۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۳۲۲۹۳

طرح مناريد در شهرستان سامان اجرا مي شود

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهار محال و بختياري گفت: هدف نهاي پروزه مناريد مقابله با تهديدات و تخريب منابع طبيعي و تعادل بين برداشت آب هاي سطحي و زير زميني و ميزان بارش، انسجام سازماني، ارتقاء توامنمدسازي جوامع محلي، ارتقاء سطح دانش بومي بهره برداران در عرصه هاي طبيعي و وحدت رويه دستگاه ها و... است.
طرح مناريد در شهرستان سامان اجرا مي شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سامان ما، علي محمدي مقدم مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در جلسه شوراي اداري شهرستان سامان با اشاره به اجراي طرح بين المللي «مناريد» در حوزه هاي آبخيزداري چهارمحال و بختياري، گفت: اين طرح در استان در ابتدا در چهار شهرستان انجام شده و در حال حاضر در ۹ شهرستان استان اين طرح در حال اجرا است.

وی در ادامه با اشاره به اينکه طرح مناريد پروژه تقويت و انسجام سازماني در راستاي موقعيت يکپارچه حوزه آبخيز است و اين پروژه يک همکاري بين المللي بين ايران و سازمان ملل متحد است که از سال ۹۰ در کشور اجرا شده است و در استان شروع به اجرا شده است.

محمدي مقدم هدف نهاي پروزه مناريد مقابله با تهديدات و تخريب منابع طبيعي و تعادل بين برداشت آب هاي سطحي و زير زميني و ميزان بارش، انسجام سازماني، ارتقاء توانمندسازي جوامع محلي، ارتقاء سطح دانش بومي بهره برداران در عرصه هاي طبيعي و وحدت رويه دستگاه ها و... است.

وي افزود: دو راه براي رسيدن به اهداف پيش رو اين طرح در پيش گرفته شده که يکي از راه ها برقراري انسجام سازماني که اين راه بيانگر اين است که سازمان هايي دولتي که در حوزه آبخيز فعاليت دارند با يکديگر همکاري کنند.

محمدي مقدم تاکيد کرد: کميته ها در اين مسير براي همکاري بيشتر در سطح استان و سطح شهرستان ها به رياست فرماندار راه اندازي شده است.

وي گفت: گام دوم پروژه مناريد جلب مشارکت هاي مردمي است که در اين طرح يک فعاليت هاي اقتصادي براي مردم پيش بيني شده که جدا از اينکه باعث منافع اقتصادي براي مردم شود موجب حفظ آب و خاک نيز مي شود.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري با بيان اينکه اين پروژه با ايجاد شغل و درآمد براي مردم در راستاي حفظ منابع طبيعي اجرا مي شود، بيان داشت: فقر يکي از عواملي است که تخريب سرزمين را به همراه دارد و با اين طرح به دنبال ايجاد توسعه پايدار در استان و شهرستان هاي استان هستيم.

وي با بيان اينکه در راستاي اشتغالزايي کشت گياهان دارويي، رويکرد در تغيير کاشت گونه هاي با برخورداري از آب کمتر و بهره برداري بيشتر براي مردم استان در جهت افزايش سرانه خانواده در نظر گرفته شده است.

علي محمدي مقدم با بيان اينکه با توجه به اينکه استان چهار محال و بختياري جز استان هاي که با خشکسالي و کم آبي مواجعه است، عنوان کرد: ميزان آب استان ۹ ميليارد و ۳۰۰ ميليون متر مکعب است که با توجه به شرايط استان و پستي و بلندي ها و... 7 ميليارد و ۸۰۰ ميليون متر مکعب از آب استان غيرقابل استفاده است و موجب خروج آب و تغذيه نشدن سفره هاي زيرزميني در استان مي شود.

وي با اشاره بر اينکه با توجه به کمبود آب، کمبود بارش و بيلان منفي سطح آب در استان از ۱۱ دشت، هشت دشت ممنوعه هستند، تصريح کرد: بايد در راستاي بهره وري بهتر و حفظ منابع طبيعي برنامه توسعه اي در جهت حفظ منابع طبيعي و محيط زيست و کسب در آمد براي مردم دستگاه ها برنامه هاي توسعه پايدار داشته باشند.

محمدي مقدم با بيان اينکه بايد از تجربيات استان ها برخوردار براي استان که يک استان در حال توسعه است در جهت توسعه پايدار استفاده کنيم، اذعان داشت: بايد نگاه علمي به توسعه علمي داشته و توسعه گردشگري براي استان و شهرستان سامان در توسعه پايدار بيشتر از طرح هاي ديگر نقش دارد و توسعه گردشگري حفظ عوامل توليد ازجمله آب و خاک را به همراه دارد.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۰۸:۰۲

30 Dec 2019