۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۹۶۷۶

مرتضی احمدی؛ هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت

هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو درگذشت. مرتضی احمدی تاریخچه طولانی در ثبت تاریخچه شهر تهران داشت.
مرتضی احمدی؛ هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت
به گزارش جهانبین نیوز، مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو، دار فانی را وداع گفت.

عباس عظیمی، مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت با اعلام این خبر، از درگذشت او در منزل شخصی‌اش خبر داد. احمدی چند روز پیش به دلیل مشکل حاد ریوی در بیمارستان ایرانمهر بستری شده بود.

احمدی در ۱۳۰۳ در جنوب تهران از خانواده ای با اصـالت تفرشی به دنیا آمد. پدرش خرده فروش بود. برای تـحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت. احـمدی در ۹ مرداد ۱۳۳۴ با یکی از هـمکارانش در راه آهن به نام زهرا جوانشیر ازدواج کرد که در۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۰ بر اثر سرطان درگذشت. احـمدی از این ازدواج یک فرزند دختر به نام آزیتا (متولد ۱۳۳۷) و یک فرزند پسر به نام مازیار (متولد ۱۳۴۰) دارد.

در شانزده سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به هـمراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاه های تهران رتبه هایی به دست آورد. بعدها در تیم فوتبال راه آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه آهن بازیکن و مربی (تا سال ۱۳۲۵) شد.

پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در ۱۳۲۱ با کمک عده ای از دوستانش «تـماشاخانه ماه» را روبه روی باغ فردوس دایر کرد، ولی پس از چند هفته مـجبور به ترک آنـجا شد. در اوایل پاییز ۱۳۲۲ در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پرده خوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر هم شد.

احـمدی در ۱۳۲۳ به رادیو تهران به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامه های کمدی اجرا کند. در دوره های مـختلفی در رادیو کار کرد و از جـمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد و به سبک های مـختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین ۱۳۵۳ نقش اول سریال پربینندهٔ هردمبیل، نوشتهٔ پرویز خطیبی را بازی کرد در نظرخواهی از مردم در سال ۱۳۵۶ به عنوان مـحبوب ترین هنرپیشهٔ رادیو انتخاب شد.مرتضی احـمدی در ۱۳۲۶ گویندهٔ فیلم های خارجی شد و از اعضای اولیهٔ انـجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در ۱۳۴۲) بود.

انتهای خبر ع/ق

مرجع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۷:۴۴

10 Jan 2020