۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۳۱۸۵۲
برج سازی روی خرابه های امید مردم

برای دو قلو ها چاره ای بیندیشید

جدا از مشکلات ترافیکی که پروژه برج های دوقلو برای شهرکرد ایجاد کرده و ایجاد خواهد کرد وضعیت اعتبارات شهرداری ساخت این پروژه را در خطر چالش قرار داده است.
برای دو قلو ها چاره ای بیندیشید
به گزارش جهانبین نیوز؛ از ابتدای طرح پروژه احداث برج های دوقلو شهرکرد به علت جانمایی نامناسب و ایجاد ترافیک در شهر با مخالفت هایی رو برو ولی با وجود این مخالفت ها روند احداث این پروژه آغاز شد.

این درحالی است که اجرای اولین مرحله احداث موجب به وجود آمدن ترافیک شدید در خیابان های اطراف پروژه شده است.

محل ساخت برج‌های دوقلو شهرکرد در میدان بسیج این شهر در نظر گرفته شده و هم اکنون ساخت این پروژه که یکی از پروژه‌های مهم شهرداری معرفی شده، مدت هاست در دست انجام است.

بلوار شریعتی که در ادامه آن میدان بسیج (محل ساخت برج‌های دوقلو) قرار دارد در حال حاضر یکی از پرترددترین و پرترافیک‌ترین خیابان های شهر شهرکرد است و در بعضی ساعات روز نظیر عصر شاهد ترافیک شدید می‌شود و تردد در آن به سختی صورت می پذیرد.

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری، مهمترین کلینیک درمانی، مجتمع پزشکی، مجتمع ورزشی انقلاب و... هم در منطقه احداث و در نزدیکی برج‌های دوقلو قرار دارند و هم اکنون ترافیک شدیدی در خیابان‌های منطقه وجود دارد و تردد درحال حاضر در ساعت‌های شلوغی به سختی امکان‌پذیر است.

همچنین خیابان‌های این منطقه یکی از مهمترین خیابان ها برای ورود به بازار شهرکرد هستند و همیشه تردد خودروهای بسیاری را در این خیابان ها شاهد هستیم و همیشه بسیاری از آمبولانس های بیمارستان آیت‌الله کاشانی در ترافیک این قسمت دچار مشکل می‌شوند.

با وجود مشکلات موجود در این منطقه و تردد زیاد پروژه برج های دوقلو شهرکرد کلید خورد که در همان آغاز نیز به نظر می‌رسید این پروژه با وسعت خود مشکلات بسیاری را در آینده نزدیک در این منطقه ایجاد می کند.

خیابان های اطراف پروژه در بسیاری از اوقات بسته می شوند و خیابان های اطراف نیز برای استقرار کانکس کارگران تنگ شده و تردد در این خیابان ها با مشکل مواجه می شود.

بسته شدن و کم عرض شدن خیابان های اطراف بار ترافیکی خیابان های دیگر شهرکرد که مهمترین خیابان های بازار شهرکرد را تشکیل می دهد افزایش داده و موجب نارضایتی بسیاری از مردم شده بود.

اگرچه ترافیک به علت کامل نبودن کمربندی ها و گنجایش کم خیابان ها به یک معضل جدی در شهرکرد تبدیل شده است اما پروژه برج های دوقلو در ابتدای امر ترافیک را تشدید کرده و بسیاری معتقد هستند که در آینده این پروژه مشکلات بسیاری را در شهرکرد ایجاد می کند.


جدا از مشکلات ترافیکی که پروژه برج های دوقلو برای شهرکرد ایجاد کرده و ایجاد خواهد کرد وضعیت اعتبارات شهرداری ساخت این پروژه را در خطر چالش قرار داده است.

هم اکنون ۱۵۷ میلیارد تومان برای این پروژه قرارداد منعقد شده است که ۴۰ میلیارد تومان آن از فروش اوراق مشارکت به مردم تامین شده است.

در این حال شهرداری شهرکرد باید حدود ۱۱۷ میلیارد تومان دیگر برای پروژه از جیب خود و منابع خود بدهد.

ساخت این پروژه اعتبارات بسیاری می خواهد و اینکه شهرداری بتواند این اعتبارات را به موقع به پیمانکار بدهد نکته ای قابل تامل است که می تواند شهرداری شهرکرد را در مسیر چالش جدی اقتصادی قرار دهد و این امر می تواند خطری برای نامطلوب شدن ارائه بسیاری از خدمات جاری و معمولی شهرداری به مردم در آینده نزدیک باشد، حال آنکه اکنون ادامه اجرای پروژه در هاله ای از ابهام است و خبری از ساخت و ساز و فعالیت پیمانکاران این طرح نیست و عملا کسی نسبت به سرانجام پرابهام این پروژه ها پاسخگو نیست گفتنی است این طرح صدای بسیاری از اعضای شورای شهر را درآورده و آنان را به اظهار نظرات متعدد و مختلفی واداشته است.



برج های دوقلو تهدید یا فرصت برای شهر و شهرداری شهرکرد؟


بیاتی عضو کمیسیون عمران شورای شهر به عنوان یکی از مخالفین جدی این پروژه در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سوءمدیریت و یا عدم مدیریت علمی، آثار زیانبار جدی را برای شهر و شهروندان به بار خواهد آورد، ازجمله اینگونه اقدامات می توان در شهر شهرکرد به ساختمان های موصوف به برج های دوقلو اشاره کرد که به دلایل مالی و فنی خارج از توان شهرداری بوده و به لحاظ وظایف ذاتی شهرداری هم الزامی به اجرای آنان نیست و از طرفی هدایت و تمرکز فعالیت های جاری و روزمره اقتصادی مازاد به محیطی که اکنون دچار مشکل ترافیک و... می باشد امری اشتباه است.

