۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۱۶۵۴۳
تقابل‌ها و عرصه‌های جدید

تشديد تنش ميان روسيه و غرب به كجا مي‌انجامد؟

با اجرای طرح های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق و مرکز قاره اروپا، روسیه نیز برنامه های نظامی جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است.
تشديد تنش ميان روسيه و غرب به كجا مي‌انجامد؟
به گزارش جهانبین نیوز، با گسترش اختلافات روسیه و غرب و اقدامات تحریک آمیز ناتو و بروز مسائل جدید در عرصه بحران اوکراین، چشم انداز روابط روسیه و غرب بشدت تیره شده است. در این راستا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مقابل پیشروی ناتو به سوی مرزهای این کشور واکنش نشان داد. پوتین در جلسه اضطراری شورای امنیت روسیه در مسکو گفت ائتلاف نظامی غرب ( یعنی ناتو) با گستاخی در حال افزایش نیروهای خود در اروپای شرقی از جمله دریای سیاه و دریای بالتیک است. وی با اشاره به اینکه روسیه اقدام غرب را برای ایجاد یک سیستم جهانی دفاع موشکی و تقویت زرادخانه تسلیحات هدایت‌ شونده‌اش به دقت تحت نظر دارد، افزود پاسخی مناسب و سنجیده به پیشروی ناتو به سوی مرزهای روسیه داده خواهد شد. رئیس جمهوری روسیه اضافه کرد افزایش نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه جنبه دفاعی ندارد بلکه بخشی از نظام تهاجمی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور است.


اقدامات خصمانه ناتو

گفتنی است پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه با برگزاری همه‌پرسی ماه مارس، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) چندین رزمایش در اروپای شرقی برگزار کرده است. از جمله ناتو و آمریکا رزمایش های دریایی با رومانی و بلغارستان و رزمایش هوایی با لهستان برگزار کرده اند. همچنین چندی قبل بزرگترین رزمایش ناتو در استونی با مشارکت ۶۰۰۰ نیروی نظامی برگزارشد. اما به نظر می رسد حساسیت روسیه درباره رزمایش های ناتو در دریای سیاه به مراتب شدیدتر است. پس از تحولات اخیر اوکراین و اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود، ناتو حضور نظامی خود در بخش غربی دریای سیاه را گسترش داده است. در رزمایش یک هفته ای ناتو در دریای سیاه با نام بریز ۲۰۱۴ که از ۱۳تیر در سواحل بلغارستان آغاز شد، تعداد کشتی های ناتو که به طور همزمان در این دریا حضور داشتند به ۹ فروند رسید که در ده سال اخیر بی سابقه است. روسیه بارها اعلام کرده است که هدف اصلی کشورهای غربی در قالب ناتو، گسترش حضور نظامی در مرزهای شرقی اروپا به بهانه بحران اوکراین است.

شواهد تا حد زیادی موید این مطلب است که ناتو به بهانه افزایش تهدیدات از جانب روسیه علیه اعضای شرقی خود، در صدد افزایش حضور نظامی در شرق اروپا است. از جمله در نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو در روزهای ۱۳ و ۱۴ خرداد در بروکسل وزرای شرکت کننده در این نشست از آمادگی خود در برابر تهدید های احتمالی روسیه خبر داده و همچنین توافق کردند که طرح آمادگی عملیاتی خود را که در نشست ناتو در سپتامبر ۲۰۱۳ به تصویب رسیده بود، بهبود دهند. علاوه بر ارتقای نیروی واکنش سریع ناتو و برنامه ریزی برای رزمایش های جدید، این نیروها حضور خود در کشورهای شرق اروپا را نیز مد نظر قرار خواهند داد. در این راستا وزرای دفاع آلمان، دانمارک و لهستان طرح هایی را برای افزایش آمادگی نیروی مشترک رزمی ناتو موسوم به "سپاه چند ملیتی شمال شرقی "مستقر در لهستان اعلام کردند هم چنین اخیرا "آندرس فوگ راسموسن"دبیر کل ناتو بحث افزایش آمادگی های ناتو برای مداخله در هر بحران یا درگیری احتمالی در اروپا بویژه در اروپای شرقی را مطرح کرده است و در آخرین اظهار نظر خود بار دیگر خواهان افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو شد. بهانه اصلی ناتو در این باره عملیات نظامی روسیه در شرق اروپا بویژه مرزهای همجوار با اوکراین است.


