۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۹۲۳۳
جاذبه‌هاي شهرستان سامان/

"سامان" نگين گردشگري چهارمحال وبختياري/ لذت تماشاي پل‌هاي تاريخي بر روي رودخانه زاينده‌رود

شهرستان سامان به عنوان نگين چهارمحال و بختياري يکي از مهم‌ترين شهرستان‌هاي گرشگري اين استان به شمار مي‌رود، اين شهرستان داراي پل‌هاي تاريخي بسياري از قبيل پل زمانخان، پل هوره، پل کاهکش، پل چوبي و... است که تاريخي بودن و معماري خاص آنها در کنار رودخانه خروشان زاينده‌رود جاذبه‌هاي گردشگري بسيار ارزشمندي را در منطقه فراهم کرده است.
"سامان" نگين گردشگري چهارمحال وبختياري/ لذت تماشاي پل‌هاي تاريخي بر روي رودخانه زاينده‌رود
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سامان ما، شهرستان سامان به عنوان نگين استان چهارمحال و بختياري يکي از مهمترين شهرستان‌هاي اين استان به‌شمار مي‌رود که به طور متوسط ساليانه بيش از يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر و مسافر از جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي، فرهنگي و گردشگري آن بازديد مي‌کنند.

اين شهرستان داراي پل‌هاي تاريخي بسياري از قبيل پل زمانخان، پل هوره، پل کاهکش، پل چوبي و... است. اين پل‌هاي تاريخي و زيبا بر روي زاينده‌رود خروشان بنا گذاشته شده است و تاريخي بودن و معماري خاص انها در کنار رودخانه خروشان زاينده‌رود جاذبه‌هاي گردشگري بسيار ارزشمندي را در منطقه فراهم کرده است.

پل تاريخي زمانخان

مهم‌ترين اين پل‌هاي تاريخي پل تاريخي "زمانخان" است و يکي از بي‌نظيرترين جاذبه‌هاي ديدني شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختياري به شمار مي‌رود که در فهرست آثار ملي به شماره ۱۷۴۴ ثبت شده است و در فاصله ۲۹ کيلومتري شمال شهرکرد و ۵ کيلومتري شهر سامان واقع شده که قدمت آن به دوره صفويه مي‌رسد.

ساختمان اين پل در دوره صفويه در زمان يکي از روساي طوايف قشقايي به نام زمانخان احداث شده است. اين پل را بروي رودخانه زاينده‌رود بصورت دو دهنه طاق قوسي به طول ۲۲ متر و به عرض پنج متر و به ارتفاع ۱۳ متر در سال ۱۰۲۲ هجري قمري بنا گذاشته شده است.

اين بنا برروي صخره‌هاي سنگي طبيعي با مصالحي از آجر با ملات گچ و خاک در تمام بدنه و طاق‌ها و همچنين سنگ در پايه‌هاي آن ساخته شده است.

ترکيب مناظر رود خروشان زاينده رود، پل زمانخان و طبيعت زيباي منطقه و نيز اقدامات انجام شده براي رفاه گردشگران، اين ناحيه را از مهمترين قطب‌هاي گردشگري استان چهارمحال و بختياري قرار داده است.

دهکده سياحتي زاگرس که داراي واحدهاي اقامتي زيبا و مشرف به زاينده‌رود و پل زمانخان است در مجاورت اين پل بنا شده است.

جاده آسفالته، واحدهاي اقامتي و پذيرايي (هتل گل‌هاي سامان و مجتمع توريستي) پارکينگ، سکوي نشيمن، تجهيزات براي بازي کودکان، فضاي سبز و سرويس بهداشتي و فاصله دو کيلومتري تا پمپ بنزين از امکانات و تسهيلات موجود در اين کانون گردشگري است.

پل کاهکش

پل کاهکش يکي از پل‌هاي گردشگري واقع در روستاي کاهکش شهرستان سامان است و در ۲۵ کيلومتري مرکز استان قرار دارد.

اين روستا در حاشيه رودخانه زاينده‌رود قرار گرفته و جمعيتي حدود هزار نفر در آن ساکن هستند. همسايگان اين روستا روستاهاي شوراب صغير، چم‌نار و چم‌خرم است که داراي باغات گسترده هلو و بادام هستند.

مردم در اين روستا به کار باغداري، کشاورزي و دامداري مشغولند و از مهمترين محصولات آنها مي‌توان به گردو، بادام، هلو، گندم و جو اشاره کرد.

پل تاريخي هوره

پل تاريخي هوره از بناهاي تاريخي عهد صفوي است که ساخت اين پل در خرداد ماه سال ۱۳۳۷ هجري شمسي آغاز و در پاييز سال ۱۳۳۸ به اتمام رسيده است.

اين پل به علت از بين رفتن پل قديمي هوره و صعب العبور بودن رودخانه مخصوصا در زمستان و فصل بارندگي ساخته شده است.

پل هوره توسط مرحوم حاج سيد عطاالله مرتضوي و مرحوم حاج محمد يادگار و کمک‌هاي اهالي روستا احداث شده است.

نام پل به روستايي که در آن قرار دارد منصوب شده است. پل هوره داراي هفت دهانه و هشت ستون است، دهانه مرکزي بزرگتر از ساير دهانه‌ها است.