وی ادامه داد: می توانست اولا این امر توسط بخش خصوصی و ثانیا هم راستا با توسعه موزون شهری و ثالثا شکوفایی پروژه ها در محلات جدید شهری انجام شوند.

بیاتی یادآور شد: این پروژه ها حالا بجای فرصت برای شهرداری و شهر بزرگترین تهدید هستند و بخش عمده انرژی شهرداری بجای صرف در امور جاری شهرداری که اموری ذاتی هستند در این خصوص صرف می شود.


آیا باید سمبل و نماد شهر و استان ما، یک ساختمان با معماری غربی و شیشه ای باشد؟

حمید فتح اللهی یکی دیگر از اعضای شورای شهر در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: متاسفانه به دلایل متعدد این پروژه براساس، برنامه زمان بندی شده طرح، حرکت نکرد و برج هایی که قرار بود در طی یک مدت چهار سال به بهره برداری برسند با سه سال تاخیر در برنامه و در مرحله گودبرداری تحویل شورای چهارم شد.

وی اضافه کرد: این پروژه متاسفانه در فرآیند شکل گیری و بخصوص در طی سال های ۸۹ تا ۹۲ یک تورم لجام گسیخته را نیز تجربه کرده و اکنون برای تکمیل به اعتباری بالغ بر سه برابر اعتبار اولیه نیاز دارد.

فتح اللهی خاطرنشان کرد: هدر دادن سرمایه مردم، تضاد با نیاز واقعی شهر به فضای تجاری، تمرکز و ترافیک در اطراف بیمارستان و مرکز شهر، تضاد با اصل ۴۴ قانون اساسی، ناهمگونی زیاد آن با بافت شهر، وجود عرصه های دیگر خدمت رسانی در شهر مثل خیابان ها و کوچه های شهر توسط شهرداری و اینکه آیا شهر و استان آنقدر بدون هویت است که باید سمبل و نماد شهر و استان ما یک ساختمان با معماری غربی و شیشه ای باشد را از مهمترین مشکلات برج های دوقلو می توان نامید.

این عضو شورای شهر شهرکرد بیان داشت: از طرفی شهرداری شهرکرد بعد از شکست در پروژه های شکست خورده بازار امامزاده و بازار بزرگ لاله که در آنها خود اقدام به ساخت فضای تجاری نموده و سرمایه هنگفتی از مردم را هدر داده است، بار دیگر خود اقدام به ساخت پروژه ای دیگر این بار با تبلیغات زیاد و با مشارکت مردم با عنوان برج های دوقلو شهرکرد کرده است که پویت در این پروژه هم به شکست سنگینی دست یافته است.

با توجه به جمعیت استان و شهرکرد و نبود اشتغال پایدار در استان جای سوال است که مگر شهر شهرکرد به چه مقدار فضای تجاری نیاز دارد؟ هم اکنون شهرکرد دارای فضاهای تجاری زیادی است که بلااستفاده مانده است، ولی سوال اصلی اینجاست که آیا لازم است شهرداری علیرغم اصل ۴۴ خود دست به کار شود کارهای خدماتی و تجاری و... را خود اجرا کند و دوباره آزمودن ها را بیازماید.

پروژه برج های دوقلو نابودی شهر را به همراه دارد

مهندس مشرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز پیرامون پروژه برج های دوقلو به اشکالات جدی اشاره و اظهار داشت: با بررسی استان های دیگر خواهیم دید که پروژه های مشابه پروژه برج های دوقلو که در خارج از شهر ساخته می شود و باعث جذب مردم می شوند کاهش بار ترافیکی شهر را درپی دارند.

وی افزود: این پروژه با وجود اینکه تکمیل نشده است متاسفانه برای مردم مشکلاتی را به همراه داشته و می توان گفت در این پروژه مسائل اقتصادی، ترافیکی و... دیده نشده است و این پروژه صرفا برای وجود یک المان در شهر ساخته می شود و نابودی شهر را به همراه دارد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ نکته دیگری که طراحان در نظر نگرفته اند ناهمگونی بسیار زیاد این پروژه با توجه به بافت شهر و کوچکی شهر و دیگرساختمان های شهر است و همانگونه که در پوسترهای تبلیغی این پروژه دیده می شود یک ساختمان بلند ناهمگون شیشه ای در وسط یک شهر کوچک که بقیه ساختمانهای شهر به صورت زاغه نشینانی اطراف آن به نظر می رسند حال سوال مهم این است که چرا باید شهرداری به جای تمرکز بر رفاه و برطرف کردن مشکلات مردم تمام وقت و انرژی و بودجه خود را صرف چنین طرحی با این همه مشکل می کنند؟


اکنون که این پروژه همچون بسیاری از پروژه های شهرداری در کما بسر می برد نیاز است کسانی که این پروژه را با وجود این مشکلات کلید زدند در مقام پاسخگوئی به افکار عمومی برآیند اکنون مجموعه شهرداری شهرکرد و شورای شهر فعلی که مسببین اصلی هدررفت بیت المال و تضعییع حقوق مردم هستند باید به مردم این شهر نسبت به عملکردشان پیرامون این پروژه پاسخگو باشند.

گزارش از احسان قائدی

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۳۹:۱۳

3 Jan 2020