روسها و واکنش فوری

این در حالی است که فشارهای فزاینده ناتو بر روسیه و استقرار نیروهای نظامی در مجاورت مرزهای آن با واکنش شدید روسیه مواجه شده است. در آخرین تحول در این زمینه، روسیه برای مقابله با این تهدیدها در روزهای آینده رزمایش هوایی در دریای سیاه برگزار می کند. در این باره حوزه نظامی مرزی روسیه چهارشنبه اول مرداد در اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروهای هوایی روسیه در منطقه دریای سیاه و استان آستراخان (در ساحل شمالی دریای خزر) رزمایش هوایی برگزار می کند.

همچنین ارتش روسیه از قصد این کشور برای تقویت ناوگان نظامی خود در دریای سیاه خبر داد. در این زمینه دریادار الکساندر ویتکو فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه در پیامی تصریح کرد که از چهارشنبه اول مرداد، توسعه توان ناوگان دریای سیاه آغاز شده است. به گفته وی، این توسعه در زمینه توان هوایی ناوها، تجهیزات توپخانه‌ای در ساحل، ناوهای جدید و زیردریایی‌ها خواهد بود. دولت روسیه می خواهد تا سال ۲۰۲۰ برای توسعه ناوگان خود در دریای سیاه، ۸۶ میلیارد روبل (یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون یورو) هزینه کند. مقر ناوگان دریای سیاه روسیه از قرن هجدهم در کریمه قرار دارد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز تاکید کرد کشورش باید در بندر سواستوپل، زیرساخت‌ های نظامی مستقر کند تا توان دفاعی روسیه برای مقابله با تقویت حضور ناتو در اروپای شرقی به ویژه دریای سیاه و بالتیک، افزایش یابد.


مساله سرنگونی هواپیما

پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی در روز پنج شنبه ۲۶ تیر در شرق اوکراین و نزدیک مرز روسیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای دسترسی بازرسان بین المللی به محل سقوط این هواپیما را خواستار شد. همچنین در این قطعنامه که روز دوشنبه ۳۰ تیر به تصویب رسید، اقدام عاملان در سرنگون کردن هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین محکوم شد. پیشنویس این قطعنامه از سوی استرالیا ارائه شد و همه ۱۵ عضو شورای امنیت به آن رای مثبت دادند. پیشتر دولت مالزی از توافق با الکساندر بورودای، رهبر مخالفان در شرق اوکراین درباره یافتن اجساد قربانیان هواپیمای سرنگون شده MH۱۷ و همچنین تحویل گرفتن دو جعبه سیاه این هواپیما از مخالفان خبر داد. هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی با ۲۹۸ سرنشین هنگام عبور از آسمان استان دونتسک در شرق اوکراین، سرنگون شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

به نظر می رسد که مساله سرنگونی هواپیمای مسافر بری مالزی به پیچیدگی های بحران اوکراین بیش از پیش افزوده است. شاید تا قبل از وقوع این حادثه هیچ کس تصور نمی کرد که متغیر دیگری به نام سرنگونی یک هواپیمای مسافر بری و اتهامات متقابل طرفین بحران به یکدیگر در این زمینه باعث تشدید هر چه بحران و گسترش ابعاد آن به یک بحران بین المللی به معنای واقعی کلمه شود. در این راستا غربی ها در کنار دولت اوکراین، مخالفان مسلح در شرق اوکراین بویژه در دونتسک را عامل مستقیم سرنگونی این هواپیمای مسافربری و روسیه را به دلیل تدارک سامانه موشکی ضد هوایی برای مخالفان عامل اصلی بروز این فاجعه می دانند.

