۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۶۴۴۴

نقش انقلاب اسلامی ایران در انتفاضه و قیام فلسطین

انقلاب اسلامی ایران و مقاومت مردم فلسطین در شکل گیری خیزش های مردمی و بیداری های اسلامی، تأثیر بسیاری داشته است.
نقش انقلاب اسلامی ایران در انتفاضه و قیام فلسطین
به گزارش جهانبین نیوز، انتفاضه، آغاز نهضت بیداری و مبارزه بر ضد ستم است و تا آزادی ادامه می یابد. قیام جوانان فلسطینی تنها بر ضد صهیونیسم نیست، بلکه علیه نظام و ارزش هایی است که صهیونیسیم را در آغوش گرفته و پرورش داده است.

انتفاضه، نتیجه طبیعی انقلاب اسلامی و تحول درونی ملت فلسطین است. انتفاضه بر آن است تا روحی دوباره در کالبد حرکت رهایی بخش فلسطین بدمد. انتفاضه، مرحله ای است که مرحله نجات و رهایی سرزمین اسلامی فلسطین را پیش رو دارد.

انتفاضه با حمله سنگ به تفنگ شروع شد و به زودی پیروزی نهایی را به ارمغان خواهد آورد. انقلاب اسلامی ایران به اعتراف همگان از شاخصترین انقلابهای جهان به شمار می آید که تأثیراتی بس شگرف و عمیق بر حوزه ی داخلی ایران و نظام بین الملل گذاشته است، در واقع، انقلاب اسلامی ضمن تحول در نظام سیاسی اجتماعی داخل، موجب بروز نوعی بیداری و احیاگری اسلامی در سطح جهان، آن هم مبتنی بر اندیشه ی بازگشت به ایدئولوژی و مکتب اسلام شد و موجی از امید را در میان جوانان و گروه های مبارز به ویژه مبارزان اسلامی بوجود آورد.

از جمله گروه های مبارز اسلامی که به شدت تحت تأثیر اندیشه های انقلابی ایران اسلامی قرار گرفت، گروه های مقاومت فلسطینی از جمله جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس بودند که با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی شکل گرفتند، و هم مسیر با انقلاب ایران، مبارزه با صهیونیسم (انتفاضه) را سرلوحهی مبارزات خویش قرار دادند.

انتفاضه واژهای است که از سال ۱۹۸۷ میلادی ( ۱۳۶۶) وارد فرهنگ سیاست گردید و مردم فلسطین با خیزش و قیام، اعتراض مستمر و غیر مسلح خود را در رابطه با رژیم صهیونیستی اعلام نمودند.

انتفاضه یا انقلاب سنگ، جنبش جوان و نوین ضد صهیونیستی است که با بهره گیری از کمترین امکانات در پی نیل به هدف بزرگ یعنی آزادسازی فلسطین است، این حرکت محصول تأثیرپذیری از انقلاب اسلامی در احیای اسلام، پاسخی به اعمال فشار و اقدامات سرکوب گرانه رژیم اشغالگر قدس، واکنشی در برابر یأس، ناامیدی، ضعف و سستی دولتهای عربی در رویارویی با اسرائیل و سرانجام، واکنشی در برابر ناتوانی و ناکامی گروههای نظامی و سیاسی فلسطین در نجات آن کشور است.

بدین ترتیب، پدید آمدن انقلاب اسلامی ایران، در تقویت و گسترش بیداری و خیزش اسلامی در کشورهای اسلامی نقش مهمی داشت و همواره این انقلاب، الگویی موفق از جنبش اسلامی بوده است.

یکی از رهبران جهاد اسلامی فلسطین در این باره می گوید:هیچ چیز به اندازه انقلاب امام خمینی رحمه الله نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دل هایشان زنده کند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ما به خود آمدیم و دریافتیم که امریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند. ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام می توانیم معجزه کنیم.

ازاین رو، ملت مجاهدمان در فلسطین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را به دیده تقدیر می نگرند و امام خمینی رحمه الله را از رهبران تاریخ اسلامی می دانند. نقش امام خمینی (ره) در نهضت دو اثر مهم به همراه داشت: اول، هدایت قیام به سمت انگیزه های اسلامی و دیگری، حمایت مسلمانان انقلابی جهان از این نهضت انتفاضه فلسطین به منظور خارج شدن از بن بست مبارزات با الگو قرار دادن انقلاب اسلامی، اسلام را تنها ابزار کارآمد یافته و چنان چه رهبران انتفاضه، بارها اظهار و ابراز نموده اند.

تنها اسلام است که راهگشای آزادی فلسطین است، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز بر این باور است که مسأله فلسطین مسأله ای اسلامی است نه مسأله ای ملی که تنها مربوط به فلسطینیان باشد و یا مسأله ای عربی که تنها مربوط به اعراب باشد بلکه به همه مسلمانان تعلق دارد.

بدیهی است که عامل تعیین کننده در انتفاضه حضور آگاهانه و عملی مردم است و اگر حضور مردم را از آن حذف کنیم، قیام عملاً مفهومی نخواهد داشت و باید دانست انقلاب اسلامی ایران و مقاومت مردم فلسطین در شکل گیری خیزش های مردمی و بیداری های اسلامی، تأثیر بسیاری داشته است.

بسیاری از صاحبنظران و پژوهشگران، معتقدند که انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و افزایش فعالیت‌های مؤثر اسلامی در جوامع مسلمانان بوده است.

اقبال لاهوری در کتاب فلسفه خودی پیش‌بینی می‌کند که تهران در آینده قرارگاه مسلمانان خواهد شد. همین طور هم شد و پس از انقلاب اسلامی، ایران به صورت ام القرای اسلام در آمد حتی ایران میتواند به علت موقعیت منحصر به فرد، منابع عظیم و بی پایان انرژی، ابزار فرهنگی و اعتقادی نیرومند، پا را از این فراتر گذارد و به مرکز ساماندهی تمدن نوین اسلامی درآید؛ زیرا انقلاب اسلامی ایران، در پیدایش، در کیفیت مبارزه و در انگیزه از سایر انقلاب‌ها جداست، و از این رو، می تواند در پیامدها و دستاوردها نیز، متمایز و پیشروتر از سایر انقلاب‌ها باشد و البته این ویژگی‌ها، ریشه در دین و باورهای برخاسته از مذهب دارد.

به عبارت دیگر، این انقلاب بر آمده از مذهب، به احیای دین و تجدید حیات اسلام در ایران و جهان مدد رساند که یکی از ابعاد آن، تولد و تداوم بخشی به حیات جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر در دو دهه اخیر است.

انتهای پیام/
مرجع : بام ایران خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۱:۴۹

13 Feb 2020