۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۶۶۲۴
ادعای دیفنس نیوز:

رقابت پهپادهای ایران و آمریکا در آسمان عراق

دیفنس نیوز ادعا کرده است که در کنار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، هواپیماهای بدون سرنشین ایران و عراق نیز در حال جمع آوری اطلاعات از داعش هستند.
رقابت پهپادهای ایران و آمریکا در آسمان عراق
به گزارش جهانبین، دیفنس نیوز می نویسد: آمریکا روزانه ۵۰ ماموریت پروازی در بغداد دارد و حضور هواپیمای بدون سرنشین ایرانی نیز در بغداد مشاهده شده است. دو رقیب به طور آشکار در یک حریم هوایی داده های خود را به اشتراک گذاشته اند و این درحالیست که هر دو هرگونه همکاری یا تماس را با یکدیگر انکار می کنند.

دیفنس نیوز با گمانه زنی نسبت به وقوع درگیری هواپیماهای بدون سرنشین ایران و آمریکا در عراق می نویسد: اولین درگیری به فوریه سال ۲۰۰۹ باز می گردد. زمانی که یک F۱۶  آمریکایی هواپیمای بدون سرنشین ایران را در بالای پایگاه کوچک رزمی ایالت متحده آمریکا در شرق عراق هدف قرار دادند.

قسمت فراموش شده ماجرا اینجاست که هواپیمای بدون سرنشین ایران قبل از اینکه از آسمان عراق خارج شود، در مدت ۷۰ دقیقه پرواز خود توسط دو هواپیمای آمریکایی دنبال شده بود.

بعد از آن در مارس ۲۰۰۹، پنتاگون گفت: این موضوع تصادفی نبود. هوپیمای بدون سرنشین ایران قبل از سقوط خود به مدت یک ساعت و ده دقیقه داخل مرزهای هوایی عراق شده بود.

چند سال بعد در دسامبر سال ۲۰۱۱، ایران نیز یک دستگاه هواپیمای بدون سرنشین RQ-۱۷۰ را سرنگون کرد. این هواپیمای بدون سرنشین از مرزهای افغانستان وارد حریم هوایی ایران شده بود. این درحالیست که آمریکایی ها ادعا کردند که کنترل هواپیما از دست اوپراتور آن خارج شده بود.

در نوامبر سال ۲۰۱۲، دو جنگنده سوخو به یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا بر فراز خلیج فارس شلیک کردند اما درنهایت این هواپیمای بدون سرنشین در دستان ایرانی ها نیفتاد.

الیسا اسمیت، سخنگوی پنتاگون مدعیست که آمریکا گزارش هایی دارد که نشان می دهد هواپیماهای بدون سرنشین ایران در عراق حضور دارند. او می گوید: درحال حاضر هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین مختلفی در عراق وجود دارد که دارای پارامترهای پروازی مختلفی در حریم هوایی عراق هستند و دولت عراق نیز ریسک درگیری هایی هوایی را کاهش داده است.

کارشناسان تردید دارند که ماموریت های پروازی عراق باعث همکاری ایران و آمریکا شود. مایکل نایتس، کارشناس نظامی ایران و عراق در موسسه واشنگتن معتقد است: شگفت زده خواهم شد اگر هواپیماهای بدون سرنشین ایران و آمریکا در یک مسیر حرکت کنند.

وی می گوید: تا قبل از سال ۲۰۱۱، پهپادهای ایرانی قادر بودند تا ۵۰کیلومتر بیرون مرزهای غربی ایران کار کنند.

همچنین ادعا شده است که ایران یک مرکز عملیات کوچک در پایگاه هوایی رشید در بغداد راه اندازی کرده اند که هواپیماهای بدون سرنشین ایران از آنجا بر می خیزند.

یکی از کارشناسان آمریکایی به نام کریستوفر هارمر، می گوید: ایرانی ها آنچه را که انجام می دهند علنی نمی کنند و با کسی نیز صحبتی نمی کنند.
او معتقد است که ایرانی ها از هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع آوری اطلاعات از داعش استفاده می کنند؛ اطلاعاتی که بر مبنای آنها، دولت عراق سازماندهی می شود.

انتهای خبر/
مرجع : افکار نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

siyavash
خسته نباشید خبرهاتون واقعا ناب داغ و دست اولند

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۳:۴۲

3 Jan 2020