در مقابل روسیه با انتشار تصاویر ماهواره ای نشان داده است که در منطقه سرنگونی این هواپیما، سامانه های موشکی ضد هوایی اوکراین مستقر بوده اند و در عین حال در ادعایی جدید یک هواپیمای جنگنده اوکراینی را مقصر سرنگونی هواپیمای مالزیایی قلمداد کرده است. به عقیده روسها تقارن زمانی حرکت این هواپیما با هواپیمای مسافر بری حامل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شباهت ظاهری این دو هواپیما به یکدیگر باعث شده تا ارتش اوکراین، ظاهرا به اشتباه هواپیمای مسافربری مالزیایی را هدف قرار دهد. این در حالی است که فشارها به روسیه از سوی سران غربی بویژه نخست وزیر هلند که شمار زیادی از اتباع آن، مسافران این هواپیما را تشکیل می دادند و نیز در خواست اخیر شورای امنیت سازمان ملل باعث شده تا پوتین موافقت خود را برای متقاعد کردن سران مخالفان اوکراین بمنظور حضور بازرسان فنی در محل حادثه و نیز تخلیه اجساد مسافران اعلام نماید.


پیامدها

به رحال ادعاهای ضد و نقیض در باره عامل این حادثه ناگوار بسیار است و در حال حاضر مشخص کردن اینکه کدام طرف نبرد کنونی در اوکراین، عامل سرنگونی هواپیمای مالزیایی بوده اند امکان پذیر نیست. اما به طور قطع اگر پس از تحقیقات فنی مشخص شود که کدام طرف یعنی دولت اوکراین یا مخالفان مسلح، عامل این حادثه بوده اند، برای آن این مساله بسیار گران تمام خواهد شد. می توان پیش بینی کرد که تعیین مقصر، نه تنها محکومیت بین المللی آن را بدنبال خواهد داشت، بلکه شاید چرخه رویدادها در صحنه اوکراین دگرگون شود.

اگر مخالفان مقصر سرنگونی این هواپیما شناخته شوند، مسلما این بمنزله تضعیف موقعیت داخلی و منطقه ای آنها بوده و بدین ترتیب آنها نه فقط جنایتکار جنگی شناخته خواهند شد، بلکه روسیه نیز به عنوان حامی اصلی مخالفان، شریک این اقدام شناخته می شود و باید عواقب سیاسی و حقوقی آن را تحمل کند. اما اگر ارتش اوکراین در این میان مقصر شناخته شود، باید گفت این مساله موجب تقویت موضع روسیه در قبال بحران اوکراین از یک سو و به احتمال زیاد اعلام جرم علیه اوکراین از سوی روسیه به اتهام تلاش برای از بین بردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از طریق سرنگونی هواپیمای حامل وی خواهد شد.


تشدید فشارها

این در حالی است که با تشدید اختلافات و تنش ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین بویژه پس از سرنگون شدن هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین، شماری از مقامات غربی خواهان تشدید تحریم ها علیه روسیه شده اند. از جمله فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان تشدید تحریم ها علیه روسیه را خواستار شد. اشتاین مایر، گفتگوهای دیپلماتیک برای اعمال فشار بر روسیه در بحران اوکراین را ناکافی دانست. وی اعلام کرد: ما همچنان با مسئله آرام کردن وضعیت موجود از راه های سیاسی و دیپلماتیک موافقیم اما افزودن فشارهای بیشتر به این تلاش ها و تحریم های شدیدتر ضروری است.

