۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۳۱۴۵۶
استاد دانشگاه چمران اهواز:

دانشگاه نهادی اثرگذار برای شناخت و تبیین اقتصاد مقاومتی به جامعه است

استاد دانشگاه چمران اهواز گفت: دانشگاه بايد به وظيفه ذاتي خود عمل کند،يکي از نقش هاي دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتي اين است که در زمينه اقتصاد دانش بنيان پيشتاز باشد.
دانشگاه  نهادی اثرگذار برای شناخت و  تبیین اقتصاد مقاومتی به جامعه است
 به گزارش جهانبین نیوز، دکتر منصور زراءنژاد در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار اساتيد برتر در رابطه با نقش دانشگاه ها در تحقق اقتصاد مقاومتي اظهار کرد: مفهوم اقتصاد مقاومتي، يک الگوي بومي اسلامي و يک رويکرد علمي است که کاملاً براساس نيازهاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران طراحي شده است و سياستي است که هدف آن اصلاح ساختار اقتصاد ايران است.

وي گفت: حمايت از توليدات داخلي، افزايش بهره وري، مبارزه با رانت خواري، شفاف سازي فعاليت هاي اقتصادي از نشانه ها و الزامات اقتصاد مقاومتي است.

زراءنژاد با اشاره به سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي افزود: همه سازمان ها و نهادها دراين رابطه وظايفي دارند، دانشگاه نيز در اين راستا وظايفي را برعهده دارد.

دانشگاه بايد به وظيفه ذاتي خود عمل کند، يکي از نقش هاي دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتي اين است که در زمينه اقتصاد دانش بنيان پيشتاز باشد.

کارشناس اقتصادي تصريح کرد: توليدات دانشگاه ازجمله کتاب، نشريات و مقالات بايد بگونه اي باشد که ناظر برحل مشکلات جامعه باشد، تجاري سازي محصولات توليدي، پياده سازي نظام نوآوري براي ارتقاء جايگاه علمي کشور از ديکر نقش هاي دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتي است.

زراءنژاد افزود: دانشگاه مي تواند در تغيير ساختار اقتصاد کشور تاثير بسزايي بگذارد، هردانشگاه بايد اقدام به تشکيل کميسيون هاي اقتصاد مقاومتي نمايد هم درسطح اساتيد، هم در سطح دانشجويان
بايد شوراسازي کنيم، دستگاه هاي اجرايي بايد براي اجراي اقتصاد مقاومتي راهکار ارائه دهند، از تجارب دانشگاه هاي ديگر استفاده و در خصوص مدل مفهومي و الگوي بومي که مربوط به شرايط منطقه است فعال باشند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار اساتيد برتر در خصوص نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتي و تاثير آن در جامعه گفت: وقتي ما به نقش دانشگاه در تغيير اقتصاد مقاومتي، تحقق اقتصاد مقاومتي و ترويج گفتمان اقتصاد مقاومتي صحبت مي کنيم معني آن اين است که دانشگاه به عنوان يک نهاد اثر گذار مي تواند کمک کند به جامعه تا اقتصاد مقاومتي بيشتر تبيين و شناخته شود.

زراءنژاد یادآور شد: به عنوان گفتمان رايج بين مردم، مسئولين، ارکان مختلف تصميم گير و آحاد جامعه مطرح شود، وقتي بحث مي کنيم که يکي از الزامات اقتصاد مقاومتي اين است که دانشگاه بايد به نوآوري علمي وظايفي که که در سند جامع علمي کشور پيش بيني شده اقدام کند.

وی با بیان اینکه نقشي که دانشگاه در اقتصاد دانش بنياد دارد بر مي گردد به اقتصاد جامعه و اينکه ما بتوانيم از طرح ها، پايان نامه ها استفاده مطلوب کنيم ادامه داد: پس نقش دانشگاه ترويج گفتمان، بسط و گسترش و تئوريزه کردن مفهوم اقتصاد مقاومتي است که اثر آن دقيقا برمي گردد به جامعه و اين عملا نقش دانشگاه در پياده کردن اقتصاد مقاومتي در جامعه است.

وي در رابطه با عملکرد دانشگاه ها از ابتداي سال تاکنون در تحقق اقتصاد مقاومتي گفت: تلاش و زحمت زيادي در دانشگاه ها کشيده شد، در تبيين سياست هاي کلي ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبري استقبال خوبي صورت پذيرفت، آثار خوبي منتشر شد، کميسيون هاي متعددي تشکيل، همايش ها و سمينارهاي زيادي برگزار شده است.

این استاد دانشگاه افزود: در سطح تحصيلات تکميلي نيز پايان نامه ها و رساله هايی تدوين شده و بعضا در حال اجرا ست، اما کافي نيست هنوز راه طولانی در پیش د اریم و اين راه باید  توسط دانشگاه طي شود اما باید بدانیم که اقتصاد مقاومتي فقط بحث و گفتگو و سمينار نيست.

وی خاطرنشان کرد: حرکت دانشگاه در بحث اقتصاد مقاومتی بايد تبديل شود به عمل و این یعنی اگرچه اقدامات دانشگاه لازم است اما کافي نيست و دانشگاه بايد در حل مسائل و مشکلات کشور به صورت فعال حضور داشته باشد و کمک کند.

زراءنژاد تاکید کرد: اگر دانشگاه توانست خودش را با الزامات و سياست هاي اقتصاد مقاومتي همراه کند کمک بسيار خوبي خواهد بود و می توان گفت با گفتمان سازی اقدامات خوبی صورت گرفته ولی گام هاي عملي بيشتري بايد برداشته شود.

وی بیان داشت: البته دانشگاه بخشي از پيکره اقتصاد مقاومتي است و در فاز اول دانشگاه بد عمل نکرده اما دانشگاه ها بايد برنامه ريزي کنند تا به صورت عملي هم در کميسيون ها، کارگروه ها و شوراها حضور فعال و اثرگذاري داشته باشند.

انتهاي پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۰۶:۵۲

1 Feb 2020