۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۲۸۸۹۲
سلیمانی،استاندار: قول دو هفته ای رییس سازمان، چندین ماه است عملی نشده است

تهدید به قطع همکاری نماینده عالی دولت در چهار محال با سازمان محیط زیست

مشکلات زیست محیطی در استان چهار محال، انچنان روی هم انباشته شده و بر دامنه معضلات افزوده است، که نماینده عالی دولت در استان، تهدید می کند با ادامه این روال، ارتباط خود را با سازمان محیط زیست قطع خواهد کرد.
تهدید  به قطع همکاری نماینده  عالی دولت در چهار محال با سازمان محیط زیست
به گزارش جهانبین نیوز، هنوز سازمان محیط زیست در تب و تاب گرامیداشت های روز محیط زیست به سر می برد که صبر آقای استاندار به سرآمده و از احتمال قطع ارتباط با سازمان مذکور به دلیل بی توجهی به دغدغه ها و مسائل استان خبر سخن می گوید.

مشکلات محیط زیست در  چهارمحال و بختیاری مشکلاتی دیرینه است که کسی بدان توجه ای نداشته و فعالان عرصه خبری نیز مدام به این مساله پرداخته و منتظر اقداماتی جامع از سوی مسئولین هستند.

دیگر نه تنها مردم از این سازمان گلایه داشته بلکه رسانه ها و حتی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز از این وضعیت شکایت دارند و حرف از قطع روابط با سازمان محیط زیست می زنند.

در رسانه های مختلف از مشکلات مختلفی سخن آمده است، از وضعیت روستای شاخص کشوری شیخ شبان تا تفاهم‌نامه غیرقانونی سازمان محیط زیست با وزارت نیرو در ارتباط با تونل گلاب....

 تعطيلي پروژه "انتقال آب سبزه‌کوه به چغاخور" با شعار سال سازگاري ندارد

حجت‌الاسلام رضا سعادت‌فر امام جمعه بروجن در خطبه های نماز جمعه این شهرگفت: پروژه انتقال آب سبزه‌کوه به بروجن از سال ۸۳ مطالعاتش آغاز شده و نزديک به ۱۰۰ ميليارد ريال براي مطالعات اين پروژه هزينه مي‌شود که محصول آن چندين جلد کتاب است.

سعادت‌فر ادامه داد: براي انتقال اين آب در شيوه مطالعاتي ۸ گزينه پيش‌بيني مي‌شود مشکلات زيست محيطي آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد در بين اين ۸ پروژه آن

وي با بیان اینکه پروژه‌اي که کمترين خسارت زيست محيطي و صرفه اقتصادي دارد پروژه احداث تونل از سبزه‌کوه به چغاخور است؛ گفت: تاکنون دو هزار ميليارد ريال هزينه اين پروژه است اما پيشرفت اين پروژه ۵۳۲ متر تونل سنتي و ۱۶۲ متر تونل مکانيزه و در مجموع ۵۱۴ متر از ۱۱ کيلومتر اين پروژه پيشرفت داشته است به جهت اين که اين پروژه از خردادماه سال ۹۳ تا ۱۱ ارديبهشت‌ماه ۹۵ متوقف مي‌شود؛ پروژه‌اي که در طي بازه زماني ۳۰ ماه قرار بود به سرانجام برسد متوقف مي‌شود.

خطيب نماز جمعه بروجن گفت: باتوجه به اهميت اين پروژه براي احياي تالاب چغاخور، تالاب گندمان و ساير نقاط شهرستان چه دليل و بهانه‌اي براي تعطيلي اين پروژه وجود دارد؛ چرا برخي از مسئولين تمام تلاش خود را براي تعطيلي اين پروژه مصروف مي‌کنند.

سعادت‌فر با مطرح کردن چند سوال گفت: اگر اين پروژه اشکال زيست محيطي دارد چرا در طول دوران مطالعاتي اشکال زيست محيطي بيان نشد؟ چرا آن زمان که پروژه به پيمانکار واگذار شد اشکال زيست محيطي مطرح نشد؟ چرا آن زماني که در حدود دو هزار ميليارد ريال از اعتبارات دولتي به اين پروژه تزريق شد به اشکالات زيست محيطي توجه نشد؟ آيا حيات آب شرب مردم اهميت دارد يا صرفا مسائل زيست‌محيطي؟ آيا تعطيلي اين پروژه با سال اقدام و عمل سازگاري دارد.

یکی از شهروندان بروجن نیز در گفت و گو با جهانبین نیوز تاکید کرد: خشکسالی و کمبود منابع آب زیر زیمنی در این شهرستان بیداد می کند و اگر به همین روال پیش برویم این شهرستان خصوصا مرکز شهرستان و حومه اطراف آن آب برایشان جیره بندی می شود.

