۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۳۵۷۸۶

برخلاف ادعای مدیران، مردم چهارمحال و بختیاری هنوز تشنه‌اند

در برخی از مناطق استان کمبود آب فاجعه آفریده است بیش از ۲۶۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و در ایام تابستان شاهد بحران آبی در پنج شهر سامان، بروجن، فرادنبه، سفیددشت و کاج بودیم، شاید بتوان با قاطعیت پروژه انتقال آب بن-بروجن را مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مطالبه امروز مردم چهارمحال و بختیاری از دولت دانست.
برخلاف ادعای مدیران، مردم چهارمحال و بختیاری هنوز تشنه‌اند
به گزارش جهانبین نیوز؛ استان چهارمحال و بختیاری، سرچشمه بسیاری از آب‌های روان کشور و مولد دو رود مهم جنوب غرب، یعنی زاینده‌رود و کارون است.

سرچشمه‌های اصلی کارون، از مناطق صعب‌العبور و دوردست شهرستان کوهرنگ درچهارمحال و بختیاری، به سمت آب‌های آمده از لرستان سرازیر شده، پس از پیوستن به آن‌ها وارد دشت‌های خوزستان می‌شوند.

سرچشمه‌های اصلی زاینده‌رود نیز، در شهرستان کوهرنگ به هم پیوسته و با عبور از شهرستان‌های بن و سامان، پس از توقفی در پشت سد زاینده‌رود، وارد استان اصفهان می‌شوند. با وجود این همه آب روان در استان، به دلایلی ازجمله؛ دور بودن رودهای اصلی از مراکز پرجمعیت‌تر شهری، عدم تخصیص بودجه‌های لازم، سوءمدیریت مدیران استان که اغلب هم غیربومی بوده‌اند، بی‌توجهی مدیران به هشدارهای دهه ۶۰ مبنی‌بر لزوم استفاده از آب‌های سطحی و صدالبته، اعمال نفوذ برخی متنفذان مناطق دیگر، از این همه آب با کیفیت سطحی در استان ما، مقدار ناچیزی به شرب، و مقدار کمتری به زراعت مردم خود استان می‌رسد.

در برخی از مناطق استان کمبود آب فاجعه آفریده است بیش از ۲۶۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و در ایام تابستان شاهد بحران آبی در پنج شهر سامان، بروجن، فرادنبه، سفیددشت و کاج بودیم، شاید بتوان با قاطعیت پروژه انتقال آب بن-بروجن را مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مطالبه امروز مردم چهارمحال و بختیاری از دولت دانست؛ پروژه‌ای که فراز و نشیب‌ها و کارشکنی‌های متعددی را پشت سر گذاشته تا بتواند آب آشامیدنی بیش از ۴۶۰ هزار شهروند استان را تامین کند.

اما امروز تنها شاهد پیشرفت ۲۰ درصدی آن بودیم و این نشان از ضعف مدیریتی منابع آبی استان دارد که اگر این پروژه با اهتمام بیشتری پیگیری می‌شد بخش قابل توجهی از مردم دچار بی‌آبی نبودند.

این در صورتی است که بخش قابل توجهی از مشکلات کشور در حوزه‌های پرچالشی همچون آب، محیط زیست و اقتصاد به دلیل سوءمدیریت، انتصابات غیرفنی و غلبه نگاه سیاسی بر اصول مدیریتی بوده است.

این استان در مسیر پربارش‌ترین استان‌ها در رشته کوه زاگرس قرار گرفته و هم اکنون آب استان‌های همجوار خود را تامین می‌کند که متأسفانه خشکسالی و کم شدن بارش‌ها در چند سال اخیر موجب شده بسیاری از روستاها و شهرهای این استان با کمبود آب مواجه شده و بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی شوند.

برای استفاده از آب شرب سالم جوشیده از چهارمحال و بختیاری، مردم این استان در اولویت قرار داشته و پس از تامین نیازهای استان، باید به به دنبال انتقال آب و حل معضلات آبی سایر استان‌ها بود، اما اکنون شاهد آن هستیم که تشنگی مردم استان فراموش شده و طرح‌های انتقال آب به سایر استان‌ها در اولویت است.

در کنار طرح‌های انتقال، باید به مصرف صحیح نیز اندیشید، اگر چه خود ما و مدیران‌مان در چهارمحال و بختیاری، بسیار کم‌کاری کرده و از آنچه باید باشیم، خیلی عقبیم، با این همه استان ما افتخار دارد که دو برابر میانگین کشور، اقدام به تبدیل آبیاری سنتی به نوین کرده است.

همچنین در سال‌های اخیر، در برخی مناطق (مثل هوره از توابع بن) کاشت محصولات پرمصرفی چون گردو در استان ما، به رغم پرسود بودن آن، ممنوع شده است و نیز، مصرف شهری در استان ما پایین‌تر از متوسط کشوری است.

