۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۱۸۵۱۴
خطيب موقت نماز جمعه بن:

عزاداري بدون منبر و روحاني ارزشي ندارد

بصيرت و معرفت پاي منبرها به دست مي آيد و به عزاداري ها روحي تازه مي بخشد.
عزاداري بدون منبر و روحاني ارزشي ندارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  زنگ خبر، حجت الاسلام مختاري خطيب موقت نماز جمعه شهر بن در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته، ضمن دعوت مردم به تقواي الهي به تفسير آيه ۹۰ سوره نحل پرداخت.

مختاري گفت: در اين آيه شريفه به سه معروف و سه منکر پرداخته شده است که معروف اول عدالت، معروف دوم عدل ذکر شده است و امام علي عليه السلام فرمودند:" العدل الانصاف والاحسان التفضل: عدل همان انصاف است و احسان بخششي است که همراه با بخشش بدون منت و آزار است."

وي خاطرنشان کرد: معروف سوم در اين آيه ايتاء ذي القربي است؛ يعني صله ارحام و توجه به آن ها و حقوق خويشان که گاهي مساعدت مالي نيز مشمول صله ارحام مي شود.

مختاري گفت: فحشا، منکرات و بغي سه منکري است که خداوند متعال انسان ها را ازآن نهي مي فرمايد.

وي افزود: بغي يعني طلبي که به تجاوز و تعدي باشد و اگر در جامعه اي فحشا و منکرات روايج يابد شيرازه جامعه از هم مي پاشد.

خطيب موقت نماز جمعه بن در ادمه با اشاره به فرارسيدن ماه محرم گفت: امام حسين (ع) نيز در خطبه اي براي بيان هدف خود اين آيه (آيه ۹۰سوره نحل) اشاره نمودند.

مختاري گفت: غيث باراني است که به موقع مي آيد اما باران غضب به خاطر عدم توجه مردم به فحشا ومنکرات فرو مي آيد و نتيجه آن گرفتاري و عذاب الهي هم براي مومن و هم غير مومن خواهد شد؛ مثل آتشي که در جنگل مي افتد و ترو خشک را باهم مي سوزاند.

خطيب موقت نماز جمعه بن افزود: هرچيزي که عقل آن را حسن بداند مثل احسان ونيکي به ديگران معروف و هرچيزي که عقل آن را قبيح و رشت بداند مانند ظلم وتجاوز و... منکر است.

وي گفت: در آيات الهي و روايات ائمه ابتدا به معروف پرداخته شده چرا که با معرفي معروف منکرات خود به خود مشخص مي شوند و اگر تقوي الهي مي خواهيد داشته باشيد که در اين آيه جمع تقوي به معناي عمل به معروف و دوري از منکرات آمده است،توجه کنيد.

مختاري گفت: به دستور معاويه ۷۰ هزار منبر در طول چند دهه در ابتداي خطبه ها، حضرت علي عليه السلام را لعن کردند تا اينکه در زمان حکومت عمر بن عبدالعزيز، وي فدک را با آل پيغمبر صلي الله عليه وآله برگرداند ولعن را ممنوع و دستور داد آيه" إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ (۹۰نحل) " و يا آيه "ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذين سبقونا بالايمان و لا تجعل في قلوبنا غلا للذين امنوا ربنا انک رئوف الرحيم (سوره حشر)" تلاوت شود.

مختاري گفت: نتيجه جابجايي معروف و منکر در جامعه باعث شد تا واقعه غدير خم به کربلا و شهادت مظلومانه امام حسين عليه السلام و ياران آن حضرت و اسارت اهل بيت عليهم السلام ختم شود.

وي در خطبه دوم با تسليت آغاز ماه محرم نکاتي را در خصوص عزاداري ها بيان کرد.

مختاري اعتقاد مردم شهرستان و شهر بن را اعتقادي ذاتي عنوان کرد و از عموم مردم خصوصا جوانان درخواست کرد با بصيرت وارم محرم شوند؛چرا که اگر مردم سال ۶۱ هجري معرفت و آگاهي داشتند در روز عاشورا رو بروي فرزند رسول خدا(ص) صف آرايي نمي کردندو افزود: عزادار اباعبدلله بايد مبلغ امام حسين عليه السلام باشد.

مختاري گفت: اين غفلت و بي بصيرتي مسلمانان است که آمريکا با تجهيز کردن تروريست ها در سوريه و کوباني، مردم مظلوم را از بين مي برد و وانمود مي کند مسلمانان به جان يکديگر افتاده اند. اگر امروز ما به وظيفه خود عمل کنيم و شور ما با شعور ومعرفت عجين باشد آن موقع است که ما با امام مان همراهي کرده ايم، چه با اباعبدلله در آن زمان و چه با امام غايب مان در اين برهه از زمان، همراهي با امام مکان و زمان نمي شناسد.

وي افزود: هئيت و عزاداري بدون روحاني و منبر ارزشي ندارد و خطاب به هيئتيون گفت:به عزاداري ها نظم بيشتري بدهند و همه با هم همراه شوند.

مختاري با تسليت درگذشت عالم رباني آيت الله مهدوي کني ايشان را از استوانه هاي نظام خواند و همراهي وتبعيت از ولايت را خصيصه بارز آن مرحوم ياد کرد و از مردم خواست تا در مراسم بزرگداشت ايشان در روز شنبه در شهرکرد حضور داشته باشند.

مختاري در ادامه به تصويب لايحه کاپيتولاسيون و موضع گيري قاطعانه و تاريخي امام و روز پنج شنبه شهادت نوجوان بسيجي محمدحسين فهميده و سخن امام درباه ايشان (رهبر ما آن طفل دوازده ساله اي است که با قلب کوچک خود، که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است با نارنجک خود را زير تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد») اشاره کرد.

وي در پايان از مردم خواست تا مسئولان را در اجراي پروژه هاي مهم شهرستان ياري نمايند.

انتهاي پيام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۲۲:۰۷

27 Dec 2019