۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۳
کد مطلب : ۱۰۹۹۰
عراقچی:

اقدام آمریکا خلاف روح توافقنامه ژنو است/در حال ارزیابی شرایط هستیم

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در واکنش به اقدام دولت آمریکا مبنی بر افزودن اسامی افراد و شرکت های جدیدی به فهرست تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، از این اقدام بشدت انتقاد کرد و گفت: این اقدام خلاف روح توافقنامه ژنو است.
اقدام آمریکا خلاف روح توافقنامه ژنو است/در حال ارزیابی شرایط هستیم
به گزارش جهان بین، معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به اعمال این تحریم ها، تهران چه تصمیمی خواهد گرفت؟ افزود: در حال ارزیابی شرایط موجود و اتخاذ عکس العمل مناسب هستیم.

وزارت دارایی آمریکا روز گذشته اسامی ۱۹ فرد و شرکت های ایرانی و خارجی را به فهرست تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران افزود.

بر اساس بیانیه روز پنجشنبه وزارت دارایی آمریکا، شرکت های عیوض تکنیک، مارو صنعت، نگین پرتو خاور، صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوایی ایران تحریم شده اند.

شرکت مید اویل آسیا، شرکت سنگا تانکر که در سنگاپور به ثبت رسیده اند و شرکت فرلاند نیز که گفته می شود در انتقال تانکر به تانکر نفت ایران فعالیت داشته است، تحریم شده اند.

این تحریم ها در حالی است که بر اساس توافق نامه ژنو که سوم آذر ماه جاری میان ایران و ۱+۵ صورت گرفت، ایران متعهد شد بخشی از فعالیت های هسته ای خود را با حفظ ماهیت آنها، کند یا متوقف سازد و ۱+۵ نیز نه تنها در ۶ ماه آینده تحریمی علیه این کشور اعمال نکند بلکه بخشی از تحریم ها را نیز رفع کند.

*** عراقچی: بازی های دوگانه به نفع فضای مذاکراتی نیست

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه همچنین در گفت و گوی تلفنی با بخش خبر ساعت ۱۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعمال تحریم علیه چند شرکت ایرانی گفت: ما در چند روز گذشته پس از توافق ژنو، به نوعی با یک سردرگمی و عدم تصمیم گیری به ویژه توسط دولت آمریکا مواجه بودیم بطوری که از یک سو در کنگره تلاش می کردند جلوی تحریم های جدید را بگیرند و از سوی دیگر با حرکتی که دیشب انجام دادند، خزانه داری آمریکا تعدادی شرکت های جدید را به لیست تحریم ها اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر ما این بازی دوگانه یا سردرگمی که مشاهده می شود اصلا به نفع فضای مذاکراتی که داریم نیست و خلاف روح تفاهم نامه توافق ژنو است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: البته آمریکایی ها مدعی هستند که این اقدام، اجرای تحریم های گذشته است و این شرکت ها را به دلیل این که تحریم های گذشته را نقض کرده اند، به لیست تحریم ها اضافه می کند ولی به نظر ما در شرایط فعلی و در شرایطی که قرار است در یک فضای همکاری حرکت کنیم، چنین اقدامی اصلا سازنده نیست.

وی گفت: ما به شدت انتقاد داریم و این را یک رویکرد غیرسازنده و خلاف حسن نیت می دانیم و در حال حاضر در حال ارزیابی هستیم و ان شاءالله عکس العمل مناسب را هم انتخاب خواهیم کرد.

*** بازگشت تیم مذاکره کننده به دلیل اقدام آمریکایی ها

یک عضو هیات مذاکره کننده هسته ای ایران نیز شب گذشته اعلام کرد که هیات کارشناسی ایران به مذاکرات خود با ۱+۵ در وین اتریش برای انجام مشورت هایی پایان داد.

هیات کارشناسی ایران از روز دوشنبه (۱۸ آذرماه جاری) مذاکرات خود با ۱+۵ را در مورد ساز و کار اجرای توافقنامه ژنو آغاز کرده بود که پنجشنبه شب (شب گذشته) به این مذاکرات پایان داد.

برخی کارشناسان احتمال داده اند بازگشت هیات کارشناسی ایران از وین به دلیل افزودن نام افراد و شرکت های جدید به فهرست تحریم ها علیه ایران است.

در همین حال یک منبع مطلع درباره علت توقف مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ گفت: ایران به مذاکرات کارشناسی خود با ۱+۵ به دلیل افزودن نام افراد و شرکت های جدید به فهرست تحریم ها علیه ایران پایان داده چرا که این اقدام خلاف مسیر توافقات بوده است.

این در حالی است که مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) گفت که مذاکرات کارشناسی در مورد برنامه هسته ای ایران که شب گذشته متوقف شد، به احتمال زیاد به زودی از سر گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، مان افزود: پس از چهار روز مذاکره طولانی و مشروح، با توجه به پیچیدگی مسایل فنی مورد مذاکره، مشخص شد که کار بیشتری باید صورت بگیرد.

وی افزود که پیش بینی می شود کارشناسان پس از مشورت در کشورهای خود، مذاکرات را به زودی از سر می گیرند.

انتهای خبر/






جهانبین,ایران,آمریکا,توقف,مذاکرات,ژنو,تحریم,جدید,اشتون,عراقچی,اوباما,کنگره,سنا,خزانه,وزارت
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۴۳:۰۶

29 Jan 2020