۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۸۶۰۴

کتاب حافظ و احيا کننده تفکر و انديشه هاي والاي اسلامي و فرهنگي است

کتاب از دير باز حافظ و احيا کننده تفکر و انديشه هاي والاي ايران اسلامي و منبع عظيمي بوده است که طالبان علم و دانش و حقيقت را سيراب کرده است.
کتاب حافظ و احيا کننده تفکر و انديشه هاي والاي اسلامي و فرهنگي است
به گزارش جهانبین‌نیوز در يادداشت بام ايران خبر آمده است:

واژه کتاب در قرآن کريم ۲۳۰ بار به کار رفته است که ۴۹ مرتبه مراد از کتاب قرآن است و در مواردي هم تورات، انجيل، نامه عمل، نوشته و لوح محفوظ و ... منظور است.

موضوع کتاب و کتابت در رشد حيات اجتماعي تاثير بسزايي دارد. روح يک جامعه در پرتو اين مهم باروري مي يابد و به همين دليل ميراث فرهنگي و تمدن اسلامي هميشه مملو از کتابهاي بزرگاني است که افتخار جامعه بشري بوده و همه همت اولياي دين اسلام بر اين بوده است که بندگان را به سوي روشنايي کتاب رهنمون شوند.

چنانچه کلام الهي با توجه به قلم آغاز شد (علم بالقلم) و در جايي ديگر خداوند مي فرمايند" ن والقلم و ما يسطرون" حضرت علي بن ابيطالب مي فرمايند: کسي که با کتابها آرامش يابد هرگز آسايش از او سلب نمي شود.

کتاب از دير باز حافظ و احيا کننده تفکر و انديشه هاي والاي ايران اسلامي و منبع عظيمي بوده است که طالبان علم و دانش و حقيقت را سيراب کرده است.

ارزيابي شرايط و امکانات موجود فرهنگي مبين اين است که امروزه نيز کتاب به عنوان يک وسيله مطمئن و کارآمد در بسترسازي موجود فرهنگي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

به همت وزارت فرهنگ و ارشاد و همکاري نهادهاي فرهنگي نخستين هفته کتاب در روزهاي ۴ تا ۱۰ دي ماه ۱۳۷۲ همزمان با زاد روز اميرالمومنين(ع) با پيام رهبر انقلاب برگزار گرديد. برگزاري اين هفته همه ساله بر اساس آيين نامه اي است که به تصويب شوراي فرهنگ عمومي رسيده است و از هفتم تا سيزدهم آبان ماه به عنوان هفته کتاب نامگذاري گرديده است.

از جمله اهداف برگزاري هفته کتاب عبارتند از:
۱- تقويت بنيه فرهنگي کشور
۲- تشويق و ترغيب مردم به کتاب و کتابخواني و ايجاد عادت به مطالعه در ميان اقشار مختلف مردم به ويژه جوانان و نوجوانان
۳- تقويت روحيه نشاط در ميان نويسندگان، مترجمان، پديدآورندگان و توليدکنندگان کتاب
۴- کمک به حل مشکلات و تنگناهاي توليد و توزيع کتاب
۵- تجهيز و گسترش کتابخانه هاي عمومي، کانونهاي فرهنگي مساجد و مدارس

رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص اهميت کتاب و کتابخواني فرمودند: امروزه کتابخواني و علم آموزي نه تنها يک وظيفه ملي که يک واجب ديني است از همه بيشتر جوانان و نوجوانان بايد احساس وظيفه کنند. اگر چه آنگاه که انس با کتاب رواج يابد، کتابخواني نه يک تکليف که يک کار شيرين و يک نياز تعلل ناپذير و يک وسيله براي آراستن خويش تلقي خواهد شد و نه تنها جوانان که همه نسل ها و قشرها از سر دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد.

لازم است آن روي اين سکه زرين نيز مورد توجه قرار بگيرد. نويسندگان و مترجمان و فراهم آورندگان کتاب، اينان کاري با ارزش و پاداشي بزرگ در کنار مسئوليتي سنگين دارند در جامعه. کتابخوان، پديدآورندگان کتاب و عرضه کننده آن بايد گرامي داشته شود و او نيز بايد کار خود را با عنايت به تاثير و اهميت آن انجام دهد. غذاي فکر و روح بايد سالم و مقوي عرضه شود و آن کس که جز اين عمل کند خطا يا جنايتي بزرگتر از عرضه کننده مواد غذايي ناسالم يا بي مايه مرتکب شده است. (۴ دي ماه ۱۳۷۲)

مجتبي صالحي فر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۲۳:۰۸

12 Jan 2020