۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۳۴۳۷۲

موتورسيکلت سواري نوجوانان صحيح يا غلط؟

علاقمندي نوجوانان و جوانان خصوصا پسران به رانندگي وسايل نقليه يکي از موضوعاتي است که خانواده‌ها کم و بيش با آن روبرو مي‌شوند. در اين گزارش برآنيم تا اين واقعيت را موشکافي و بررسي کنيم.
موتورسيکلت سواري نوجوانان صحيح يا غلط؟
به گزارش جهانبین نیوز به  نقل از کيار بيدار کافيست دقايقي از خانه راهي کوچه‌ها و خيابان‌هاي شهرها و روستاهاي‌مان شويم تا با يک واقعيت بسيار دردناک روبه‌رو و مواجه شويم، واقعيتي که همه به وجود آن واقفند اما با اينکه به سادگي مي‌توان از آن جلوگيري کرد اما گويا خواست و عزمي وجود ندارد.

شايد براي شما هم پيش آمده باشد که جوانان و نوجوانان که هنوز به سن قانوني رانندگي نرسيده‌اند سوار بر موتورسيکلت با سرعتي سرسام‌آور در خيابان‌ها و کوچه در حال مانور دادن هستند بدون آنکه کوچک‌ترين اطلاعاتي از قوانين رانندگي، قوانين حقوقي و جزايي داشته باشند.

موتور سواري نوجوانان و جوانان پديده و واقعيتي است که اين روزها بسياري از خانواده‌ها با آن سر و کار دارند و با اينکه مي‌دانند بسيار محتمل است که براي فرزندشان يا ديگران با اين کار اتفاقي ناگوار بوجود آيد اما از آن جلوگيري نمي‌کنند و همچنان شاهد جولان موتورسيکلت‌سواراني هستيم که صلاحيت رانندگي در کوچه، خيابان يا بزرگراه‌ها را ندارند.

در اين گزارش که در چند شماره تهيه و منتشر مي شود برآنيم تا آثار منفي ناشي از موتورسواري نوجوانان و جوانان فاقد صلاحيت رانندگي در شهرها و روستاها را بيشتر براي خانواده‌ها روشن سازيم تا شايد در آينده کمتر شاهد بروز اتفاقات ناگوار و ايجاد مشکلات حداقل در اين زمينه باشيم.

بي‌شک همه نوجوانان و جوانان پسر با گذر از زمان کودکي و رسيدن به سن نوجواني و جواني بر اساس نياز، غريزه، طبيعت و توان و قواي جسماني به راه‌ها و کارهاي مختلفي علاقه مند مي‌شوند. ورزش، درس، کار، هنر و... ازجمله موضوعاتي هستند که باعث جذب نوجوانان و جوانان به سمت خود مي‌شوند و در اين بين يکي از جذاب‌ترين کارهايي که اغلب پسران را مجذوب خود مي‌کند حرفه (ورزش) رانندگي است.

رانندگي چه با خودرو و چه با موتور سيکلت و حتي دوچرخه يکي از جذاب‌ترين کارهايي است که کمتر نوجوان يا جواني بدان‌ها علاقمند نمي شود و اغلب آنها در اولين فرصت سعي مي‌کنند آن را تجربه کنند.

هيچکس نمي‌تواند منکر لذت و هيجان رانندگي شود و همين مساله است که جوانان و نوجوانان را هم به خود جدب مي‌کند و به قول معروف آنها را دست به فرمان مي‌کند و متاسفانه بسياري از خانواده‌ها را درگير مسائل ناشي از اين مساله مي‌نمايد.

علاقمندي پسران به رانندگي آنان را مترصد مي‌کند تا علاقه‌شان و حتي آرزوي‌شان را جامه عمل بپوشانند و اين مساله در اولين فرصتي که بدانها دست دهد بدون در نظر گرفتن ديگر جوانب اعم از قانون، توان جسمي، استاندارد بودن يا نبودن وسيله نقليه، لزوم رعايت اصول ايمني بروز مي‌کند.

اين روزها شاهد تردد خيلي موتورسيکلت سواران و حتي اتومبيل‌سواراني هستيم که راکبان آنها از سن بسيار پاييني برخوردار هستند و با رفتارها خاص خود که در ادامه بدان‌ها اشاره مي‌کنيم خيابان‌هاي شهرها و روستاها را به تصرف خود درآورده‌اند.

۱- عدم داشتن هرگونه مدرک مبني بر صلاحيت رانندگي

يکي از مهمترين ملزومات رانندگي داشتن مدارکي دال بر توانايي و مهارت در رانندگي از مراجع ذي‌صلاح است که اين مهم در کشور ما بر عهده اداره راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي است که پس از آموزش‌هاي لازم که هر فرد در آموزشگاه‌هاي مجاز طي مي‌کند در آزمون علمي و عملي اخذ گواهينامه رانندگي شرکت مي‌نمايد و در صورت قبول شدن در آزمون مي‌تواند به رانندگي طبق آنچه در گواهينامه به وي اجازه داده شده است بپردازد اما متاسفانه اکثر نوجوانان و حتي جوانان بدون در نظر گرفتن اين مورد اقدام به رانندگي مي‌کنند.

۲- عدم برخورداري وسايط نقليه مخصوصا موتورسيکلت‌ها از بيمه شخص ثالث

بيمه شخص ثالث به‌عنوان يکي از مهمترين مدارک مورد نياز حين رانندگي است که اگر در اثناء رانندگي با آن وسيله نقليه اتفاقي افتاد راننده خودرو يا افراد آسيب ديده بتوانند از چتر حمايتي بيمه برخوردار شوند و ضرر و زيان مالي حادثه‌ديدگان به حداقل برسد اما افسوس که بسياري از نوجوانان و جوانان و حتي رانندگان کهنه کار به اين مورد بي‌اعتنا هستند.


انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۴۴:۱۷

31 Dec 2019