران دولتی است اتفاقی که به اذعان کارشناسان عامل اصلی پسرفت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در استان کوچ قهرمانان و نام‌آوران و مدال‌آوران استان به سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها و واگذاری عرصه رقابت به سایر استان‌ها شده است.

در این میان استان چهارمحال و بختیاری با وجود محرومیت‌ها و کمبودهای فراوان سهم بسیاری در موفقیت کشور در مسابقات جهانی داشته است که این مهم نه با حمایت مسئولین امر که به همت و تلاش و هزینه خود ورزشکاران صورت گرفته است. استعدادهای پایه در استان ما سال‌هاست نادیده گرفته شده است و همتی برای به ثمر رساندن این استعدادها نبوده است نه‌تنها هیچ امکاناتی برای ورزش حرفه‌ای بانوان ترتیب داده نشده است که ورزش این قشر از جامعه در استان سال‌هاست مورد بی‌مهری و بی‌توجهی است.

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در فوتبال حرفه‌ای تمامی استان‌ها چه در لیگ برتر و چه در دسته اول صاحب تیم هستند حتی برخی از استان‌ها مانند خوزستان، تبریز، اصفهان و کرمان چندین تیم قدرتمند در لیگ برتر و دسته اول مورد حمایت خود قرار داده‌اند اما شاید استان ما جز استان‌هایی باشد که جوانان آن در تنها تیم حرفه‌ای استان زاگرس شهرکرد و در لیگ دسته سه در حال توپ زدن می‌باشند و استان ما بعد از گذشت سال‌ها هنوز سهمی در لیگ برتر و حتی دسته یک فوتبال کشور ندارد. این موضوع دلایل متعددی دارد که شاید مهم‌ترین دلیل آن خواب غفلت مسئولین ورزش استان در نگاه کلان و بلندمدت به ورزش استان باشد.

فوتبال استان ما با وجود استعدادهایی فوق‌العاده فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی تنها به دلیل نبود امکانات و نبود حمایت صحیح و کافی مسئولین استان مورد ظلم واقع شده است تیم زاگرس که اکنون در لیگ دسته سه در حال برگزاری مسابقات متعدد است از کمبودهای بسیاری مانند حقوق دریافتی بازیکنان و کادر مربیگری، امکانات اولیه همچون زمین ورزش و تجهیزات لازم و عدم توانایی در جذب بازیکنان حرفه‌ای از سایر تیم‌ها به دلیل نبود پشتوانه مالی رنج می‌برد تیمی که اکنون جزئ بهترین‌های لیگ دسته سه و از گزینه‌های صعود به لیگ دسته دو کشور است.

طهمورث حیدری رئیس هئیت فوتبال استان در این باره می‌گوید، استاندار استان از فرزندان همین استان است، آمار اعتیاد در استان بسیار بالاست، چرا اعتبارات لازم برای ورزش اختصاص داده نمی‌شود تا از اعتیاد پیشگیری شود هزینه‌های هنگفتی که برای درمان اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی صرف می‌شود اگر در ورزش هزینه شود مانع از بروز این مسائل می‌شود. اعتباراتی که برای ورزش اختصاص داده می‌شود بجای پرداخت به هیئت‌های فعال مانند هیئت فوتبال به برخی هیئت‌ها با عملکرد ضعیف داده می‌شود متاسفانه این یعنی مسئولین همتی برای اعتلای ورزش استان ندارند.

حیدری با اشاره به بی‌مهری‌های مسئولین درباره تیم زاگرس شهرکرد هم گفت: علی سامره بازیکن خوش اخلاق و حرفه‌ای تیم استقلال و تیم ملی برای سرمربیگری این تیم قبول زحمت کرد بچه‌ها از علی سامره اعتماد بنفس و حرفه‌ای‌گری می‌آموزند و این حضور برای استان ما یک ظرفیت است اما با تمام این خدمات علی سامره، تاکنون هیچ کدام از مسئولین از ایشان تقدیر بعمل نیاوردند.

حیدری اضافه کرد: استان ما نسبت به سایر استان‌ها از لحاظ اقتصادی و صنعتی ضعیف‌تر است این عامل در کنار بی‌توجهی مسئولین باعث ضعف فوتبال استان شده است اما دست استان ما هم در فوتبال خالی نیست نسبت به گذشته شرایط بهتری داریم، همچنین در لیگ دسته دو فوتسال بانوان و همچنین فوتبال ساحلی حرف برای گفتن داریم.

از طرفی علی سامره سرمربی تیم زاگرس درباره چمنی که در آن تمرین می‌کنند گفت: از مسئولین می‌خواهم اگر همتی برای احداث یک ورزشگاه ندارند حداقل چمن ورزشگاه انقلاب را ترمیم و اصلاح کنند، من به برخی مسئولین بیش از ۲۰ چاله در ۱۸ قدم چمن نشان دادم این نیاز به توجه و سرمایه‌گذاری دارد هم‌استانی‌ها باید دلشان برای این استان بسوزد. این استان چیزی متمایز نسبت به سایر استان‌ها دارد و آن آب و هوای فوق‌العاده و ژن قدرت بدنی بالای جوانانش است که متاسفانه از این ظرفیت هیچ‌گاه استفاده نشده است تنها راه چاره اعتیاد و بیکاری پرداختن به ورزش جوانان این استان است.

بی‌مهری‌ها نسبت به تیم زاگرس شهرکرد که با وجود کمبود امکانات پرتوان و پرقدرت عزم خود را برای صعود از گروه خود جزم کرده تنها گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار ورزش استان ماست که اکنون دچار آفت سیاست‌زدگی شده است و شاید بتوان علت باخت‌های اخیر این تیم را همین کمبودها و نبود امکانات دانست، با این اوصاف و باخت روز گذشته این تیم در مقابل حفاری اهواز کارش برای صعود به لیگ دسته دو سخت شده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ علاوه‌بر سیاسی شدن ورزش، ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه و ایجاد بی‌عدالتی در میان رشته‌های ورزشی و بی‌توجهی برخی مدیران استان نسبت به امر ورزش از دیگر تبعات اتکای ورزش استان به بودجه و مدیران دولتی است. به عقیده کارشناسان حوزه ورزش تا هیئت‌های ورزشی استان به استقلال مالی نرسند، بخش خصوصی به‌عنوان حامی مالی به ورزش استان ورود نکند و ورزش استان همچنان به صورت دولتی اداره شود وقوع چنین مشکلاتی محتمل و روند نزول ورزش استان ادامه‌دار خواهد بود.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۴۸:۰۵

13 Jan 2020