این در حالی است که رئیس جمهوری رومانی اتحادیه اروپا را به اتخاذ موضعی ضعیف علیه روسیه و واکنش کند در اعمال تحریم ها علیه این کشور متهم کرد. " ترایان باسسکو " رئیس جمهوری رومانی گفت: ما اکنون با این واقعیت روبرو شده ایم، زیرا علیه مسکو اقدامی انجام ندادیم. در شرق اروپا، درگیری هایی به وجود آمده است که روسیه به آن دامن زده است. اشاره وی در این سخنان به حادثه سرنگونی هواپیمای شرکت هواپیمایی مالزی بود که در شرق اوکراین رخ داد. رئیس جمهوری رومانی افزود: رویکرد نه چندان سرسختانه در اعمال تحریم ها علیه روسیه، اقدامی اشتباه بود. وی گفت: هر چقدر که اجرای این تحریم ها بیشتر به تاخیر بیافتد، بهایی که برای مقابله با اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در بازسازی اتحاد جماهیر شوروی پرداخت می شود بیشتر خواهد بود. گفتنی است که رومانی در سال ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا پیوست، پس از آغاز ناآرامی ها در مناطق شرقی اوکراین، به یکی از سرسخت ترین حامیان تحریم های غرب علیه مسکو تبدیل شده است.

همچنین کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این نهاد به دنبال بنیان های قانونی برای گسترش تحریم ها علیه روسیه است. اشتون گفت: در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل درباره امکان تصویب تحریم های جدید علیه روسیه بر سر بحران اوکراین بحث می شود. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: در این راستا شورای اروپا از ما درخواست کرده است به دنبال ارایه راهکارهای قانونی برای اقدام به منظور گسترش تحریم ها علیه روسیه باشیم. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز تاکید کرده که اروپا باید فشارها بر روسیه را افزایش دهد و هشدار داد که لندن، اتحادیه اروپا را برای اعمال تحریم‌های سخت علیه مسکو ترغیب خواهد کرد. نخست وزیر انگلیس در پارلمان کشورش گفت: روسیه دیگر نمی‌تواند انتظار داشته باشد که به بازارهای اروپا، پایتخت‌های اروپایی، دانش اروپا و کارشناسان فنی دسترسی داشته باشد. نخست‌وزیر دولت ائتلافی انگلیس تاکید کرد که روسیه با لحظه سرنوشت‌سازی در واکنش به تراژدی سقوط هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین رو به روست. نخست وزیر انگلیس همچنین از اتحادیه اروپا خواهد خواست تا روند کنونی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را تسریع کند و در نخستین گام جدی صادرات تجهیزات نظامی و دفاعی به مسکو را ممنوع کند.


سخن پایانی

شواهد حاکی از آن است که با اجرای طرح های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق و مرکز قاره اروپا، روسیه نیز برنامه های نظامی جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است. به نظر می رسد از منظر روس ها که خود را در زمینه نظامی همچنان یک قدرت عمده تلقی می کنند، استفاده از این ابزار ، بهترین راهکار در شرایط کنونی برای مقابله با طرح های ناتو به رهبری آمریکا با هدف گسترش به شرق و مرزهای روسیه باشد.استقرار دهها هزار نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین ، برگزاری رزمایشی دریایی و هوایی در دریای بالتیک در سطحی برابر با رزمایش ناتو در دریای سیاه و تقویت ناوگان دریایی سیاه نیز در همین این چارچوب ارزیابی می شود.از سوی دیگر، دولت آمریکا با اجرای رزمایش های متعدد با کشورهای اروپایی، استقرار سامانه های ضد موشکی در اروپا و افزایش حضور در کشورهای حوزه خارج نزدیک روسیه، در تلاش برای محصور کردن روسیه است. ادامه این روند، شرق اروپا را به عرصه جدید رقابت های نظامی روسیه با ناتو به رهبری آمریکا تبدیل خواهد کرد. در مجموع روابط روسیه با غرب بویژه آمریکا به دلیل بحران اوکراین پرتنش شده است و سران ناتو هم اعلام کرده اند که روسیه را همانند گذشته طرف همکاری این بلوک نظامی نمی دانند.

انتهای پیام/خ ز/
مرجع : جوان آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۳۵:۳۸

30 Dec 2019