وی از نامطلوب بودن کیفیت آب  و بالا بودن نیترات آن سخن گفت و تصریح کرد: اکثر مردم این شهرستان از دستگاه های تصفیه آب استفاده می کنند.

درپي بحران کم‌آبي در شهرستان بروجن مردم اين منطقه با راه‌اندازي پويش مردمي "ما تشنه‌ايم" خواستار توجه جدي مسئولان شهرستاني، استاني و کشوري در اين خصوص شدند.

طوماری نیز در این زمینه به امضای مردم بروجن رسیده است که در قسمتی از آن آمده است: مردم شهرستان بروجن و امضاءکنندگان طومار فوق مجدانه درخواست داريم که دستور جدي و قاطع براي انتقال بدون وقفه آب سبزه کوه به چغاخور را صادر و نگراني‌هاي اين مردم را مرافع فرماييد.

"انتقال آب" اين روزها آرامش چهارمحال و بختياري را بر هم زده است.

مردمان چهارمحال و بختياري از ديرباز دستي گشاده داشته‌اند و در حمايت از ديگران از هيچ کمکي اغماض نکرده‌اند اما اين روزها سخن از اجراي طرح‌هاييست که وجود چهارمحال و بختياري را در معرض خطر قرار داده است.

انتقال آب از کوهرنگ به اصفهان طي چندين مرحله که در سال‌هاي اخير شاهد اثرات مخرب زيست‌محيطي اجراي آنها هستيم دليل کافي براي مخالفت با طرح‌هاي انتقال آب است که برخي ساز آن را کوک کرده‌اند و اين روزها بر طبلش مي‌کوبند.

اگرچه آنروزها آب سرزمين‌مان را بي آنکه به فکر آثار پس از آن باشند به شهرها و روستاهاي خودشان آنهم نه براي خوردن که براي امور صنعتي و کشاورزي بردند اما امروز نمي‌توان چشم بر همه چيز بست و شاهد نابودي سرزمين‌مان بود.
 
انتقال آب از بهشت‌آباد به سه استان مرکزي کشور يکي از طرح‌هاي بزرگ است که اگر با اصول مهندسي و کارشناسي و بدون زياده‌خواهي و کوتاه شدن دست مافيا و عناصر قدرت و سياست اجرا شود تحولي شگرف در شهرهاي اين سه استان کويري ايجاد مي‌نمايد و اين اتفاق باعث سرافرازي همه مي‌گردد اما اگر قرار باشد شهرهايي که در حال حاضر خشک و کويري‌اند با آب منتقل شده از استان چهارمحال و بختياري سبز و خرم شوند و شهرها و روستاهاي استان بدل به برهوت شوند بي‌شک اين اقدام کاري ناپسند و ناشايست و غيرقانوني و خلاف اصول انساني است.

اگر قرار است در بهشت‌آباد سد احداث شود و آب پشت سد را بالاتر از مقدار مورد تاييد کارشناسان و آن هم با تونل در عمق ۳۰۰ متري زمين ببريد پس از همين حالا بايد مهياي مرگ چهارمحال و بختياري شد.

انتقال بيش از ميزان استاندارد و آنهم با ابزاري که قرار است آب سفره‌هاي زيرزميني استان‌مان را زهکشي کند و به کوير مرکزي ايران ببرد يعني مرگ رودخانه‌ها، مرگ چشمه‌ها و مرگ چهارمحال و بختياري.

حجت‎الاسلام محمدعلی نکونام در دیدار دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس حفاظت محیط زیست کشور رفع مشکل روستای شیخ شبان و پروژه سد خرسان خواستار شد.

نکونام با تشریح مشکلات روستای نشین شیخ شبان که دارای سه هزار نفر جمعیت است گفت: زمینهای کشاورزی و برخی کوچه ها و خانه های این روستا در محدوده اراضی حفاظت شده قرار گرفته و برای ساکنان این روستا مشکلاتی ایجاد شده است.

امام جمعه شهرکرد رفع مشکلات و اختلاف مردم روستای شیخ شبان شهرستان بن با سازمان حفاظت محیط زیست را از معاون رییس جمهوری و رییس این سازمان خواستارشد.


نماینده ولی فقیه در استان در خصوص پروژه سد خرسان ۳ نیز گفت: احداث سد یک برای کشور علاوه بر ذخیره آب و مسئله انرژی یک سرمایه گذاری است که بایددر جاهای که به محیط زیست ضرر نمی زند، اجرا شود.