طاق‌ها نيم‌دايره و به روش رومي سنگ‌چين شده است. پل به طول۸۶.۳۲ ، عرض ۸.۹۹ و ارتفاع ۶.۷۸ متر است. مصالح استفاده شده در پل بوم آورد و تمامي از سنگ با ملات ماسه سيمان است.

سامان داراي 6 بناي با ارزش تاريخي شامل مسجد جامع، حمام قديمي ملا رحيم، حمام بالا ده، مسجد ابوالفضل، مقبره دهقان ساماني، مسجد و حسينيه آل محمد(ص) است که به معرفي دو بناي مذهبي و تاريخي آن مي‌پردازيم.

مسجد جامع سامان متعلق به دوره قاجار است و در سال ۸۶ به شماره ۱۹۶۷۶ در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد که اين مسجد داراي شبستان‌هاي وسيع و ديواره‌هاي مجلل است و مسجد ابوالفضل که متعلق به دوره قاجار است و در سال ۸۷ به شماره ۲۳۸۲۵ در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.

آرامگاه دهقان ساماني ميرزا ابوالفتح ساماني که از شعراي سامان است در سال ۱۳۲۰ هجري قمري وفات کرده است که مقبره زيبايي براي اين شاعر در جنوب شهر بنا شده است.

ديگر جاذبه‌هاي گردشگري شهرستان سامان

از ديگر قابليت‌هاي اين شهرستان در جذب مسافر و گردشگر وجود و ثبت چهار روستاي هدف تاريخي و گردشگري شامل ياسه‌چاه، هوره، چلووان و سوادجان در شهرستان سامان است که اين روستاها با قابليت هايي شامل نوع بافت معماري، ويژگيهاي فرهنگي و اقليمي منحصربه‌فرد، جاذبه‌هاي طبيعي، صنايع دستي و توجه به توسعه صنعت گردشگري در بخش روستايي حايز اهميت که دو روستاي ياسه چاي و سوادجان از لحاظ بافت تاريخي بسيار حايز اهميت است که به معرفي آنها مي‌پردازيم.

روستاي بدون کوچه ياسه چاه پذيراي ميهمانان و گردشگران در طول سال

روستاي هدف تاريخي و گردشگري ياسه‌چاي که در ۶۰ کيلومتري نجف آباد اصفهان و ۵۲ کيلومتري شهرکرد قرار دارد. بافت اين روستا از خشت متعلق به دوره صفويه است. ارتفاع روستاي ياسه چاه از سطح دريا يک هزار و ۹۰۹ متر است و آب و هواي آن در فصل‌هاي بهار و تابستان، ملايم و مطبوع و در زمستان‌ها، نسبتاً سرد است. رودخانه پرآب زاينده‌رود در شرق روستا جريان دارد.

روستاي سوادجان روستاي با دالان‌هاي سرپوشيده

روستاي گردشگري سوادجان از سطح دريا يک هزار و ۹۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن در بهار و تابستان مطبوع و دلپذير و در زمستان، سرد و خشک است.

سوادجان از روستاهاي قديمي استان چهارمحال و بختياري است، که تاريخ شکل‌گيري آن به اوايل دوره صفوي مربوط مي‌شود.

روستاي زيبا و دره‌اي سوادجان در حاشيه زاينده‌رود استقرار يافته و بافت مسکوني متراکمي دارد. خانه‌هاي اين روستا معمولاً ايوان دارند. حياط خانه‌هاي روستا بزرگ، با کاربري‌هاي متعدد است. مصالح استفاده شده در ساخت خانه‌ها عمدتاً چوب، سنگ و گل است. در ساخت خانه‌هاي جديد از مصالح مقاوم آهن، آجر، سيمان و گچ استفاده مي‌شود.

جاذبه‌هاي گردشگري روستاي سوادجان که موقعيت دره‌اي و ساحلي دارد، واجد ارزش‌هاي گردشگري و تفرجگاهي بسياري است، عمده‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي اين روستا در تنوع پوشش گياهي و حيات وحش پيرامون روستا جلوه‌گر شده است.

باغات انبوه ميوه در روستاي سوادجان از جاذبه‌هاي ارزشمند طبيعي به شمار مي‌آيند و به ويژه در فصل بهار بر زيبايي‌هاي روستا مي‌افزايند.

غار آهکي و کوه محلي قيس از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي اين روستاست. فضاي اطراف اين غار آهکي از گل‌ها و گياهان خودرو پوشيده شده است.

همچنين براي رفاه حال مسافرين و گردشگران توسط کميته ستاد خدمات سفر زيرساخت‌هاي لازم از قبيل آماده سازي واحدهاي اقامتي و پديرايي، مساجد و بقاع متبرکه، سرويس‌هاي بهداشتي، شيفت‌بندي کليه صنوف شهرستان، استقرار پايگاه‌هاي راهنماي مسافران و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي از قبيل توزيع بروشور، نقشه و اطلاعات گردشگري و نصب بنر و زيباسازي شهر و روستاها فراهم و آماده استقبال از مهمانان عزيز به اين شهرستان است.

انتهای پیام1026ج /601س

...........................................

گزارش از زهرا مرادي
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۲۳:۱۲

26 Dec 2019