۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۳۵۱۸۲

احداث موزه مردم شناسي در شهرستان بن؛ یکی از مطالبات مهم مردم

شهرستان بن که قدمت و آثار تاريخي و ميراث فرهنگي آن نه تنها در استان بلکه کل کشور مثال‌ زدني است، موزه باستان‌شناسي ندارد و مردم شهرستان انتظار دارند با بهره‌برداري هرچه سريع‌تر از اين ساختمان، اشياي تاريخي اين شهر به اين موزه بازگردد
احداث موزه مردم شناسي در شهرستان بن؛ یکی از مطالبات مهم مردم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر؛ کشف اشياي عتيقه که هفته گذشته در گزارشي به آن پرداخت شد،((کشف اشيا عتيقه در شهرستان بن   http://yon.ir/daKSR)) رويداد تازه‌اي نيست؛ اما لزوماً همه اين گنج‌ها در پي حفاري‌هاي غيرقانوني به دست نمي‌آيد و بسياري در حين حفاري براي چاه يا ديگر فعاليت‌هاي اينچنيني در زمين شان با گنجينه‌هاي ارزشمندي روبه‌رو مي‌شوند که ارزش بسيار‌ بالايي دارند، ولي به واسطه نوع برخورد نهادهاي متولي با ايشان و اينکه عملاً در خوشبينانه‌ترين حالت رقم بسيار اندکي دست ايشان را مي‌گيرد، ترجيح مي‌دهند، راه جوينده‌هاي غيرقانوني ميراث باستاني را در پيش بگيرند.
 
شهرستان بن  که قدمت و آثار تاريخي و ميراث فرهنگي آن نه تنها در استان بلکه کل کشور مثال‌ زدني است، موزه باستان‌شناسي ندارد و مردم شهرستان بن انتظار دارند با بهره‌برداري هرچه سريع‌تر از اين ساختمان، اشياي تاريخي اين شهر به اين موزه بازگردد.

قدمت و تاريخ هسته اصلي شهر بن مشخص است اما از مهمترين رويدادهاي تاريخي مستند شهر بِن که توسط تاريخ نگاراني همچون لارنس لاکهارت، کروسينسکي و پطروشفسکي ذکر شده است، مي‌توان به مقاومت و تسليم ناپذيري مردم بِن در حوادث مربوط به اشغال ايران توسط افغان‌ها اشاره کرد که برخي آثار آن همچون کتيبه و قلعه محمود افغان و قنات‌هاي ويران شده در اطراف شهر بجاي مانده است.
 
همچنين اسنادي در آرشيوهاي تاريخي ايران مربوط به انتهاي سلسله قاجاريه و ابتداي سلسله پهلوي وجود دارد که گواه مقاومت مردم بن در مقابل تعدي خوانين بختياري و همچنين همکاري آنان با ارتش ايران (در زمان رضاشاه پهلوي) در راستاي سرکوب خوانين مذکور است.

بعد از ظهور نادرشاه افشار، او به همراه مردم، با توپ‌هاي جنگي به پناهگاه‌هاي افغان‌ها شليک کرد که آثار آن بر کوه افغان برجا مانده‌است ازجمله حفره‌اي بزرگ و فروريختن صخره‌ها، که به خوبي مبين برخورد گلوله توپ است. افاغنه چاره را در اين مي‌ديدند که به نقاط مرتفع تر بروند و اقدام به کندن پلکان بلندي نموده‌اند (که امروزه به پلکان تاريخي افغان معروف است) تا از شر گلوله توپ‌ها در امان باشند و در نهايت آنان را وادار به فرار کرد.

در کنار ديدني هاي طبيعي و فرهنگي شهرستان بن مي توان عصاره ايران را در تنوع قوميت هاي آن ديد، اما چه سود که اين شهرستان  با وجود اين ظرفيت فاقد موزه اي براي به نمايش گذاشتن ميراث هزاران ساله است.

شهرستان بن پتانسيل‌هاي زيادي در بخش گردشگري دارد که اگر شرايط به فعليت رسيدن آنها فراهم شود اين شهرستان به جاي شهرستاني گذري به مقصد و هدف گردشگري بسياري از مسافران تبديل مي‌شود که البته براي رسيدن به اين هدف راه طولاني و دشواري درپيش است، چراکه زيرساخت‌هاي گردشگري درشهرستان  زياد  مناسب نيست.

اين شهرستان داراي کشفيات زياد در اشيا قديمي و عتيقه  که تاکنون به دليل بي‌توجهي متوليان محل مشخصي براي اين آثار وجود نداشته و قابل قبول نيست آثاري که جزو تاريخ و هويت اين شهرستان است در شهرها و استان‌هاي ديگر نگهداري شود.

باعنايت به اينکه به تازگي موزه مردم شناسي شهرستان بن با پيگيري‌هاي مستمر همشهريان و عنايت‌هاي خاص مسئولين درحال بازسازي و راه اندازي مي‌باشد و با توجه به نکته که تاکنون مسئولين محترم بدليل نبود موزه اشيا يافت شده قيمتي را که نشان دهنده‌ي قدمت وتاريخ اين مرز و بوم مي‌باشد را به موزه استان و يا استان‌هاي ديگر انتقال داده‌اند و متاسفانه هم اکنون هيچ گونه سندي براي ارائه در دست نداريم.

اين خواسته مردم است که اين بيشينه فرهنگي و ميراثي حفظ شود  و در نهايت و در ميان اين همه کش و قوس، اين مردم هستند که مي خواهند آثار گرانبهاي شهرشان در موزه شهر نگهداري شود.

لذا بازهم از مسئولين تقاضا منديم كه شرايط راه اندازي اين موزه را هر چه سريعتر پيگيري نمايند .
 
انتهاي پيام1026ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۱۸:۰۶

30 Dec 2019