وی اظهار کرد: اجرای شدن این سد مدتهاست که معطل مانده و به طور مکرر بین مردم و مسوولان کارگاه درگیری وجود دارد که باید در اجرای این طرحها تعدیل و اعتدال حاکم شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری: اوضاع به همین منوال پیش برود همکاری‌مان را با سازمان محیط زیست قطع می‌کنیم

قاسم سلیمانی دشتکی در شورای برنامه‌ریزی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با همه ارادتی که نسبت به مسائل زیست محیطی دارم ولی از همه موضوعات پیرامون آن به نوعی می‌ترسم.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این استان هم‌دلی و هم‌زبانی خوبی بین دستگاه‌ها دولتی و غیردولتی برقرار است برای مثال می‌توان به اقدامات سپاه پاسداران این استان در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یا تأمین امنیت اشاره کرد که کمک بزرگی برای دولت به حساب می‌آید.

سلیمانی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست گره‌های کوری در مسائل چهارمحال و بختیاری به وجود آورده که یک بام و دو هوا است ادامه داد: قوانین سختگیرانه سازمان محیط زیست در روستاهای شیخ شبان از توابع شهرستان بن، رحیم‌آباد از توابع شهرستان کیار و روستای هلن باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شده که آن‌ها را آزار می‌دهد.

سلیمانی به انعقاد تفاهم‌نامه غیرقانونی سازمان محیط زیست با وزارت نیرو در ارتباط با تونل گلاب اشاره و افزود: این در حالی است که پروژه‌های عمرانی این استان مثل خرسان را به بهانه‌های زیست محیطی متوقف می‌کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در اجرای مفاد تفاهم‌نامه گلاب تنها یک بند که مربوط به منافع جای خاصی است اجرا می‌شود، خاطر‌نشان کرد: اما بقیه بندهای این تفاهم‌نامه اجرا نشده، رها می‌شوند.

وی به موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت خانه‌ها مطابق با قانون ماده دو با برخی طرح‌های عمرانی و مخالفت سازمان محیط زیست در قالب این طرح‌ها اشاره و بیان داشت: این استان به هیچ وجه از عملکرد سازمان محیط زیست راضی نیست و اگر به همین منوال پیش برود همکاری خود را با این سازمان قطع خواهد کرد.

این مسئول گفت: متأسفانه سازمان محیط زیست نه به مسائل امنیتی و نه قانونی دقت می‌کند و نه ماده دو را قبول دارد، در واقع ما مشتاقانه به مسائل زیست محیطی توجه داشتیم ولی با این تفاسیر با سیاست‌های این سازمان مخالف هستم و این رویه باید سریعاً رفع شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: چندین بار کمیته ماده دو درباره پروژه خرسان تشکیل شد ولی سازمان محیط زیست به هر بهانه‌ای از اجرایی شدن آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه بالاترین مقام رسمی سازمان محیط زیست قول حل و فصل موضوع خرسان را ظرف دو هفته داده بود ولی این موضوع چندین ماه است که بی نتیجه مانده تأکید کرد: این استان به شرطی به همکاری خود با این سازمان ادامه می‌دهد که اصول قانونی را رعایت کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به بهانه‌های زیست محیطی باید پروژه‌ای که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته یا پروژه آب‌رسانی که در سال ۸۴ انعقاد قرارداد شده را تعطیل کنیم اضافه کرد: سازمان محیط زیست تا قبل از این کجا بود که تا قبل از هزینه‌کرد این ارقام درشت وارد عمل شده و جلوی آن را بگیرد.

سلیمانی شرط همکاری چهارمحال و بختیاری با سازمان محیط زیست را منوط به حل مسائل و مشکلات پیش آمده این سازمان با این استان دانست و افزود: از این به بعد دستگاه‌های نظارتی این استان اعم از دادگستری، سازمان بازرسی، اطلاعات، سپاه و... در خصوص مسائل استان تعیین تکلیف خواهند کرد و منتظر تصمیمات غیرقانونی این سازمان نخواهیم ماند، چراکه باعث لطمات جبران ناپذیر به صنعت و توسعه استان می‌شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه نباید پروژه‌های عمرانی این استان وقتی همگی موافق اجرای آن‌ها هستند با مخالفت سازمان محیط زیست متوقف شوند گفت: راه اینکه چهارمحال و بختیاری به همکاری خود با این سازمان ادامه دهد انجام کار کارشناسی درزمینهٔ پروژه‌های این استان از سوی این سازمان است.

گزارش از فاطمه احمدی

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۰۳:۴۸

26 Dec 2019