۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۲۰۷۰۰
نیویورک‌تایمز:

عربستان با هدف پایان حمایت مسکو از دمشق، قیمت نفت را کاهش داد

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه در گزارشی با موضوع کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، به نقل از دیپلمات‌های سعودی و اروپایی تائید کرده است که ریاض تلاش می‌کند از این طریق به روسیه فشار آورد تا به حمایت از سوریه پایان دهد.
عربستان با هدف پایان حمایت مسکو از دمشق، قیمت نفت را کاهش داد
به گزارش جهانبین نیوز، روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه در ادامه تحلیل‌های صورت‌گرفته مبنی بر عمدی بودن کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، نوشت که این اقدام از سوی عربستان سعودی و با هدف فشار بر روسیه برای پایان دادن به حمایت از سوریه، صورت گرفته است.

این روزنامه با اشاره به تلاش عربستان برای استفاده از اهرم نفت برای فشار بر روسیه، نوشته است: «به گفته مقامات آمریکایی و سعودی، عربستان و روسیه طی ماه‌های گذشته گفت‌وگوهای متعددی داشته‌اند، اما این مباحث تاکنون نتیجه چشم‌گیری نداشته است. مشخص نیست که سعودی‌ها در این مذاکرات چقدر به صراحت نفت را با مسئله سوریه پیوند داده‌اند، اما مقامات سعودی به ایالات متحده اعلام کرده‌اند که تصور می‌کنند به دلیل توانشان در بالا و پائین کردن قیمت نفت، در مقابل آقای (ولادیمیر) پوتین رئیس‌جمهور روسیه، اهرم فشار دارند.»

یک دیپلمات سعودی در این رابطه گفته است: «اگر نفت بتواند صلح را به سوریه بازگرداند، فکر نمی‌کنم عربستان از تلاش برای انجام معامله، عقب‌نشینی کند.»

نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه مقامات سعودی در اظهارات عمومی خود عنوان می‌کنند که کاهش قیمت نفت ارتباطی با مسائل سیاسی مد نظر آن‌ها ندارد، اما نوشته است که در عمل ریاض معتقد است که اهرم نفت می‌تواند دستاوردهای دیپلماتیکی نظیر خروج «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از قدرت را نیز به همراه داشته باشد. این روزنامه با این وجود، تصریح کرده است: «با این حال، آقای پوتین، به کرات نشان داده است که او حاضر است دشواری اقتصادی را متحمل شود، اما زیر بار فشارهای خارجی برای تغییر سیاست‌هایش، نرود. تحریم‌هایی که توسط ایالات متحده و کشورهای غربی اعمال شده، نتوانسته مسکو را به پایان مداخله نظامی در اوکراین مجبور کند و آقای پوتین در حمایت از آقای اسد، که از دید مسکو در برابر رشد فزاینده اسلام افراطی، یک سنگر به شمار می‌آید، سرسختانه ایستاده است.»

یک مقام دولت آمریکا هم به نیویورک‌تایمز گفته است در سفری که یک هیئت سعودی در ماه نوامبر به مسکو داشت، مسئله سوریه از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث بوده است. به گفته وی، دو کشور طی ماه‌های گذشته مذاکراتی مداوم در رابطه با سوریه داشته‌اند. هنوز مشخص نیست مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان، چه تأثیری بر روی این مذاکرات محرمانه داشته است.

«انگوس کینگ» سناتور مستقل ایالت «مین» که به تازگی از عربستان بازگشته، در مورد نقش عربستان در بازار نفت، می‌گوید: «آن‌ها تقریبا اهرم را به طور کامل در اختیار دارند. آن‌ها احتمالا فضای تنفس بیشتری در مقایسه با دیگر کشورها داشته باشند. مانند تفاوت فردی که یک میلیون دلار در بانک دارد و کسی که تنها مایحتاج روزانه‌اش را دارد.»

نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه بعید است سیاست روسیه با کاهش قیمت نفت تغییر کند و رئیس‌جمهور سوریه نیز تاکنون نشانه‌ای از احتمال کناره‌گیری بروز نداده، نوشته است: «مقامات آمریکایی و عربی گفته‌اند که حتی اگر روس‌ها هم بخواهند آقای اسد را ترک کنند، رئیس‌جمهور سوریه همچنان پشتیبان بخشنده خود، یعنی ایران را به همراه خواهد داشت.»

این روزنامه حمایت‌های ایران از نظام سوریه را اصلی‌ترین دلیل تداوم حضور رئیس‌جمهور سوریه در قدرت دانسته، اما به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که به نظر می‌رسد اگر روسیه به حمایت‌های نظامی خود از سوریه پایان دهد، ارتش این کشور توان عملکرد مناسب را از دست می‌دهد.

نیویورک‌تایمز در پایان به تلاش کشورهای عربی برای ایجاد تغییر در موضع مسکو پرداخته و نوشته است که نهایتا این رئیس‌جمهور روسیه است که باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/۱۰۲۴ج
مرجع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۱۳:۴۱

30 Dec 2019