۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۳۴۹۳۰
ماه میهامی خدا

آداب و رسوم مردم بروجن در ماه مبارک رمضان/ از ختم 40 نفره تا پخت آش کشک و بادمجان

ماه مبارک رمضان يکي از مناسبت‌هايي است که مردم شهرستان بروجن براي آن ارج و احترام ويژه اي قائلند و از دير باز تا کنون آن را با آداب و رسوم خاصي برگزار کرده‌اند.
آداب و رسوم مردم بروجن در ماه مبارک رمضان/ از ختم 40 نفره تا پخت آش کشک و بادمجان
به گزارش جهانبین نیوز، آنچه در ادامه مي آيد گفتگوي تفصيلي پايگاه خبري کلار با محمد حسين خرم فرهنگي بازنشسته ۶۳ ساله درباره آداب و رسوم مردم شهرستان بروجن در ماه مبارک رمضان است.

کلار: با تشکر از وقتي که در اختيار ما قرار داديد، لطفا در ابتدا خودتان را معرفي کنيد

محمد حسين خرم ۶۳ ساله فرهنگي بازنشسته اهل بروجن هستم.

کلار: ماه رمضان در بروجن چگونه مي گذشته است؟

خرم: ماه رمضان در بروجن مثل ساير نقاط ايران ماه مبارک مهمي بود، اين شهر هيچ گاه از گروه روحاني منسجم و قوي خالي نبوده است؛ ماه مبارک بوده که مردم خيلي به هم نزديک مي شدند و توجه به مردم بي بضاعت بيشتر مي شده و براي هم هديه مي بردند.
در هر محلي براي افراد تهيدست غذاهايي را تهيه مي کردند و به دست اين افراد مي رساندند به گونه اي نبوده که مردم از حال همه بي خبر باشند.

کلار: چگونه در بروجن سحري خواني مي کردند؟

خرم: بسياري از مفاهيم مثل سحرخواني ديني است، در زمان هاي گذشته گروهي سحرها پيش از اذان با خواندن دعا و اشعار خاصي آمدن سحر را ابلاغ مي کردند در کوچه ها راه مي رفتند، سرود مي خواندند و مردم را براي سحر آماده مي کردند.
با آمدن راديو از همان سحر صاحب راديو در محل صداي بلند آن را باز مي کرد و تقريبا براي همه همين حالت را داشت و همه را از خواب بيدار مي کرد پس از رسيدن بلندگو سحرخواني از مساجد براي مردم پخش مي شد.

کلار: آيا زمان هاي گذشته مساجد بروجن در ماه رمضان روحاني داشتند؟

خرم: مساجد بروجن در ماه مبارک رمضان هميشه با حضور گرم مردم پر مي شد و دعاي مخصوص ماه مبارک رمضان و قرآن به سر در شب هاي احيا برگزار مي شد از حدود ۲۰۰ سال پيش همه مساجد بروجن روحاني داشتند و انجام دهنده دستورات ديني در اين ماه مبارک بودند. بعضي از روحانيون همه از شهرهاي ديگر مثل اصفهان به بروجن مي آمدند اما اين شهر به روحانيون خود وابسته بود.

کلار: غذاهاي مخصوص مردم بروجن در ماه مبارک رمضان؟

خرم: نيمه ماه مبارک رمضان که تولد امام حسن (ع) بود مردم بسيار اهميت مي دادند، اطعام مي کردند و افطاري به فقرا مي دادند ايام پاياني ماه رمضان "کاکولي پزون" و به گفته مردم بروجن "کبچي بيست و هفتم" مي پختند زيرا معتقد بودند در اين روز حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علي(ع) با هم ازدواج کردند و اين ناني بوده که حضرت زهرا (س) مي پخته و حالت تقدس داشت. هر کسي اين نان را مي پخت به عنوان هديه به مردم مي داد. ماه مبارک رمضان در بروجن با ديد قشنگي و از نظر خوراکي با نان کاکلي ختم مي شد.
پخت زولبيا و باميه که زمانهاي گذشته در خانه مي پختند و همچنين کشک و بادمجان غذاي مخصوص ديگر ماه رمضان در شهر بروجن است؛ نوعي آش که در ماه مبارک در تمام سفره هاي غذا به چشم مي خورد.

کلار: از آداب و رسوم خاص مردم بروجن در ماه مبارک رمضان بگوييد؟

خرم: افرادي که وضع مالي خوبي داشتند ختم هاي بزرگي مي گرفتند اصولا به آن ختم"۴۰ نفره" مي گفتند مهم هدفي بود که در اين مراسم داشتند ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر خانه فلان حاجي دعوت مي شدند که نتيجه آن بيشتر اطعام طعام براي افراد فقير بود. اين رسم اکنون به حالت قديم از بين رفته است و مهماني هاي ساده تري مي گيرند به دليل آن که وضعيت مالي مردم نسبت به گذشته خيلي بهتر شده است.

کلار: مردم بروجن چگونه ماه مبارک رمضان را به پايان مي رساندند؟

خرم: مردم بروجن پس از يک ماه اطاعت و بندگي خدا در ماه مبارک رمضان روز عيد فطر بهترين لباس ها را مي پوشيدند و نماز عيد فطر را که مي خواندند با پخش شيرني و خير و برکت ماه مبارک رمضان را به اتمام مي رساندند.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۲۶:۴۰

26 Dec 2019