۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۲۷۷۳۰

به راستي از چهارشنبه‌سوزي چه مي‌خواهيم؟

تا شروع جشن چهارشنبه سوري فرصتي باقي نمانده است كه مسئولين محترم به فكر جلوگيري از اين جشن خانمان‌سوز باشند وگر نه چنانچه مواد محترقه در اختيار افراد سودجو قرار گرفت هيچ درمان و جلوگيري از آن وجود نخواهد داشت.
به راستي از چهارشنبه‌سوزي چه مي‌خواهيم؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگارسلام لردگان، يکي از جشن‌هاي آتش که در ايران باستان براي پيش درآمد يا پيش‌باز نوروز برگزار مي‌شده و آميزه‌اي از چند آيين گوناگون است، جشن سوري بوده‌است. سوري به يک معني سرخي است و اشاره به سرخي آتشي است که در اين روز مي‌افروخته‌اند.

در تاريخ بخارا آمده‌است: «چون امير سديد منصوربن نوح به ملک نشست، هنوز سال تمام نشده بود که در شب سوري چنان که عادت قديم است آتشي عظيم افروختند.» اين آتش را در شب سوري که هم‌زمان با روزهاي «بهيژک» يا «پنچهي دزديده» بود براي گريزاندن سرما و فراخواني گرما، آن هم بيشتر بر روي بام‌ها مي‌افروختند که هم شگون ( خوش یومن) داشته و هم به باور پيشينيان، تنوره آتش و دود بربام‌ها، فروهر در گذشتگان را به خانه‌هاي خود رهنمون مي‌کرده‌ است.
 
اگرچه پيشينيان اين نوعي جشن را براي ابراز احساسات پاك واقعي مي‌دانسته‌اند اما امروزه با تحولات عظيم علمي متوجه مي‌ شويم كه خرافه‌ای بيش نبوده البته به نظر مي‌رسد اين جشن نوعي توجه به تعاملات اجتماعي را در نظر داشته كه با روشن كردن آتش كدورات‌ها دور ريخته و سوزانده مي‌شود و خوشي اين جشن براي ادامه دوستي مدنظر بوده است نه چيزي که امروزه شاهد آن هستيم.

 متاسفانه برخي از جوانان از درك و ماهيت اين جشن دور مانده و ترقه‌پراني و انفجارهاي ناگهاني، ايجاد رعب و وحشت در درون  شهرها كه موجب آزار می‌شود را نوعي دل‌خوشي مي‌دانند.

براستي آيا لذت بردن از ترسانيدن مردم امر خداپسندانه‌ای است. عيد ما روزي است كه دل مسلماني را شاد كنيم نه اينكه دل مسلماني را بلرزانيم.

يكي از طراحان اين برنامه‌ريزي فروشندگان و توزيع‌گران اين اجناس مي‌باشند كه بايد با قوانين سخت با آنان برخورد شود تا توزيع اين‌گونه مواد به دست فراموش سپرده شود. البته رسانه ملي تاكنون در اين خصوص برنامه‌هاي خوب و مهمي را هرساله ارائه مي‌نمايد كه قابل تقدير مي‌باشد.

اگرچه سال‌هاي قبل مكان‌هايي براي اين جشن چهارشنبه‌سوري تعبيه شده است اما همچنان آمار و اخبار نشان مي‌دهد كه در اين مراسم متاسفانه حوادثي دل‌خراش براي خانواده‌هابه جاي گذاشته است.

تا شروع جشن چهارشنبه‌سوري فرصتي باقي نمانده است كه مسئولين محترم برای جلوگيري از اين جشن خانمان‌سوز فكر كنند وگرنه چنانچه مواد محترقه در اختيار افراد سودجو قرار گرفت هيچ درمان و جلوگيري از آن وجود نخواهد داشت.
 
انتهاي پيام1026ج /630 ل
 
مرجع : سایت خبری سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۰۷:۴۲

8 Jan 2020