۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۳۰۹۷۰

هنر دست قالي بافان اردلی اين روزها خاک مي خورد

يکي از مهم ترين صنايع دستي مرسوم در شهرستان اردل قالي بافي و گليم بافي است که به دلیل عدم حمايت از توليدات داخلي این صنعت دچار مشکل شده است.
هنر دست قالي بافان اردلی اين روزها خاک مي خورد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، قالي بافي، هنري که از ديرباز با نام ايران و ايراني پيوند خورده است. دستان هنرمند زنان و مردان قالي باف ساليان سال است که نقش پشت نقش مي‌آفريند و حاصل اين تلاش طاقت فرسا، فرشي است که آوازه جهاني دارد.

فرش دستباف ازجمله مهم‌ترين صادرات غيرنفتي ايران است که در عرصه ارزآوري براي کشور و همچنين تامين معاش فعالان اين عرصه حائز اهميت بسيار است. با توجه به شهرت فرش ايراني در جهان، تلاش در مسير گسترش قالي‌بافي و حمايت از قاليبافان گامي موثر در راستاي اشتغالزايي مي‌تواند باشد.

امروز فرش بافي در نقاط مختلف استان چهارمحال بختياري ازجمله شهرستان اردل رونق گرفته است که اين هنر قديمي در راه اشتغال و توسعه اين شهرستان محروم قدم برمي دارد اما اين روزها عدم حمايت از توليدات داخلي صنعت فرش اين شهرستان را دچار مشکل کرد.

در همين خصوص خبرنگار هفت چشمه با بهنام احمدي مديرعامل شرکت تعاوني توليدکنندگان فرش و دستباف شهرستان اردل گفت و گويي ترتيب داده است که در ادامه آمده:

بهنام احمدي مديرعامل شرکت تعاوني توليدکنندگان فرش و دستباف شهرستان اردل در گفت و گو با خبرنگار هفت چشمه گفت: يکي از مهم ترين صنايع دستي مرسوم در شهرستان اردل قالي بافي و گليم بافي است.

احمدي افزود: بافت قالي از زمان هاي گذشته در اين منطقه رايج بوده و بيشتر توسط زنان صورت مي گرفته است.

وي بيان کرد: توليدات در گذشته فقط به صورت بافت خشتي بوده است اما امروزه اکثر قالي ها به صورت گبه مي باشند که همين تغيير يکي از دلايل رکود بازار فرش در اين شهرستان شده است.

مديرعامل شرکت تعاوني توليدکنندگان فرش و دستباف شهرستان اردل مهمترين عامل انبار شدن فرش هاي قالي بافان اين شهرستان را عدم حمايت از توليدات داخلي بيان کرد و تاکید کرد: باتوجه به تاکيدات مقام معظم رهبري درخصوص اقتصاد و نامگذاري امسال با تاکيد بر اين موضوع يقينا بايد بيشتر توجهات متوجه توليد و اشتغال باشد.

وي با بيان اينکه حمايت از توليد داخلي، مهم‌ترين اصل در تحقق اقتصاد مقاومتي است، افزود: يکي از مباحث مهم در راستاي اجرايي کردن بحث اقتصاد مقاومتي، استفاده از توليدات و اجناس داخلي است که همواره مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد، لذا لازم است با برنامه‌ريزي جامع، صحيح و هدفمند و با اتکا به دانش، تخصص و توان داخلي، کاهش واردات و افزايش صادرات؛ بستر و زمينه لازم براي تحقق اهداف و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ايجاد و تقويت شود.

احمدي ادامه داد: براي عملياتي کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي که راه نجات، شکوفايي و بالندگي اقتصادي کشور است، بايد تمامي بخش‌ها اعم از مردم، دولت و بخش خصوصي با الزامات آن آشنا شده و هر کدام به وظايف خود در اين راستا به درستي عمل کنند.

وي با بیان اینکه راه توسعه اقتصادي کشور با تکيه بر توان داخلي هموار مي‌شود ادامه داد: بنابراين تکيه بر توان داخلي و تاکيد بر استفاده از توليدات داخلي علاوه بر رونق اقتصادي موجب بالا رفتن آمار اشتغال و نيروي کار بومي در هر منطقه خواهد شد.

مديرعامل شرکت تعاوني توليدکنندگان فرش و دستباف شهرستان اردل با بيان اينکه زنان و دختران، بافندگان فرش دستباف شهرستان اردل هستند و در مجموع ۶ هزار نفر بافنده فرش دستبافت در اين شهرستان فرش مي بافند تاکيد کرد: بازاريابي و فروش فرش و تابلو فرش دستباف پر اهميت است و به توجه خاص مسئولان اين حوزه نياز دارد و بايد برای رفع اين مشکل اساسي قالي بافان که همان بازاريابي فرش هاي آنهاست تلاش کنند.

گزارش: سجاد صالحي اردلي

انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۳:۳۱

10 Jan 2020