ما از استان‌های همجوار حوزه آبخیز خود، توقع اقدامات مشابهی داریم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری در نشست خبری خود عنوان کرد امسال پنج شهر سامان، بروجن، فرادنبه، سفیددشت و کاج در تابستان با تنش آبی مواجه بود که با انجام تدابیر لازم منجر به قطعی آب در این مناطق نشد.

در صورتی که بخش قابل توجهی از مناطق ذکر شده هنوز با دچار قطعی آب هستند و مشکل آنان برطرف نشده است، خبرها حاکی از آن است که بخش بسیاری از مناطق فرادنبه و بن با قطعی مکرر آب روبرو هستند بی‌تدبیری برخی مسئولین سبب بروز مشکلات عدیده و جدی برای مردم این مناطق در تامین آب شرب خود شده است که در این مدت عزمی برای تامین آب شرب این منطقه به صورت جدی دیده نشده است.

مردم فرادنبه روز گذشته در اعتراض به قطعی و فشار پایین آب در شهر خود مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند و خواستار رفع مشکلات آب به صورت جدی شدند، اما مسئولان استانداری در را به روی مردم بستند و اجازه ورود به مردم ندادند.

مسئولان در فرادنبه به خواسته ما اهمیت نمی‌دهند

یکی از بزرگان شهر فرادنبه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ما در فرادنبه با مشکل و کمبود آب مواجهیم و با مسئولان استان و سازمان آب فرادنبه بارها در مورد مشکل کمبود آب صحبت کردیم.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد سودجو در سازمان آب فرادنبه به مشکل مردم رسیدگی نمی‌کنند افزود: مسئولان در فرادنبه به خواسته ما اهمیت نمی‌دهند و چندین مرتبه هم به استانداری و فرمانداری مراجعه کردیم اما باز هم هیچ اهمیتی ندادند.

این شهروند معترض فردانبه‌ایی خاطرنشان کرد: ما حتی برای وضو گرفتن هم آب در اختیار نداریم و بسیاری از مناطق مسکونی در فرادنبه آب ندارند و وقتی مراجعه می‌کنیم فقط این جواب را می‌گیریم که درحال پیگیری هستیم اما گفته بی‌عمل باد هواست و مسئولاان تا به حال هرچه گفتند عمل نکردند.

وی اضافه کرد: ما از مسئولین درخواست داریم که به مشکل مردم بی‌نوا رسیدگی کنند، در منطقه مهندس آب و زمین‌شناس حضور یافتند و منطقه را تعیین کردند اما در سازمان فرادنبه متاسفانه با موضوع مخالفت می‌کنند و امروز هم آمدیم که در استانداری مشکلمان را رفع کنیم اما اجازه ورود به ما داده نشد و ما پشت در ماندیم.

تشدید مشکل کم‌آبی در فرادنبه در سال 96

حجت الاسلام علیخانی امام جمعه فردانبه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه عصر دیروز قدرت‌الله بیگلری قول داد مشکل به صورت موقت در سه روز آینده حل شود، اظهار کرد: طبق صحبت های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سه حلقه چاه درحال حفاری است و قول دادند در آینده ای خیلی نزدیک، کارهای این سه حلقه چاه و ایستگاه آب آهکی را انجام و به یاری خدا مشکل حل شود.

امام جمعه فرادنبه از قطعی آب در طول روز خبر داد و گفت: این وضعیت سال گذشته نیز وجود داشت اما در سال جاری مشکل به شدت بالا بوده و در یک ماه اخیر بسیار تشدید شد و برخی محلات که باارتفاع بالاتری هستند قطعی بیشتری دارند و مردم واقعا در وضعیت نامساعدی به سر می برند.

علیحانی با بیان اینکه چاه‌های آب شربی که حفاری شده بازدهی پایینی دارد و موجب ایجاد مشکلات کم‌آبی می‌شود، تصریح کرد: مخازن آب‌های زیرزمینی در حال کم شدن است و نیاز است مسئولین چاره‌ای اساسی بایندیشند.

وی تنهادرخواست مردم را حل مشکلات آب عنوان و تاکید کرد: این اقدامات همه موقتی هستند باید مشکلات اساسی حل شود، خصوصا در بحث انتقال آب بن-بروجن باید زودتر بهره‌برداری برسد تا این مشکلات دائمی حل شوند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ موضوع مشکل آب در چهارمحال و بختیاری بارها مورد بررسی قرار گرفته است که نمونه‌هایی از این موارد در زیر عنوان شده است:

تشنگي در فرادنبه/ شرکت آب و فاضلاب استان: علت کاهش ناگهاني دبي چاه ها و افزایش برداشت کشاورزان است

بحران کم آبی در بخش مرکزی بروجن/رئیس اداره آب: مجتمع های مسکونی به فکر منبع ذخیره آب باشند

آب یا سراب/پشت پرده های انتقال آب بن_بروجن چیست؟

آب، کمیاب/ ناله های تشنگی، داستان تکراری قطعی آب در فرادنبه

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۳۰:۲۳

11 Jan 2020